CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Wanita Pakistan Dibotakkan, Muka dihitamkan Akibat Kahwin Lari

21-6-2016 02:39 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 8771| Komen: 13

Description: Wanita tersebut dihukum dengan wajahnya dihitamkan dan mencukur rambut kepala nya sampai jadi botak, seterusnya dibawa mengarak di jalan-jalan sekitar kampungnya.
Oleh : TS LOO


sumber foto: http://www.indiatvnews.com/


Istilah 'kahwin lari' merujuk kepada pernikahan alternatif yang dijalani oleh pasangan dalam keadaan mereka melarikan diri daripada prosedur biasa Mahkamah Syariah.

Biasanya mereka lari ke negara jiran untuk bernikah secara mudah. Tindakan mengelak daripada melalui proses biasa. 

Ada juga yang bertindak untuk kahwin lari kerana pilihan mereka tidak direstui oleh orang tua.

Kahwin lari sebenarnya suatu kesalahan dan undang-undang memperuntukkan hukuman denda atau penjara terhadap kesalahan ini. 

sumber foto: http://www.indiatvnews.com/


Tapi lain pula hukuman yang diterima oleh seorang wanita berumur 23 tahun di Pakistan apabila didapati kahwin lari dengan seorang lelaki dari kampung lain.

Menurut saksi, wanita tersebut dihukum dengan wajahnya dihitamkan dan mencukur rambut kepala nya sampai jadi botak, seterusnya dibawa mengarak di jalan-jalan sekitar kampungnya yang terletak di Uch Sharif, Bahawalpur, kira-kira 40KM dari Lahore.

Sekembalinya dia ke kampung seminggu kemudian, ahli keluarganya termasuk bapa, suami dan ibu tirinya menyeksanya secara sembunyi. 

Kemudian dia membawanya ke perhimpunan ketua kampung yang digelar Pancahayat yang kemudian menjatuhkan hukuman kepadanya kerana tidak menghormati keluarga.- CARI




sumber : http://www.indiatvnews.com/

9

Bagus
6

Marah
5

Terkejut
10

Sedih
14

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (54 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote hest 21-6-2016 03:34 PM
suami ?? suami pun dera? dah kenapa.
Quote Artemesiaa 21-6-2016 05:12 PM
Kesiannya dimalukan sampai sebegitu
Quote amukgemuk 21-6-2016 05:37 PM
apa la punya bahana------lari dengan en. suami (wekkk) di atas chenta sejatie----tapi en swami bersekongkol dengan family dia untuk dera si perempuan tuh---

Quote naina 22-6-2016 05:47 AM
Malang betol r pmpuan2 belah area sana ni.hari2 ada kes penderaan trhdp wanita yg kon0n memalukan keluarga sbb xikt tradisi.choii betol
Quote hsflndahmd 27-6-2016 05:45 AM
Apehal pulak si suami nye ikut mendera jugak. Hmmm
Quote batmana 27-6-2016 06:37 AM
aku rasa bakal somi le...salah tulis tu.
wartawan lupe sahur , tu yg lupe
Quote mizz_fatyn 29-6-2016 12:43 PM
kesiannya wanita2 kat sana...rendah sgt martabat dorg.
Quote aijinmisaki 3-7-2016 10:30 PM
Dasar pukistan
Quote izzat1987 13-10-2017 03:56 AM
Pakistan ni kan asal dulu negara india tapi berpecah dpt kemerdekaan dr india. Itu perangai cam keling paria tertelan garam tu{:handsome
Quote izzat1987 13-10-2017 03:58 AM
Perangai budaya dan gaya hidup diaorang semua bercampur cam india kat malaysia pun sama. Dulu hindu sekrang islam masih ada yg amal sesetengah adat resam hindu tanpa disedari{:smile
Quote shania88 31-10-2017 02:10 PM
kesian nya perempuan2 belah sana
mesti lelaki2 kat malaysia berharap ade kuasa veto cam lelaki kat pakistan

tapi nasib baik la tk leh
sekrng ni kat malaysia perempuan lebih menguasai
lelaki kat malaysia nak wat camni kat perempuan?
memng carik nahas la

bersyukur sgt iols lahir kat malaysia
Quote cmf_BeachBoys 7-11-2017 09:16 PM
Bodoh dalam beragama.
Quote groundfloor 15-12-2018 11:40 PM
Tradisi mengarut.......

Lihat semua komen(13)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

29-5-2024 04:05 AM GMT+8 , Processed in 0.057582 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top