CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

[Qz8501] ‘Menggigil Kami’

13-1-2015 04:14 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 7619| Komen: 22

Description: Pengalaman Mendengar Rakaman Kotak Hitam Bukan Saja Mengganggu Dirinya, Malah Sering Diungkapkan Penyiasat Lain Yang Mengalami Gangguan Sebaik Mendengar Suara Dalam Kotak Hitam Itu.
[Qz8501]  ‘Menggigil Kami’


Pangkalan Bun: “Mendengar rakaman dari kotak hitam pesawat bukan hal yang mudah seperti mendengar muzik atau perbincangan biasa. Penyiasat Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Nasional Indonesia (KNKT) memerlukan mental yang kuat untuk melakukannya,” akui penyiasat KNKT, Nurcahyo Utomo.

Menurutnya, pihaknya mendengar detik terakhir sebelum mangsa menemui ajal.

“Itu bukan mudah dan amat mengganggu jiwa,” katanya.

Katanya, kali ini perasaan itu bertambah apabila perlu mendengar percakapan juruterbang AirAsia Indonesia QZ8501 berikutan Indriyanto adalah seniornya dan arwah yang mengajarnya untuk terbang.

“Ini tugas yang sangat berat meskipun sudah terbabit dalam kerja ini sejak tahun 1997. Dia yang mengajar saya untuk terbang dan tidak dapat dibayangkan, saya harus mendengar percakapan terakhir dia,” katanya.

Pengalaman mendengar rakaman kotak hitam bukan saja mengganggu dirinya, malah sering diungkapkan penyiasat lain yang mengalami gangguan sebaik mendengar suara dalam kotak hitam itu.

28

Bagus
18

Marah
22

Terkejut
22

Sedih
28

Lawak
22

Bosan

Friends Rank (140 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote leylapple 13-1-2015 11:29 AM
cepat betul pihak indonesia tangani isu qz nie...

kesian pulak kisah mh, sampai skrg tak dgr lagi kisah pasal mh17
Quote Simunggu 13-1-2015 11:32 AM
mana perbualannya? bukti..
Quote Modngengade 13-1-2015 11:35 AM
Simunggu replied at 13-1-2015 11:32 AM
mana perbualannya? bukti..

ko mintaklah dgn ummah indon tu...

Quote fifie_olin 13-1-2015 11:39 AM
leylapple replied at 13-1-2015 09:29 AM
cepat betul pihak indonesia tangani isu qz nie...

kesian pulak kisah mh, sampai skrg tak dgr lagi ...

tu la bila kuar brita psl qz ni aku x heran sgt..
aku tggu yg mh370...
pe la kabar dorg gaknya
Quote kenarikelabu 13-1-2015 11:42 AM
Besok2 ada la tuh kua rakaman perbualan di saat2 akhir sebelum terhempas. Macam rakaman Adam Air dulu tuh..
Quote nordayu 13-1-2015 11:43 AM
yg adam air..kite dgr pn dah seremmm..
Quote Simunggu 13-1-2015 11:49 AM
Modngengade replied at 13-1-2015 11:35 AM
ko mintaklah dgn ummah indon tu...

tak ada bukti mcm cerita kosong kedai kopi lah kan...
Quote Modngengade 13-1-2015 11:52 AM
Simunggu replied at 13-1-2015 11:49 AM
tak ada bukti mcm cerita kosong kedai kopi lah kan...

haah cerita kosong..sesuailah untuk bacaan org yg otak kosong mcm kau kan?
Quote mrsamz 13-1-2015 12:02 PM
Ingat lg masa kat thread mh17  ... katanya blackbox kena bg kpd uk sbb depa ada kepakaran utk investigate benda tu..malaysia tak boleh sbb takde pakar laa..takde alat la..
Skang indon sesenang je leh retrive and investigate black box depa..kalu betull...maluuu aiihh malaysia
Quote mdhelmi 13-1-2015 12:02 PM
dgr ucapan terakhir member sendiri
mmg meruntun jiwa
Quote Nokiaman 13-1-2015 12:10 PM
Mesia pape pon boleh cuma buat je tak boleh..
Quote Simunggu 13-1-2015 02:55 PM
Edited by Simunggu at 13-1-2015 02:59 PM
Modngengade replied at 13-1-2015 11:52 AM
haah cerita kosong..sesuailah untuk bacaan org yg otak kosong mcm kau kan?

apa buktinya?..hehehehe

kamu pun suka cakap kosong rupanya!!...kita org tak main benda benda kosong kosong...mcm ang paw kosong...
Quote Modngengade 13-1-2015 02:57 PM

apa yg ko tulis adalah bukti2 nyer...

Quote Knowlee 13-1-2015 02:59 PM
Entah kenapa semlm ai termimpi pasal MH370 tu. Dlm mimpi tu, MH370 terhempas kat sebuah Pulau terpencil.
Quote ouch! 13-1-2015 03:15 PM
dia belum dgr lagi kan…tapi akan siasat…
Quote ladyone 14-1-2015 04:10 AM
tak terbayang perasaan mereka time tuuu,,,uuuuuu sedihnyaaa
Quote icycake 15-3-2015 11:45 PM
mrsamz replied at 13-1-2015 12:02 PM
Ingat lg masa kat thread mh17  ... katanya blackbox kena bg kpd uk sbb depa ada kepakaran utk invest ...

Tak menghairankan sebab QZ jatuh di perairan Indonesia kat Laut Jawa so Indonesia bertanggungjawab untuk ketuai misi dan kapalterbang tu pun milik indonesia jadi senang cerita. MH17 jatuh di negara luar (Ukraine) dan misi diketuai Belanda, Malaysia pun masih menunggu utk jadi ahli tetap siasatan nahas tu tapi masih tak dpt. So blackbox kena ikut kata badan penyiasat di mana ia diserahkan. MH370 pun khabarnya jatuh ke Lautan Hindi berdekatan Australia sbb tu mrk mengetuai misi. Kesian Malaysia kann..
Quote bellaa 15-3-2015 11:48 PM
choii. ingatkan kaka dah kembali
Quote melinda_kerr 16-3-2015 12:12 AM
leylapple replied at 13-1-2015 11:29 AM
cepat betul pihak indonesia tangani isu qz nie...

kesian pulak kisah mh, sampai skrg tak dgr lagi ...

Haah betul. Terus senyap hal mh17 tu. Apa kesudahannya? Tkde amik port sbb kes tu terus jd hambar

Lihat semua komen(22)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

3-3-2024 11:08 AM GMT+8 , Processed in 0.055391 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top