CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2861|Reply: 18

Setuju ke 'Customer Always Right'?

[Copy link]
Post time 19-2-2016 03:16 PM | Show all posts |Read mode
Oleh Adib ZA




Ramai yang berkata 'customers always right' dan peniagalah yang harus menanggung segala-galanya jika berlaku kesilapan.



Ya, ada benarnya kenyataan itu. Tapi bagaimana dengan peniaga yang baru sahaja meningkat naik, yang baru melabur modal dan perniagaannya taklah sebesar mana pun.



Mereka ini, perlukan sokongan sebenarnya, janganlah kerana kita bayar dengan sedikit kita nak 'demand' macam-macam.



Namun, berbeza dengan status yang dimuat naik ini, netizen ini memberi semangat dan juga motivasi kepada para peniaga terutama yang baru nak 'naik'.



Katanya apa sahaja yang dibisingkan oleh pelanggan, jangan sesekali kita pertikaikan.



"elanggan kuat komplen, komplen pong pang pong pang depan orang lain pula tu..


"elanggan yang salah tapi dia kata kita salah, maklumlah kita peniaga kecil..


"elanggan nak ansuran panjang, diskaun tinggi tapi nak servis kita tip top.."



Memang itu antara 'pe el' pelanggan. Namun, adat berniaga, netizen ini menasihati semua peniaga agar diamkan sahaja. Jangan panjangkan sehingga bergaduh atau melakukan pertikaian macam-macam.




Gambar hiasan. (Sumber foto: Carian google)




Sebenarnya, nasihat ini boleh diaplikasikan dalam kehidupan harian. Bukan semua orang akan faham dengan apa tindakan atau sikap kita.



Kita pula tak boleh salahkan orang jika mereka tak memahami kita. Oleh itu, lebih baik kita berdiam, kerana mendiamkan diri itu lebih baik. - CARI Infonet



Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-2-2016 03:28 PM | Show all posts
customer not always right, but they have rights
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 03:55 PM | Show all posts
Edited by manjalara_01 at 19-2-2016 03:56 PM
sabar_sabariah: customer not always right, but they have rights

quote of the day......

ingat nak kongsi pengalaman customer from hell...tadi....ehehehe
kalau nak story, story je la..be brave...especially if u have a point...
tp takut kena hencap agaknye..so....main la hide behind the bush...
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 04:19 PM | Show all posts
iolls ada la follow insta seller kek & pastries ni, ada sekali tu sorg customers tulis kat dia yg agen dia ni kena perbaiki lagi penghantaran ....mungkin sb lambat ke apa ke tak tau la....
instaseller reply mmg bunyi agak kasar sikit la bila baca, customer pun balas ckp "perniagaan seller ni syok sendiri"....lps tu berduyun2 fans instaseller ni membackup seller, dgn seller sekali pulak duk menjengkelkan customer ug x pueh hati ni tadi...

pada iolls lah, kalau pun customer tu complaint mcm tu, seller pun x patut la nak ejek2 customer....potential customers, dan lain2 yg bukan kaki kipas/take sides ni mesti tergamam dgn situasi mcm ni...

dan tak payahla duk ke hulu ke hilir bermsg " rezeki Allah bagi" ...tu semua org tau...cuma jaga la attitude anda sbg seller.

tu je nak habag
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 05:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Term customers always right skrg ni xblh nk diguna pkai sgt kot..huhu
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 07:43 PM | Show all posts
sabar_sabariah replied at 19-2-2016 03:28 PM
customer not always right, but they have rights


Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-2-2016 08:50 PM | Show all posts
kalau customer marah2 garang ,ckp kasar tu biasa , gang org2 kaya mana tahu ckp sederhana ...


Janji bayar cantik


ko nak buat syair ke ,ko nak bergurindam ke ......ibu aku dah terbiasa sgt

agak2 membelinya tidak , condemn shj bagus ,  kami kata kami tengah sibuk sajalah.
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 09:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Kawan saya promoter, kalau bengang dengan customer dia pasti akan carut customer depan-depan dalam nada mesra. N selalunya customer xperasan pun dirinya dicarut.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-2-2016 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak setuju..sebab customer memang bukan always right..nak2 customer yang tak faham terms and conditions sesetengah company..saya kerja sebagai call center utk customer service hari2 makan maki dari customer yang tak faham rules and regulations yang dikeluarkan oleh skmm..jadikan kami sebagai punching bag nak lepaskan kemarahan..
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2016 11:41 PM | Show all posts
Yang penting tahu macam mana nak kawal keadaan kalau sama2 panas mana nak cari jalan penyelesaian
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2016 01:57 PM | Show all posts
sabar_sabariah replied at 19-2-2016 03:28 PM
customer not always right, but they have rights

ini baru betul
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 06:08 PM | Show all posts
tak boleh macam ini sebab banyak customer jahat
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Customers are not always right but they are important!
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2021 02:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah 2021 baru masuk and i ada pengalaman dengan cus..I tak tahu apa I pulak dicop penipu ..orang sskjp baru I faham sikap depa tak semua ..
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2021 02:56 AM | Show all posts
Nope..

Kerja rental, so jika customers biadap ingat dia raja.

Me jeling aje sambil kata macam orang peduli sambil berlalu pergi..

So far belum kena buang kerja..
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2021 09:33 AM | Show all posts
pengalaman aku jadi part timer Sogo masa study uni dulu memang tak boleh pakai term ni untuk certain customer. contoh kalau dah state pembelian rm200 dalam single resit dapat free gift dia akan ada customer yang gigih nak juga free gift tu tapi dia beli bukan single sesit, campur - campur resit walaupun satu department. clear dah syarat tu tapi masih nak free gift towel tu. tapi kalau ko beli barang dan barang tu tak boleh guna atau rosak ko boleh guna istilah customer always right sebab ko boleh tukar sebab tak guna dah rosak, itu memang hak kau.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-10-2021 03:04 PM | Show all posts
sabar_sabariah replied at 19-2-2016 03:28 PM
customer not always right, but they have rights

setuju sangat ini
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2021 03:19 PM | Show all posts
teringat lagi dulu2 pernah juai laksa masa pesta konvo. laksa kat belah kedah (tak taulah kot laksa mak aku la kan) biasanya boh kuah last sekali... mak cik bertuah ni bila aku bagi kat dia laksa tu dia terus kata kat aku; " awak bagi sisa ker kat saya ni?"

aku kata la mana ada , ni laksa baru la... terus dia suruh aku tukar laksa baru.. dia nak letak sayur2 semua kat atas... huhuhu... tercalar hatiku..
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2021 02:06 PM | Show all posts
nak jadi peniaga, ego kena letak tepi, kalo tak, harus la kejap je noks

in directly yes customer is always right

tp kastemer pun ramai yg mental sekarang.. kalau larat layan kan aje.. kalau tak, reply je pendek2, jgn berjela2

bila berjela2 ni yg jadi melalut tak tentu pasal.. meols biasa nampak ni kadang org up

meols perati, both side kuat melayan,, mmg tak kemana, sbb dua2 nampak la shallow nya

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 07:44 AM GMT+8 , Processed in 0.080338 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list