CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Seperti Buang Sampah, Bayi Masih Bertali Pusat Dilempar

19-10-2015 12:08 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 10161| Komen: 44

Description: menyebabkan orang ramai panik dengan kejadian tersebut...
Oleh : Fyruz Hanna


Video yang dimuatnaik didalam Youtube, menyaksikan semakin dunia menuju ke arah globalisasi semakin murahnya moral dan kehidupan masyarakat sejagat.

Terbaharu, video bayi yang masih lagi bertali pusat yang dibuang di tempat pembuangan sampah-sarap.

Menurut laporan media antarabangsa, insiden ini berlaku di Filipina yang menyebabkan orang ramai panik dengan kejadian tersebut.

Bayi tersebut dibungkus dan diibuang dalam plastik berwarna hitam dan jelas sekali bayi itu baru sangat dilahirkan melihat kepada keadaan basah bayi tersebut dengan uri yang masih melekat.

Panik serta terkejut dengan situasi tersebut, seorang wanita yang mengggunakan sarung tangan mengalihkan bayi tersebut di atas kain yang bersih. Ternyata bayi tersebut masih lagi hidup dan menggerak-gerakkan kaki dan tangannya.

Di Malaysia ia bukan satu kes terpencil malah ia merupakan antara kes tertinggi yang sungguh mencerminkan rakyat Malaysia yang masih rendah moral. 

Statistik dari tahun 2009 sehingga 2013 menunjukkan sebayak 417 kes pembuangan bayi dilaporkan. Secara keseluruhan, Selangor mencatatkan negeri dengan kes terbanyak diikuti dengan Johor, Sabar dan Sarawak.

Kes pembuangan bayi di Malaysia disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati, manakala kes percubaan membunuh mengikut Seksyen 307 kanun sama membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun.

Sebelum ini, semua kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak yang boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Selain itu, polis juga diminta menggunakan kaedah ujian asid deoksiribonukleik (DNA) untuk mengenal pasti ibu bapa bayi berkenaan.

Pelbagai usaha kerajaan untuk mengekang isu ini antaranya kewujudan 'baby hatch' bagi 'menderma' bayi daripada dibuang. -CARI Infonet.






 
10

Bagus
19

Marah
10

Terkejut
19

Sedih
15

Lawak
14

Bosan

Friends Rank (87 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chinta89 19-10-2015 12:14 PM
comeynya baby ni.... apesal x letak mana2 kwsn rmh org je?
Quote nreezt 19-10-2015 12:29 PM
Quote delsmomm 19-10-2015 12:32 PM
kesiannye baby tu.......

xleh hadam la...

pepenat ngandung 9 bln, xkan xde rase syg langsung...

peliknye....

dah la comel budak tu...
Quote duri_durians 19-10-2015 12:34 PM
delsmomm replied at 19-10-2015 12:32 PM
kesiannye baby tu.......

xleh hadam la...

mungkin yg campak tu bukan mak dia?
Quote pilkambing 19-10-2015 12:35 PM
aku ase nak pukul je mak bapak budak ni.. tgu la! sangat perangai kambing sangat lah
Quote mayaBB 19-10-2015 12:36 PM
sedinye.. tak ada hati perut betul.. memang patut msia buat hukuman mati
Quote delsmomm 19-10-2015 12:38 PM
duri_durians replied at 19-10-2015 04:34 AM
mungkin yg campak tu bukan mak dia?

khenn...

cinta terhalang gittew...

family jejantz melempar bayi yg baru diveranakkan itu..

drama sgt chuollss..
Quote cucuq 19-10-2015 12:40 PM
ya allah sedihnya nengok..manusia semakin kejam
Quote duri_durians 19-10-2015 12:43 PM
delsmomm replied at 19-10-2015 12:38 PM
khenn...

cinta terhalang gittew...

drama yang real..

mungkin juga hasil haram yg dilempar ahli keluarga yg tak mau menerima hakikat kehadiran bayi malang itu?

idok le kita tau
Quote delsmomm 19-10-2015 12:47 PM
duri_durians replied at 19-10-2015 04:43 AM
drama yang real..

mungkin juga hasil haram yg dilempar ahli keluarga yg tak mau menerima hakika ...

kesian baby tu...

unwanted child...

semoga pelaku nya cpt2 mereput dlm penjara...
Quote alieyrina 19-10-2015 12:47 PM
Haihhh geramnya aku manusia camnihh...martabat bawah binatang sgt!
Quote izabellemylia 19-10-2015 12:53 PM
kesian baby..
Quote leylapple 19-10-2015 01:39 PM
Menurut laporan media antarabangsa, insiden ini berlaku di Filipina yang menyebabkan orang ramai panik dengan kejadian tersebut.


dgr mcm bahasa Thai jer?
Quote mikasa 19-10-2015 01:41 PM
No mesti org mesia buang sana
Quote hatikudus 19-10-2015 03:26 PM
"Di Malaysia ia bukan satu kes terpencil malah ia merupakan antara kes tertinggi yang sungguh mencerminkan rakyat Malaysia yang masih rendah moral"

Ehemmm...rakyat mesia dan jugak pendatang ok...makin ramai pendatang makin byk kes buang anak ni
Quote nononcrux 19-10-2015 03:32 PM
kejam nye bangsat nh. .
Quote mommymonster82 19-10-2015 03:33 PM
Kat malysia ni byk2 tu pon anak indon la tu..tau beranak ja..kalu xbuang pon dia tinggal ja kat hospital

@trisnalovezul
Quote cik_tonggek 19-10-2015 04:05 PM
Philippines apa dok cakap siam nih
Quote kambeng_masam 19-10-2015 04:31 PM
alahai kesiannya baby tomeytomey.

Lihat semua komen(44)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-2-2024 05:54 AM GMT+8 , Processed in 0.181029 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top