CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Deretan Bunga Sakura Sepanjang Jalan Di UMS Jadi Tumpuan

21-4-2016 10:01 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 10547| Komen: 27

Description: Deretan bunga sakura yang tumbuh lebat di beberapa laluan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) menarik perhatian ramai...

Oleh : Dean BZ


Deretan bunga sakura yang tumbuh lebat di beberapa laluan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) menarik perhatian ramai.

Musim panas yang melanda negara menggalakkan lagi proses pendebungaan Sakura. Kawasan UMS ketika ini kelihatan seperti berada di negara yang mempunyai empat musim.

Sakura atau nama saintifiknya Tabebuia Rosea (Tabebuia Pentaphylla) boleh dilihat tumbuh dengan subur di universiti awam berkenaan selain beberapa lokasi sekitar bandar raya ini.

Pengarah Pusat Pengurusan Eko Campus UMS Profesor Madya Dr Justin Sentian berkata, kehadiran landskap unik itu menjadikan kawasan universiti bertukar wajah seakan musim bunga sakura di Jepun.

Ini bukanlah kali pertama bunga Sakura tumbuh lebat di UMS kerana ia juga pernah berlaku pada tahun lalu ketika musim panas. - CARI Infonet.




Sumber - hmetro



10

Bagus
2

Marah
7

Terkejut
9

Sedih
8

Lawak
11

Bosan

Friends Rank (47 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote epis 21-4-2016 09:22 AM
ingatkan ada gambar tadi..
Quote bluehedgehog 21-4-2016 09:23 AM
Pi je la kedah dan perlis
Quote saladin780 21-4-2016 09:30 AM
Kebiasaannya, sakura atau nama saintifiknya Tabebuia Rosea (Tabebuia Pentaphylla) berasal dari Amerika Selatan itu sinonim dengan negara Jepun selain negara empat musim lain.


mcm x betul je..sakura lainlah drpd spesis yg ni
Quote OmJualGas 21-4-2016 09:31 AM
Edited by OmJualGas at 21-4-2016 09:34 AM

Betul ka ni...Tada pun om tengok sini ums...
Quote R2D2 21-4-2016 09:33 AM
21-Apr-2016 9-36-52 AM.jpg
Quote NAT_11 21-4-2016 09:36 AM
Edited by NAT_11 at 21-4-2016 09:42 AM

Gambar tahun 2015 di Saba
            
Quote ~boolean 21-4-2016 09:56 AM
Setiap tahun topik ni keluar, setiap tahun juga aku bagitahu nama pokok tu TECOMA ...

Tak tahu lah aku kalau betul2 ada sakura di malaysia
Quote hasmania 21-4-2016 12:01 PM
ni orang yg bukak topic ni kalau ye pun letak gambar bunga tu banyak2 sikit ..........
bukan ambik gambar yg lama2 tu .....
kitaorang nak tengok yg had baru .....
Quote kikuri 21-4-2016 12:04 PM
kat kuantan ni pon ade jugak sepanjang jalan dari kuantan ke gambang.... tataw la sama spesis ke tak... awal bulan aritu dok keluar bunga ralit jugak la bawak kete sambil tgk2 bunya....
Quote DeMax 21-4-2016 12:32 PM
Tu bunga ROS la...ROSMAH
Quote MissNigga 21-4-2016 12:58 PM
dah start dahhhhhhhhhhh ...
Quote sipendiam 21-4-2016 01:10 PM
boleh la berhanami
Quote rosasa 21-4-2016 01:24 PM
masa akak study takde pun nak tumbuh bunga ni...tak adil..kalau tak dh boleh jalan2 dengan bf bawah pepohon ala2 sakura tu
Quote kakiah12 21-4-2016 01:24 PM
ni yg org panggil sakura malaysia kan? nama saintifik pokok ni akak lupa pulak.
Quote harkktuih 21-4-2016 01:51 PM
tu bukan pokok sakura lah..adeh..
Quote razzmat 21-4-2016 02:20 PM
kt depan sekolah agama lembah jaya selatan pun bersepah tk heran lah
Quote ffawwaz 21-4-2016 04:59 PM
iols baru lepas balik dari PD ni tadi..
depan hotel Corus Paradise tengah cantik bunga ni berkembang..
tpi haram xde sape kesah..
Quote sabbath_shalom 21-4-2016 05:02 PM
Orang Melayu ni kan gigeh nak jadi negara maju 4 musim....ko hadap je lah El-Nino...sebuk nk spring winter pelbagai
Quote ladybird_ 21-4-2016 05:13 PM
setiap tahun pun camtu bah di ums.. bezanya dulu x pula ku gigih nak bergambar.. kikiki

Lihat semua komen(27)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-7-2024 04:22 PM GMT+8 , Processed in 0.223006 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top