CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Kanak-Kanak Miliki Telefon Pintar, Wajar Atau Membahayakan?

10-8-2015 04:09 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 4788| Komen: 12|Original author: CARI-MAMS

Description: Kanak-kanak dan telefon pintar ibarat tidak dapat dipisahkan. Seawal usia masih bayi lagi, generasi ini telah didedahkan dengan pelbagai aplikasi yang dikatakan mampu membantu perkemba ...
Oleh Adib Za

Kanak-kanak dan telefon pintar ibarat tidak dapat dipisahkan. Seawal usia masih bayi lagi, generasi ini telah didedahkan dengan pelbagai aplikasi yang dikatakan mampu membantu perkembangan minda.

Adakah ini benar?

Terdapat kajian yang dilakukan oleh pakar psikoterapi kanak-kanak, Julie Evans mendapati jumlah kanak-kanak yang mengalami tekanan perasaan dan anorexic semakin meningkat, ia berkait dengan komputer, telefon pintar dan dunia maya.

Nyata sekali, memberi kanak-kanak menghabiskan masa dengan telefon pintar bukanlah sesuatu yang wajar buat para ibu bapa.

D7JD9W-child-phone_2612631k.jpg
(Sumber foto: omnifeed)


Seharusnya, mereka menerapkan rasa gusar dan khuatir tentang bahaya penggunaan telefon pintar.

Aplikasi telekomunikasi seperti Whatsapps dan Wechat, adakah begitu penting sehingga setiap seorang anak yang masih bersekolah rendah dibekalkan dengan pelan internet pada telefon pintar mereka? Kononnya perbincangan bersama rakan-rakan mengenai pelajaran lebih mudah?


child-smartphones.jpg
(Sumber foto: freemalaysiatoday)


Selain terkait dengan masalah mental dan tekanan di kalangan kanak-kanak, keselamatan mereka juga semakin tergugat.

Banyak kes di mana kanak-kanak dijadikan mangsa seksual, malah kes terbaru kanak-kanak berusia 13 tahun di China didapati cuba 'melacur' melalui aplikasi Wechat.

Betapa mereka ini sangat 'celik teknologi' sehingga terdorong melakukan pelbagai perkara yang menakutkan dan membahayakan masa depan mereka.

Puncanya hanya dengan sebuah telefon pintar. Begitulah penangan teknologi untuk generasi masa ini.

Sebagai ibu bapa, fikir-fikirkanlah.. - CARI Infonet

4

Bagus
6

Marah
12

Terkejut
6

Sedih
2

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (43 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote jaa139 10-8-2015 04:14 PM
Tak wajar...sbb mereka lebih pintar sembunyi rahsia nanti
Quote comel91 10-8-2015 04:40 PM
sangat tak wajar.. sebab orang dewasa pun failed guna telefon pintar.. makin buduss je rase...
Quote comel91 10-8-2015 04:40 PM
Terdapat kajian yang dilakukan oleh pakar psikoterapi kanak-kanak, Julie Evans mendapati jumlah kanak-kanak yang mengalami tekanan perasaan dan anorexic semakin meningkat, ia berkait dengan komputer, telefon pintar dan dunia maya.


Ingatkan Juliana Evans tadi.. hihi
Quote Skuau 10-8-2015 05:13 PM
Tidak ada keperluan mendesak.
Quote mattzzx 10-8-2015 05:32 PM
comel91 replied at 10-8-2015 04:40 PM
Terdapat kajian yang dilakukan oleh pakar psikoterapi kanak-kanak, Julie Evans mendapati jumlah kana ...

Adik beradik kot......
Quote ellejo 10-8-2015 05:46 PM
terkejut aku baca CARI MAMS
aku baca cari mampus td sbb pmpuan2 suka ckp mampus tu mams.
Quote seramado 10-8-2015 06:13 PM
mmg bahaya la budak2 skrg..dgn smartfon bagai...
Quote LolaLoly 10-8-2015 10:28 PM
ellejo replied at 10-8-2015 05:46 PM
terkejut aku baca CARI MAMS
aku baca cari mampus td sbb pmpuan2 suka ckp mampus tu mams.

hahahaa... iye... banyak lagi bukan mams jee... mcm pat kit... muah kit.. pi kitt...

hiks
Quote babypureen 11-8-2015 09:25 AM
tak setuju.....kalau bagi hphone biasa2 pun dah ok.
Quote ell768 11-8-2015 09:48 AM
mak pak kene monitor ler penggunaan tu..jgn duk biar jer...
Quote setokinpurple 16-8-2015 03:18 AM
Anak buah i umur setahun dah pandai main ipad. Takde sape ajar.. Tp dia tengok org2 tua ni main slide2 fon dia pon comel je cari slide2 ipad..pandai pulak tekan button home tu utk nyala. Taktau la bila dah 3,4 tahun mcm mana
Quote alieyrina 16-8-2015 03:29 AM
Anak aku setaun mak aku dh bg smatfon yg dia xmau...penah beli tablet murah pecah pulak anak aku pijak...

fon anak aku boh video lagu suma yg dia nak dengaq...nak tidoq dia layan video2 sampai lena..x tgk fon xleh tidoq..kalau x play video pun tgn kena pgg fon sampai lena...tp bateri kong dia boleh paham letak utk cas..

anak aku lg sorg dah ada ciri2 mcm kak dia..nk tidoq kena tgk fon..tp dia x dak fon lg lah..adoii ...

Lihat semua komen(12)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-7-2024 12:43 PM GMT+8 , Processed in 0.130362 second(s), 58 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top