CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Spesis Kura-kura Gergasi Baru Ditemui

21-12-2015 01:25 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 10852| Komen: 16

Description: Sekumpulan saintis Ecuador dan antarabangsa mengumumkan telah mengenal pasti spesies baru kura-kura gergasi di Kepulauan Galapagos, Pulau Santa Cruz baru-baru ini.


Oleh : TS LOO

sumber foto: http://content.vivatropical.com/


Sekumpulan saintis Ecuador dan antarabangsa mengumumkan telah mengenal pasti spesies baru kura-kura gergasi di Kepulauan Galapagos, Pulau Santa Cruz baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan Kementerian Alam Sekitar Ecuador, spesis kura-kura gergasi yang tergolong dalam spesis baru itu merekodkan bilangan hanya beberapa ratus ekor sahaja di seluruh dunia.

Pakar telah lama percaya bahawa kedua-dua populasi kura-kura gergasi di Pulau Santa Cruz adalah dari spesies yang sama, tetapi ujian genetik menunjukkan bahawa mereka yang tinggal di sebelah timur pulau ini adalah berbeza, kata kenyataan itu.

sumber foto: http://www.nathab.com/


Para penyelidik yang diketuai oleh Gisella Caccone dari Universiti Yale, menamakan spesies baru itu ‘Chelonoidis donfaustoi’, sebagai penghormatan sebagai penghormatan kepada Fausto Llerena, penjaga untuk Lonesome George, kura-kura jantan Kepulauan Pinta yang masih hidup yang terakhir untuk spesiesnya.


“Kami menganggarkan bahawa terdapat 250 atau 300 ekor kura-kura yang tergolong dalam spesies ini,” kata saintis Ecuador, Washington Tapia, yang mengambil bahagian dalam penyelidikan, kepada AFP.


sumber foto: http://yourescapetoecuador.com/

Penyelidikan bermula pada tahun 2002 apabila dua saintis berpendapat bahawa ‘disebabkan oleh pembentukan cengkerang, kura-kura ini harus digolongkan dalam spesies yang berbeza.


Dengan penemuan ini, pakar-pakar kini percaya bahawa 15 spesies kura-kura tinggal di pulau-pulau, termasuk empat yang telah pupus.



12

Bagus
23

Marah
32

Terkejut
20

Sedih
16

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (121 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote CikNano 21-12-2015 02:06 PM
bukan main lagi kura2 tu berposing
Quote chinta89 21-12-2015 04:03 PM
wowww besarnya!
Quote Artemesiaa 21-12-2015 06:01 PM
Wow besar betul saiznya
Quote ipes2 21-12-2015 06:24 PM
sedap tak daging kura kura? terliur pulak
Quote zuerinaBP 22-12-2015 09:39 AM
ciptaan Tuhan...hanya Dia lebih mengetahui keistimewaan binatang nie
Quote iejasha 22-12-2015 11:32 AM
besar betol..umo mau ratus tahun
Quote siape_aku 22-12-2015 12:29 PM
besarnye.....aku geli!!! kalo kat zoo tu...aku lari bile lalu area kura2.....
Quote kucingsenyum 22-12-2015 02:41 PM
kucing rase cam nak peluk2 cik kure2 ni...
Quote starbee 1-1-2016 02:36 PM
besornye... dah berape km kura2 tu jln... mau jauh
Quote sapeka 1-1-2016 05:08 PM
besar gila...
Quote @inardni 1-1-2016 05:42 PM
Besarnya kura-kura ni..brp la umur agaknya?
Quote Jerambut 1-1-2016 08:12 PM
siape_aku replied at 22-12-2015 12:29 PM
besarnye.....aku geli!!! kalo kat zoo tu...aku lari bile lalu area kura2.....

Cara nak hilang, kau print poster kura-kura nganga ni, lepas tu tampal kat pintu. Hari-hari tengok hilang la geli tu. K bai. cube la, cube la.



Quote sue_liah 2-1-2016 10:16 AM

takut pulak tgk beso2 sgt..berapa kilo la beratnya
Quote amirezu 3-1-2016 02:36 AM
mak aihh..besornya
Quote azilamie2 3-1-2016 09:39 PM
Hishh besarnyaaa
Quote siape_aku 4-1-2016 07:58 AM
waaaaaaa!!!!!!! sape yg jahat tu!!!!!! jerambut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lihat semua komen(16)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-6-2024 05:18 AM GMT+8 , Processed in 0.055075 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top