CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 8544|Reply: 25

Maryam Jameelah dan Abul A'la Maududi

[Copy link]
Post time 8-5-2014 10:22 AM | Show all posts |Read mode
Assallamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Beberapa hari ni, Uncle teringin nak buat thread untuk mengumpul kisah kisa tentang 2 Insan Agung yg namanya Uncle catat di atas.

Uncle  sejujurnya tidak pasti tentang senario , tumpuan pandangan anak anak sekarang, tentang individu individu, Ulama Ulama , tokoh2....dsbnya yg menjadi ikutan sekarang...


Yg Uncle perasan...anak anak Uncle selalu menyebut .....Syekh Zakir Naik , Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Don     , Ustaz MAZA, UKE, Ustaz Zahazan.....juga Habib Syekh Ya hanana   ...Habib Ali Zainal Abidin dll (sekadar menyebut yg biasa disebut anak2 Uncle sekarang)


Tapi....Zaman Uncle dulu sebaya depa...Uncle sgt popular dgn Ustaz Ashaari Al Arqam, Prof Harun Din, Dr Daniel USM....& kami sgt aktif Usrah ala ala ikhwan.....& memang mengkagumi Syed Qutb, Syed Hawa, Imam Hassan AlBana tentunya! ...& 2 nama yg Uncle buat tajuk....Maryam Jameelah dan Abul A'la Maududi...( Buku Syekh Abl A'la Maududi ada dijadikan teks Usrah)


Uncle tak pasti....adakah anak anak Uncle (juga generasi muda di "cari"...)sekarang mengenali nama Maryam Jameelah dan Abul A'a Maududi.?





Maryam Jameela..


(maaf...ini bukan gambar Maryam Jameela.....tapi..Prof Dr Ingrid Mattson...maaf..tapi Uncle tak delete...sebab Prof pun seog muslimat yg hebat....munkin kita selit sikit nanti kisah dia..    )








Ini gambar Maryam Jameela sewKTU BARU TIBA DI pAKISTAN..




Last edited by burungantu on 8-5-2014 02:31 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-5-2014 10:33 AM | Show all posts
sedapnya nama maryam jameelah..cite la. xpnh dgr..huhuu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 10:37 AM | Show all posts







Maryam Jameelah semasa Umur 8 Tahun.

Masa tu, Maryam dikenali sebagai Peggy.....Nama kelahiran : Margaret Marcus..tinggal di New York & lahir sebagai seorg Yahudi...

Last edited by burungantu on 8-5-2014 10:42 AM

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 10:47 AM | Show all posts
lil_sparky posted on 8-5-2014 10:33 AM
sedapnya nama maryam jameelah..cite la. xpnh dgr..huhuu


Assallamualaikum lil   

Insyaallah.....nak cerita...

tapi byk sgt..


YG PALING MENARIK...adalah surat surat antara Margaret Marcus dgn Abul A'la Maududi.......(drp mulanya Margaret....nama dlm surat tu berubah kpd Maryam     )


Ayat Ayat Cinta....hehehee....

Bukan "Cinta" nak muda.....tapi Cinta kpd Allah...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 10:52 AM | Show all posts
Dah nampak gambar heroinnya...Gambar heronya pulak...


Last edited by burungantu on 8-5-2014 10:56 AM

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 11:38 AM | Show all posts
Yg menyedihkan....Bila ada Individu Islam Yg hebat....pasti ada yg bercerita buruk tentang dia oleh orang Islam sendiri!


Sebab tu..Uncle tak pelik bila dengar misalnya...Ustaz Don kena cerca...atau Ustaz Azhar pun kena cerca....

Tulisan yg mengaibkan boleh kita lihat...tentang Maryam Jameela...



"Margaret Marcus, daughter of secular-Jewish Herbert and Myra Marcus of New York, suffered from diagnosed schizophrenia. She was rebuffed by two colleges and finally consigned to a mental asylum. Somewhere in the midst of all this, she embraced Islam. "
-khaled Ahmed ( director at the South Asia Free Media Association, Lahore khaled.ahmed )
-Published in The Express Tribune, June 12th, 2011.



Pada hal..

kalau kita kenali Maryam Jameela...& Baca 'Surat Surat" yg Uncle sebut tu.....sudah cukup kita faham siapa Maryam Jameela yg sebenarnya.

Beliau mempunyai kebijaksaanaan yg tinggi..

& mencari Hidayah dalam dunia barat...New York.  Dalam kelaurga Yahudi!

Sudah pasti....pancarian hidayahnya akan dianggap GILA!

Tapi..malangnya...yg menulis sebegini adalah orang Islam sendiri...




--------------------------------


LEBIH BAIK KITA MEMAHAMI APA YG DITLIS SEDIRI MARYAM..  



Soon after I began a prolonged and concentrated study (at the age of nineteen) of Islamic literature existed in English transliteration, in order to obtain more intimate knowledge at first-hand, what it personally meant to be a Muslim, and more detailed information about current events in the Muslim countries than what was ordinarily available in newspapers and magazines, I began correspondence with a dozen young people in Arab world and Pakistan. Most of these pen friends did not last long because I soon grew bitterly disappointed with their westernized mode of living, their indifference and sometime outright hostility towards Islamic faith and culture and their childish minds.



ulasan bebas Uncle :

Seawal usia belasan tahun Margaret Marcus (Maryam sebelum Islam) mencari kebenaran dan Islam....& ketika usia 19 tahun ( Tahun 1950 an) Margaret tak puas dgn apa yg dibaca , dia mula mencari pen pal (zaman kam dulu popular le "en Pal" ..sekarang tak ada dah kot..   )..

Malangnya...pen pal, bebudak muda islam pun dah westernized...serupa je dgn kawan kawan dia di New York..

& Childish kata dia...

(Ini menunjukan tahap kebijaksanaan Maryam Jameela yg tinggi....melebhi rakan seusia..)









Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 8-5-2014 11:41 AM | Show all posts
Ops...sebelum pergi jauh....Uncle suka nak senaraikan BUKU BUKU TULISAN MARYAM JAMEELA.:

Books by Jameelah
  • A great Islamic movement in Turkey: Badee-u-Zaman Said Nursi
  • A manifesto of the Islamic movement
  • A select bibliography of Islamic books in English
  • Ahmad Khalil: the biography of a Palestinian Arab refugee
  • At home in Pakistan (1962-1989) : the tale of an American expatriate in her adopted country
  • Correspondence between Abi-l-A'La Al-Maudoodi and Maryam Jameelah
  • Islam and Modernism
  • Islam and orientalism
  • Islam and the Muslim woman today
  • Islam and our social habits : Islamic manners versus Western etiquette
  • Islam and modern man : the prospects for an Islamic renaissance, the call of Islam to modern man
  • Islam versus Ahl al-Kitab: past and present
  • Islam versus the West
  • Islamic culture in theory and practice
  • Islam face to face with the current crisis
  • Is Western civilization universal?
  • Memoirs of childhood and youth in America (1945-1962) : the story of one Western convert's quest for truth
  • Modern technology and the dehumanization of man
  • Shaikh Hassan alBanna & al Ikhwan al-Muslimun
  • Shaikh Izz-ud-Din Al-Qassam Shaheed : a great Palestinian mujahid, (1882-1935) : his life and work
  • Shehu Uthman dan Fodio, a great mujaddid of West Africa
  • The Generation Gap - Its Causes and Consequences
  • The Holy Prophet and his impact on my life
  • The resurgence of Islam and our liberation from the colonial yoke
  • Three Great Islamic Movements in the Arab World of the Recent Past
  • Two great Mujahadin of the recent past and their struggle for freedom against foreign rule : Sayyid Ahmad Shahid ; Imam Shamil: a great Mujahid of Russia
  • Westernization and Human Welfare
  • Western civilization condemned by itself; a comprehensive study of moral retrogression and its consequences
  • Western imperialism menaces Muslims
  • Why I embraced Islam

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 11:46 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 8-5-2014 12:34 PM | Show all posts
Copy Paste Tulisan Maryam Jmeela:

Finally I decided to develop correspondence with mature and influential Muslim leaders, especially among the Ulema. By the close of 1960 I had exchanged letters with Dr. Fadhil Jamali, formerly chief delegate of Iraq at the United Nations, Dr. Mahmud F. Hoballah, then the Director of the Islamic Center in Washington D.C., the late Shaikh Mohammad Bashir Ibrahimi, chief of the Algerian Ulema and the soul of the struggle for freedom against French imperialist domination; Dr. Mohammad el-Bahay of al-Azhar, Dr. Hamidullah of Paris, Dr. Maruf Dawalibi, noted authority on Islamic Law, Professor of the Shariah at Damascus University and ex-Prime Minister of Syria; Dr. Said Ramadan, head of the Islamic Center in Geneva, and was trying my hardest to make contact with the late Sayyid Qutb Shahid, at that time serving a long prison sentence in Egypt.

            Although the activities of the late Shaikh Hassan al-Banna and al Ikhwan al Muslimun had received abundant (though of course, derogatory) publicity in the New York press, Maulana Maudoodi and the Jama'at-e-Islami had not yet attracted much attention from American scholars or journalists. Although for nearly a decade, I had been an avid reader of all books and periodicals in English I could find on Islamic subjects, I had never heard of Maulana Maudoodi and knew nothing whatever of the Jama'at-e-Islami until I came across Mazharuddin Siddiqui's essay in Islam the Straight Path (edited by Kenneth Morgan, Ronald Press, New York, 1958). When by sheer chance I found an excellent article in The Muslim Digest, Durban, under the same name, at once I was eager to correspond with a man with such uncommon merits, and wrote to the editor of the magazine for his address.





Wah..hebat...

Gadis belasan tahun ni menulis surat kpd pemimpin pemimpin Islam Dunia!

(setelah anak2 muda Islam tak membantu)




err..tak dpt nak komen lagi...nak p keluar sat.....sat g balik sambung...



Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 01:45 PM | Show all posts
Maryam Jameelah : Gadis Yahudi Kebanggan Islam

“ISLAM menjawab dan menjelaskan segala-galanya. Dalam Islam saya temui kebenaran, kebaikan dan kecantikan yang bukan sahaja membawa dan memandu seseorang itu tentang kehidupan di dunia malah kehidupan selepas kematian.

“Malah jika ada yang bertanyakan bagaimana saya mengetahuinya? Saya hanya mampu menjawab, pengalaman peribadi cukup menyakinkan saya.
Pegangan teguh saya kepada akidah Islam datang secara tenang tetapi penuh keyakinan.

“Pengislaman saya adalah begitu formaliti, langsung tidak melibatkan perubahan radikal dalaman.” Begitulah jawapan Maryam Jameelah atau sebelum ini Margaret (Peggy) Marcus, seorang Yahudi Amerika yang memeluk Islam pada 1961 tentang impak agama Islam terhadap kehidupannya.
Menurut Maryam lagi, minatnya terhadap Islam bermula seawal usianya 10 tahun sewaktu mengikuti reformasi Yahudi Sunday School.
Pada waktu itu, beliau tertarik dengan sejarah hubungan di antara bangsa Yahudi dengan bangsa Arab. Menerusi buku teks Yahudi, dia difahamkan bahawa Nabi Ibrahim ialah ayahanda kepada semua bangsa Arab dan juga bangsa Yahudi.
Beliau terbaca beberapa abad kemudian semasa Zaman Pertengahan Eropah,
penindasan Kristian menyebabkan orang Yahudi teruk terseksa dan kehadiran mereka diterima umat Islam di Sepanyol.
Kebaikan hati yang ditunjukkan ini bakal merangsang budaya Ibrani (Hebrew) terus cemerlang tanpa langsung mengesyaki sifat semulajadi Zionis.
“Saya terlalu naif dan percaya bahawa bangsa Yahudi akan kembali ke Palestin untuk memperteguhkan hubungan persaudaraan dengan saudara sesama Arab.
“Tarikan kuat dengan pembelajaran sejarah bangsa Yahudi membuatkan saya tidak gembira di Sunday School,” katanya.
“Kakak saya sangat benci ke Sunday School sehingga setiap pagi ibu terpaksa bangunkannya dari katil dan dia tidak akan berganjak selepas dibebel dengan kata-kata pedas dan air mata. Akhirnya ibu, terima hakikat penolakan kakak.


Sementara itu, pada sambutan perayaan keagamaan Yahudi, kami (kakak dan saya) bukannya ke Synagogue atau melaksanakan puasa pada Tum Kipper tetapi kami dibawa keluar dari sekolah untuk pergi berkelah dan berpesta di restoran terbaik.
Apabila kami berjaya membuktikan kepada ibu bapa betapa teruknya keadaan kami di Sunday School, mereka menyertai pula sebuah organisasi agnostik dan kemanusiaan yang dikenali Ethical Cultural Movement,” cerita Maryam yang menghadiri kelas baru itu sehingga tamat pengajian iaitu pada usia 15 tahun.
Katanya lagi, apabila semakin dewasa dan matang, beliau tidak boleh menerima dan memperoleh kepuasan menerusi fahaman ateis.
Lalu Maryam mula mencari pembaharuan kepada identiti diri. Dalam tempoh itu, beliau pernah menyertai kumpulan bahai di New York yang dikenali The caravan of East and West diketuai lelaki Parsi bernama Mirza Ahmed Sohrab.
Beliau tertarik dengan Bahai kerana ia berasaskan Islam dan ceramahnya tentang Tuhan Yang Satu. Pun begitu, apabila beliau mengetahui kegagalannya untuk mengaplikasikan idea tersebut, Maryam meninggalkannya setelah setahun penyertaan.
Pada usia 18 tahun, Maryam menyertai pergerakan pemuda Zionis yang dikenali sebagai Mizrachi Hatzair tetapi apabila mengetahui kebenaran di sebalik Zionis, sekali lagi dia dikecewakan.
Semasa usianya mencecah 20 tahun, Maryam belajar di Universiti New York dan salah satu subjek elektif yang diambilnya ialah Judaism in Islam.
Malangnya profesor yang juga Ketua Jabatan Pengajian Hebrew, Rabbi Abraham Issac Katsh memesongkan para pelajarnya dengan mengatakan Islam berasal daripada agama Yahudi.
Tambah memburukkan, profesornya menyalahgunakan al-Quran demi membuktikan kepada pelajarnya bahawa agama Yahudi adalah agama teragung. Apabila semua tembelang yang dibawa oleh agama Yahudi terbongkar, Maryam tidak sanggup lagi mengakui dan menerima agama Yahudi.

Semenjak itu, beliau mula membuat perbandingan agama Yahudi dengan agama Islam.
Dalam kajiannya terhadap Old Testament dan kitab Taurat serta perbandingan dengan al-Quran dan hadis. Apa yang Maryam temui, agama Yahudi telah rosak sedikit dan akhirnya beliau mengucap syahadah.
Sebenarnya, keinginan bergelar Muslim wujud sejak tahun 1954 namun keluarganya dapat menghalang menerusi perbincangan terbuka.
Beliau ditakutkan dengan mengatakan bahawa Islam akan menyukarkan kehidupannya kerana ia tidak seperti agama Yahudi dan Kristian.
“Saya diberitahu bahawa Islam akan merenggangkan hubungan kami sekeluarga dan menyisihkan saya daripada masyarakat.
Pada masa itu, keimanan saya tidak begitu teguh untuk menghadapi tekanan sehebat itu. Situasi ini menyebabkan saya jatuh sakit.
“Dua tahun (1957-1959) saya berehat di rumah dan mendapat rawatan tetapi keadaan saya semakin teruk.
“Melihat keadaan kemurungan itu, ibu bapa menghantar saya ke hospital awam. Saya bersumpah sekiranya saya sembuh dan dibenarkan keluar, saya akan memeluk Islam.
“Apabila saya dibenarkan pulang, saya menyiasat mana-mana peluang untuk bertemu dengan orang Islam di Bandar Raya New York. Saya banyak menghabiskan masa di Perpustakaan Awam New York membaca bahan-bahan berkaitan Islam,” jelasnya yang banyak menghasilkan buku-buku berkaitan agama Islam selepas memeluk Islam.
Alhamdulillah, beliau berpeluang bertemu dengan beberapa lelaki dan perempuan Islam pada ketika itu.
Malah Maryam mula menulis rencana kepada majalah beraliran Islam dan berutus dengan ketua-ketua Islam seluruh dunia.
“Saya pernah berutus dengan Allahyarham Sheikh Abrahimi, ketua ulama di Algeria, Dr. Muhammad El-Bahay di Al-Azhar, Dr. Mahmud F. Hoballah dan Pengarah Pusat Islam di Washington D.C., Dr. Hameedullah di Paris, Dr. Said Ramadan, Pengarah Pusat Islam Geneva dan Maulana Sayyid Abul Ala Maudoodi,” katanya lagi.










Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-5-2014 01:48 PM | Show all posts
Kaya keluarga Maryam Jameela ni.....

drp kesenangan ..

dia memilih hijrah..& menempuh kesusuahan..






Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2014 11:13 PM | Show all posts
well...

Allah guides whom He will....


yg takut ialah u know...trakut ni apabila hati hati hamba ini dihijabkan

when Allah says in the Quran ...setting the veils ...

takut kan
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2014 11:37 PM | Show all posts
interesting life course ...bless her

now I know Al Maududi...

oh ini ye sheikh al maududi...


Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2014 07:59 AM | Show all posts
I have read one of her book owned by my father long time ago when I was in my teenage years.. tajuknya "Islam and Modernism" kalau tak silap... ada cerita tntg kisah hidup dia dlm tu... I like the way she wrote it and love her view on Islamic principles... definitely better and reasonable and moderate than other so called tokoh agama selebriti, walaupun buku tu dah ditulis many decades ago...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-5-2014 10:57 AM | Show all posts
obelisk posted on 9-5-2014 07:59 AM
I have read one of her book owned by my father long time ago when I was in my teenage years.. tajukn ...

Assallamualaikum obelisk

Buku tulisan Maryam Jameelah   " Islam & modernism" yg Tuan baca, tak silap Uncle...diterbitkan Tahun 1968.

Maryam Jameelah memeluk Islam secara rasminya pada 24 May 1961.

& itu bukan buku Islam yg pertama tulisannya...

HEBATKAN...




Kita yg dah pulohan tahun dlm Islam ....bagaimana penghasilan kita agaknya...Uncle sendiri...0...







Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-5-2014 11:08 AM | Show all posts
mbhcsf posted on 8-5-2014 11:37 PM
interesting life course ...bless her

now I know Al Maududi...

Meh kita baca sikit tentang hero kita pulak..


Riwayat  Hidup Abul al-A’la al-Maududi

Namanya adalah Abul al-A’la al-Maududi, lahir pada tahun 1903 di kota Aurangabad di wilayah Haidar Abad (India). Dia berasal dari keluarga yang sangat terhormat. Keluarganya sangat terkenal dalam masalah-masalah keilmuan dan Agama.




Ayah Abul al-A’la al-Maududi tidak memasukannya kesekolah-sekolah yang didirikan oleh inggris. Abul al-A’la al-Maududi diajar sendiri oleh ayahnya dirumah. Abul al-A’la al-Maududi adalah pimpinan redaksi pada tiga koran yang besar di India. Koran-koran yang dipimpin olehnya adalah koran At Taj, Muslim dan koran Al-Jam’iyyah. Koran-koran tersebut selalu membela umat Islam di India.
( koran =  majalah/   s/kabo   - uncle )


Pada tahun 1923, Abul al-A’la al-Maududi juga mendirikan majalah bulanan indenpenden yang bernama Turjuman Al-Qur’an. Majalah tersebut mempunyai peranan yang besar dalam pergerakan Islam disemenanjung India. Mahatma Ghandi sering mengeluarkan pernyataan yang menyudutkan Islam dan meragukan akan kebenaran risalah Islam yang suci. Mahatma Ghandi menuduh bahwa Islam disebarkan hanya melalui pedang. Abul al-A’la al-Maududi membantah pernyataan-pernyataan Mahatma Ghandi tersebut dengan menulis sebuah buku yang sangat terkenal berjudul Al-Jihad fi Al Islam.




Pada Tahun 1943, Abul al-A’la al-Maududi mendirikan Jama’at Islami. Tujuan dari organisasi tersebut adalah untuk mengadakan revolusi total dalam kehidupan umat Islam berdasarkan pemahaman Islam yang benar dan bersih dari noda-noda yang didatangkan oleh orang-orang yang tidak senang pada Islam. Organisasi tersebut juga mengajak umat untuk menjadikan Islam sebagai undang-undang negara dan memilih pemimpin tanpa adanya perselisihan.



Abul al-A’la al-Maududi menggunakan pengaruhnya dan juga organisasinya untuk membantu perjuangan rakyat palestina. Pada tahun 1948 dia dipenjara dan dibebaskan pada tahun 1950. Pada tahun 1953, Abul al-A’la al-Maududi juga dipenjara. Kemudian dia dibebaskan setelah berada didalam penjara selama dua bulan. Pada tahun yang sama dia juga dipenjara lagi.




Pada tahun 1953, dia dijatuhi hukuman mati. Menanggapi hukuman tersebut dia berkata,


“Kalau memang kematian itu adalah merupakan Kehendak Allah, saya menerimanya dengan senang hati. Kalau Allah belum menakdirkan saya untuk meninggalkan dunia sekarang, saya tidak memperdulikan apa yang mereka rencanakan. Sedikit pun mereka tidak bisa menimpakan bahaya kepada ku”. Kemudian hukuman mati tersebut diganti dengan hukuman penjara seumur hidup. Pada tahun 1955, dia dibebaskan.




Pada tahun 1958, organisasinya yaitu Jama’at Islami dibubarkan. Keputusan tersebut kemudian dicabut karena dianggap bertentangan dengan Undang-Undang yang berlaku. Pada tahun 1964, para pemimpin Jama’at Islami dipenjara.

Karena adanya tekanan dari masyarakat, akhirnya mereka dibebaskan. Ketika kondisi kesehatan Abul al-A’la al-Maududi mulai menurun, dia menyerahkan kepemimpinan Jama’at Islami kepada Ustad Muhammad Thufail. Kemudian dia berkonsentrasi dalam bidang Pemikiran Islam.


Pada tahun 1961, dia membuat rencana yang matang untuk mendirikan sebuah universitas Islam di Madinah Munawwarah. Dia juga mendirikan organisasi Rabithah Alam Islami.


Setelah penyerangan pasukan India ke Pakistan pada tahun 1965, dia menyerukan umat Islam untuk melakukan jihad.

Abul al-A’la al-Maududi juga mengancam dengan keras kekejaman pasukan India di wilayah Kashmir. Di samping itu, dia juga mengecam gencatan senjata antara para pejuang Kashmir dan pasukan India serta menolak perjanjian Tashkend.


Pada tahun 1967, Abul al-A’la al-Maududi dipenjara selama dua bulan. Dia selalu menyatakan bahwa satu-satunya cara untuk membebaskan wilayah Islam adalah dengan jalan militer. Diantara karangan-karanaganya adalah Mabadi’u Al Islam, Al Inqilab Al Islam dan lain-lain.



Pada tahun 1979, Abul al-A’la al-Maududi meninggal dunia dikota New York (Amerika Serikat). Dia meninggal dunia setelah menjalani operasi perut. Maksud dari kepergiannya ke New York adalah untuk menengok puteranya.


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 9-5-2014 11:14 AM | Show all posts
O.K.....amma ba'du...  hehee...style buku lama....
kita ke part yg Uncle suka..



SURAT PERTAMA MARYAM JAMEELA KPD SYEKH ABUL A'LA AL MAUDUDI...



First letter in Dec 5, 1960

New York, December 6, 1960




Dear Maulana Maudodi,


            Your splendid article entitled "Life After Death" which appeared in the February 1960 issue of The Muslim Digest of Durban, South Africa was by far the best and most convincing I have ever read on the subject. When I first read about you in Mazharuddin Siddiqi's contribution to Islam the Straight Path (edited by-Kenneth Morgan, Ronald Press, New York, 1958) about Muslims in Pakistan, even though the author was a typical modernist who described you in derogatory terms, I immediately felt myself in complete sympathy with your cause.


            During the past year I have discovered that I want to devote my life to the struggle against materialistic philosophic-secularism and nationalism which are still so rampant in the world today and threaten not only the survival of Islam but the whole human race. With this goal in mind, I have already written a number of articles, six of which have been published in The Muslim Digest and The Islamic Review of Woking, England. My first article entitled "A Critique of Islam in Modern History" written by Professor Wilfred Cantwell Smith, Director of the Islamic Institute at McGill University, Montreal, refutes point by point his arguments that secularism and westernization are compatible with Islam and that Kemal Ataturk's "reforms" in Turkey offer the most desirable model for other Muslim countries to copy. My second article entitled "Nationalism A Menace to the Solidarity of Islam" shows how incompatible and irreconcilable is modern concept of nationalism to the universal Ummah or brotherhood of Islam. My third article which appeared in the June 1960 issue of The Islamic Review and the August 1960 issue of The Muslim Digest is a refutation of Asaf A. Fyzee's (vice-chancellor of Kashmir University) arguments for a westernized Islam, reformed and "liberalized" to the point where it becomes nothing but empty ethical platitude having no impact upon the shaping of society and its culture. Other articles I have written refute the Turkish sociologist, Ziya Gokalp who tried to hoodwink his readers into believing that nationalism and secularism are compatible with Islam (Kemal Ataturk derived his inspiration directly from him); Sir Sayyid Ahmad Khan who took for his god, nineteenth century European science and philosophy, Ali Abd ar-Raziq who in his Islam and the Principles of Government written just after the abolition of the Ottoman Khalifate, tried to show that the Khalifate was never an integral part of Islam and therefore that religion must be completely and permanently severed from the state. President Habib Bourguiba who last year attacked the fast of Ramadan as responsible for hindering Tunisia's economic development and Dr. Taha Hussain, blind Egyptian intellectual and author who in his Future of Culture in Egypt argues that Egypt is an integral part of Europe and therefore complete westernization and secularization is a necessity. All these so-called Muslim "rogressives" are far more dangerous than any external enemies for they are attacking the very foundations of Islam from within. In writing my articles, my aim is to open the eyes of my Muslim readers to this fact.



            Present day secularism, nationalism and materialism are derived from the philosophers who provoked the French Revolution such as Voltaire, Rousseau, Montesquieux and others like them. Fanatic haters of all religion, they were responsible for the belief that man can progress and achieve salvation without God. The illusion that man is not dependent upon God and that there is no Hereafter, led to the belief that immaterial progress in this life is the supreme goal of the human race. Without this deadly anti-religious atmosphere, such creeds as Marxism, Fascism, Nazism, Pragmatism (as advocated by John Dewy) and Zionism (which caused the Palestine tragedy) could never have taken root. I plan to write another article about this, offering an explanation in greater detail.


            Perhaps you are wondering who I am. I am a young American woman, twenty-six years of age who has become so intensely interested in Islam as the only hope for the world that I want to become a convert. My big problem is that there are hardly any Muslims in the suburb of New York where I live and I would feel so terribly isolated. That is why when I saw your article in The Muslim Digest, I wrote to the editor of the magazine for your address, hoping that you will correspond with me. Please send me, if you can, some samples of your writings, particularly the pamphlet you wrote some years ago entitled The Process of Islamic Revolution. Since we share the same ideals and are working toward the same ends in our work, I would like to enjoy contact with you and help you as much as I can in your endeavors.


Yours most respectfully,
Margaret Marcus










Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2014 11:47 AM | Show all posts
burungantu posted on 9-5-2014 11:08 AM
Meh kita baca sikit tentang hero kita pulak..
    Pada tahun 1967, Abul al-A’la al-Maududi dipenjara selama dua bulan. Dia selalu menyatakan bahwa satu-satunya cara untuk membebaskan wilayah Islam adalah dengan jalan militer. Diantara karangan-karanaganya adalah Mabadi’u Al Islam, Al Inqilab Al Islam dan lain-lain.


Salam Uncle Owl,

Tidak dinafikan ada banyak kebaikan yang dibawa oleh Sheikh Al-Mawdudi, namun terdapat juga kritikan dari para Ulama, yang bukan berunsur fitnah terhadap beliau. Teguran dari Ulama didokumenkan berkaitan kesalahan-kesalahan kritikal dari pemahaman beliau. Nanti bila saya berkesempatan, InsyaAllah akan dikongsi.



Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2014 02:35 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 posted on 9-5-2014 11:47 AM
Salam Uncle Owl,

Tidak dinafikan ada banyak kebaikan yang dibawa oleh Sheikh Al-Mawdudi, na ...

Hmm...this should be interesting, indeed.hmm...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-5-2014 03:29 PM | Show all posts
mnm77 posted on 9-5-2014 11:47 AM
Salam Uncle Owl,

Tidak dinafikan ada banyak kebaikan yang dibawa oleh Sheikh Al-Mawdudi, na ...

Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh

Thanks Tuan  jazakallahu khairan
Uncle mengalu alukan tambahan tambahn Tuan dlm tulisan ni...
memang Uncle menanti2 tulisan2  Tuan...



Uncle suka nak fokus
pada tajuk...SURAT SURAT...


Kalau kita perhatikan...@mbhcsf   , Da tengok....Surat pertama Maryam Jameela saja, sudah cukup "mengkagumkan" Uncle....CUKUP BERISI...malahan boleh dikembangkan menjadi buku kalau kita perhalus!


During the past year I have discovered that I want to devote my life to the struggle against materialistic philosophic-secularism and nationalism which are still so rampant in the world today and threaten not only the survival of Islam but the whole human race.

Tak lari jauh drp Topic Da...Huminsm ...


Era 50 - 60 an.....era post kolonial...ada yg nampak mcm era kemajuan...

My first article entitled "A Critique of Islam in Modern History" written by Professor Wilfred Cantwell Smith, Director of the Islamic Institute at McGill University, Montreal, refutes point by point his arguments that secularism and westernization are compatible with Islam and that Kemal Ataturk's "reforms" in Turkey offer the most desirable model for other Muslim countries to copy. My second article entitled "Nationalism A Menace to the Solidarity of Islam" shows how incompatible and irreconcilable is modern concept of nationalism to the universal Ummah or brotherhood of Islam.



memang benar...pada waktu itu...Mustafa Kamal Atatrtuk memang banyak menjadi pujaan...
(agaknya...itu yg kita boleh lihtat ramai yg nama "Mustafa Kamal" ....tapi sekarang..dah kurang..  )


MATERIALISTIC,  NATIONALSM , SEKULAR.....antara yg boleh kita gambarkan umat Islam waktu tu..

Di Malaysia sendiri.....zaman tu...mana ada wanita yg "pandai tutup aurat!

Cuba tengok filem filem lama...bujang lapuk dsbnya...   ...zaman kebanyakan wanita..pakai kebaya pendek & jarang!

dompet kecil atau sapu tangan simpan duit...susup masuk dalam coli je! (maaf)

& tak malu pun atau rasa brsalah..utk tarik keluar drp tengah belahan dada depan khalayak ramai..khususnya ketika berbongkok membayar sipenjual ikan dipasar misalnya..(maaf lagi..)




Pernah ada...jadi hebuh , tiba tiba ujud sekumpulan gadis berpurdah & bersetoken (sock )
& kecoh timbul....HANTU SETOKIN...& HANTU KUM KUM!


Terpaksa pakai Skirt pendek bila jadi polis wanita..lebih2 lagi jadi Nurse sudah dianggap "Kewajiban"yg mandatori...tak munkin diubah..

Bapak bapak yg ada agama pun.....tak rasa bersalah utk join "arty" pejabat...misalnya New Year dll..ada dancing sikit2 tu o.k je...(Yg minum pun ramai! )

Paling buruk...budak sekolah...sampai Form 6 masih pakai seluar pendek..

Polispun pakai seluar pendek!



SEMUANYA KEMAJUAN!




TAPI...DI NEW YORK....Ada seorang Gadis...




Perhaps you are wondering who I am. I am a young American woman, twenty-six years of age who has become so intensely interested in Islam as the only hope for the world that I want to become a convert. My big problem is that there are hardly any Muslims in the suburb of New York where I live and I would feel so terribly isolated. That is why when I saw your article in The Muslim Digest, I wrote to the editor of the magazine for your address, hoping that you will correspond with me

Gadis New York...kaya & malahan beragama Yahudi......terasa risau dgn tipudaya.kemodenan, Huminism & sekularism!


Hebatnya ...




Last edited by burungantu on 9-5-2014 05:31 PM

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 07:45 AM GMT+8 , Processed in 0.087065 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list