CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Berdosa Bayar Zakat Tanpa Melalui Pusat Zakat?

19-11-2015 12:34 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 20043| Komen: 220

Description: Terdapat sebilangan rakyat Malaysia yang beragama Islam gemar membayar zakat dengan mengagihkan terus kepada kelompok asnaf dan juga mereka yang layak.
Oleh Adib Za

Terdapat sebilangan rakyat Malaysia yang beragama Islam gemar membayar zakat dengan mengagihkan terus kepada kelompok asnaf dan juga mereka yang layak.


Namun, mereka ini diseru untuk menunaikan zakat pada agensi yang sepatutnya telah dilantik oleh kerajaan agar agihan zakat diagihkan secara adil kepada asnaf.

"Adalah sah sekiranya diagihkan kepada asnaf yang layak tetapi perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa kerana di dalam Islam patuh dan taat kepada pemerintah atau Ulil Amri dalam perkara kebaikan adalah wajib," kata Ketua Pengarah Jakim, datuk Othman Mustapha. - CARI Infonet


Baca selanjutnya: Kosmo!
5

Bagus
6

Marah
8

Terkejut
14

Sedih
13

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (48 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Maideen. 18-11-2015 04:41 PM
Esok kat Padang Masyar menjawab lah mereka yang bayar zakat tidak menerusi agensi yang dilantik oleh kerajaan....
Quote atira 18-11-2015 04:46 PM
waktu aku dgr talk dari jais.. ini la ditekan kan...
aku senyum sinis aja uols..
Quote krustykrab 18-11-2015 04:49 PM
Quote Changa 18-11-2015 04:50 PM
so jakim dah fefeeling tuhan ke sis???
Quote dubuk 18-11-2015 04:50 PM
biar lah antara saya dan Tuhan

kulup musafir,
kampung pisang
Quote bungarose 18-11-2015 04:53 PM
yer kerr
jgn duit zakat aku kena kebas utk hal2 peribadi atau pd perkara yg salah sudah... mmg aku xhalalkan
Quote alien3d 18-11-2015 04:53 PM
. lawook
Quote akusukaq 18-11-2015 04:53 PM
Edited by akusukaq at 18-11-2015 08:55 AM

Suka ati aku le duit aku, yang penting tuhan tau
Quote |-0-| 18-11-2015 04:54 PM
Khaarrrkptuih
Quote zulka 18-11-2015 04:55 PM
berdosa sebab dorang tak dpt merasa....terus terang je laaa...
Quote NadineNajmie 18-11-2015 04:56 PM
Adakah pemerintah skrg wajar ditaati?
Quote kentel 18-11-2015 04:58 PM
fatwa pun da menghukum mengalahkan tuhan
Quote lavaloncat 18-11-2015 04:59 PM
Maideen. replied at 18-11-2015 04:41 PM
Esok kat Padang Masyar menjawab lah mereka yang bayar zakat tidak menerusi agensi yang dilantik oleh ...

loyer longkang pakai ayat padang masyar...
dah habis idea la tu..


lawak la...





Quote ninjago 18-11-2015 05:01 PM
pepandai je cakap sah tapi berdosa! aku still salurkan duit zakat through PPZ.. kalau dorg tak buat yg sepatutnya, dorg menjawab la besok kat Mahsyar. Senang je.  bila ada lebih, ada peluang, tolongla yg susah kat mana2 bila2 pun. yg penting Allah tahu.
Quote ketekodok 18-11-2015 05:03 PM
apa yang sah tapi berdosa pulak ni? hukum mazhab mana ni? jual agama utk cari makan lagi ke? suka hati la org tu punya duit nak bagi pada siapa pun. tak perlu melalui kerajaan
Quote alesandra 18-11-2015 05:06 PM
mmg dah 2 tahun kot family aku bayar zakat bukan melalui amil neh.zakat fitrah terutamanya.abg aku yg uruskan.
Quote lavaloncat 18-11-2015 05:06 PM
yang kecoh2 ni...ada bayar zakat ke..??

cukup nisab tak...??





Quote fcl29 18-11-2015 05:06 PM
kira dosa org je... dosa sndr xde rasa berdosa langsung
Quote nikaido 18-11-2015 05:07 PM
Imam mana yg dia ikut kata berdosa ni?

Lihat semua komen(220)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

14-6-2024 05:27 PM GMT+8 , Processed in 0.114484 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top