CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Gulingkan Kerajaan Yang Sudah Dipilih Adalah Haram -Mufti Perak

20-8-2015 03:45 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 9571| Komen: 57

Description: Walaupun pemerintah yang dipilih itu zalim sekalipun tindakan menggulingkannya tetap haram...
Oleh Fyruz Hanna


Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memberitahu menggulingkan kerajaan sedia ada yang dipilih oleh rakyat hukumnya haram.

"Walaupun pemerintah yang dipilih itu zalim sekalipun tindakan menggulingkannya tetap haram dan umat Islam tidak boleh berbuat demikian.

"Sebab itu diwajibkan bagi setiap orang Islam pergi untuk menasihati pemerintah dan tindakan atau usaha menasihati kerajaan yang didapati zalim adalah jihad terbesar," kata Mufti tersebut didalam laporan Metro.

Harussani berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pendedahan Zahid Hamid berhubung ura-ura individu tertentu yang berhasrat menggulingkan kerajaan. 
-CARI Infonet.

23

Bagus
33

Marah
24

Terkejut
17

Sedih
31

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (143 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote alesandra 20-8-2015 02:10 PM
kes kat perak dulu tu cemaner datuk mopti?zalim mana sgt nizar tu dulu?ke sbb ada kaitan bayangan tuhan ko benda tu halal gituhhhh???
Quote Bedah.Cun 20-8-2015 02:11 PM
Baik sembah berhala jer lar mufti Perak, melluaatt I menengok statement sekor2
Quote kaogi 20-8-2015 02:13 PM
erk... statement ni bukan 'photoshop' kan.. kan.. kan...
Quote mak_wa95 20-8-2015 02:14 PM
Ya datok seri,kami patuh dan taat
Quote melia_star 20-8-2015 02:15 PM
pemimpin nan zalim haram digulingkan dan x dibenarkan??? bior betul setad...ko anggap org2 Islam zaman laa ni tongong dan bendul ekkkk....mmg x maju ke mana lah org Islam klu mcm ni....setad pun kuat jilat....
Quote kentel 20-8-2015 02:16 PM
penjilat kena jilat...kalau x jilat x dpt habuan....
Quote kecimpret 20-8-2015 02:17 PM
so umno berdosa laaa gulingkan kerajaan perak?


Quote atira 20-8-2015 02:17 PM
umno haram sbb gulingkan gomen perak
Quote Bedah.Cun 20-8-2015 02:24 PM
Baik sembah Pope jer daripada dengar statement membangangkan citizens macam kau, mufti Perak! Kau neh memang incompetent tak reti sains dan matematik padanlah kau belajar agama jer untuk cari makan sambil mengipas pungkok
Quote kelana36 20-8-2015 02:29 PM
kalau guling kerajaan ikut cara menteri pasola kat negeri pasir dua butir tu aku setuju...
Quote batmana 20-8-2015 02:32 PM
D'ASNAF cafe tu kafe tuk org miskin je ke?
Quote mak_wa95 20-8-2015 02:33 PM
Makin tua makin nyanyok
Quote PongKang 20-8-2015 02:33 PM
Mabuk ketum kot
Quote kecimpret 20-8-2015 02:34 PM
alhamdulillah PAS terselamat dr dosa sbb tak terlibat gulingkan kerajaan
Tiada ahli Parlimen PAS terlibat guling kerajaan, kata Nik Abduh
Published: 17 August 2015 11:21 AM

Ketua Pemuda PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (gambar, kiri) mengesahkan tiada ahli Parlimen daripada parti itu yang terlibat dalam agenda menggulingkan kerajaan seperti didakwa Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, lapor Sinar Harian.
Katanya, pihaknya menganggap dakwaan tersebut hanya berkaitan isu dalaman Umno.

"Kami setakat ini tidak terlibat. Saya dan kawan-kawan ahli Parlimen PAS tidak 'dipinang' apa-apa.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.c ... thash.cqN6NRnj.dpuf





Quote kenarikelabu 20-8-2015 02:37 PM
kecimpret replied at 20-8-2015 02:17 PM
so umno berdosa laaa gulingkan kerajaan perak?

Kalau umno buat halal. Selain dari umno....jd haram.
Quote the_killer 20-8-2015 02:38 PM
nak nasihat kerajaan..kerajaan taknak dgr.....orang yang menasihat kena tangkap, dipenjara...bila orang nasihat...dia ckp orang tu nak gulingkan kerajaan....


poooorah la kau
Quote Skuau 20-8-2015 02:40 PM
Wow! Mufti pon korang 'bantai'.Mesti korang sumer ni hebat2 belaka.
Quote Mary_jane 20-8-2015 03:17 PM
Dah tu nak tercongok redha je dengan nasib dibuli pemimpin?
Quote bluehedgehog 20-8-2015 03:43 PM
halal = usd700juta
lain haram

Lihat semua komen(57)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

15-7-2024 12:28 PM GMT+8 , Processed in 0.104410 second(s), 64 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top