CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Bekas Gabenor Jakarta, Ahok Dipenjara Dua Tahun Kerana Hina Islam

9-5-2017 02:34 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5971| Komen: 55|Original author: leher

Description: Bekas Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali sebagai Ahok hari ini dijatuhkan hukuman penjara 2 tahun selepas didapati bersalah menghina Islam.
Bekas Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali sebagai Ahok hari ini dijatuhkan hukuman penjara 2 tahun selepas didapati bersalah menghina Islam.

Memetik laporan Jakarta Post, hakim Dwiarso Budi Santiarto mengarahkan Purnama ditahan selepas beliau terbukti bersalah melakukan penghinaan dan dihukum penjara 2 tahun.

Ahok berkata: “Kami akan memfailkan rayuan.”

Kumpulan penyokong Islam yang berkumpul di luar mahkamah bersorak dan melaungkan “Allah maha berkuasa”  selepas mendengar keputusan itu.

Ahok diheret ke mahkamah tahun lepas atas dakwaan menghina Islam ketika berkempen untuk pilihan raya gabenor. Pengkritik menyifatkan kes itu bermotifkan politik.

Ahok bagaimanapun menafikan tuduhan menghina Islam, walaupun beliau memohon maaf atas kenyataannya mengkritik seterunya kerana menggunakan ayat Al-Quran ketika berkempen.

Perbicaraan itu diadakan selepas satu siri demonstrasi besar-besaran yang disertai ratusan ribu orang.

Perbicaraan itu dilihat sebagai ujian tolak ansur agama di negara yang mempunyai penduduk Islam teramai itu.- CARI

sumber: Reuters


16

Bagus
10

Marah
8

Terkejut
11

Sedih
15

Lawak
19

Bosan

Friends Rank (79 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote leher 9-5-2017 01:03 PM


kesian, dah kalah jadi gubnur, kena jail lagi sebab suka suki hina quran




Jakarta governor Ahok found guilty after landmark Indonesian blasphemy trial



[size=1.2](CNN)Jakarta governor Basuki Tjahaja Purnama, commonly known as Ahok, has been sentenced to two years in prison, after being found guilty of blasphemy in a trial seen as a test of Indonesia's religious tolerance.

[size=1.2]In April, prosecutors called for the blasphemy counts to be dropped in exchange for a lesser charge of "spreading hate," but the judges appear to have ignored that recommendation.
[size=1.2]The controversial Chinese Christian politician was put on trial in December over accusations that he insulted Islam while campaigning to retain his role. The Jakarta governor denied the charges.
[size=1.2]Almost no one who has been charged under the blasphemy law has ever escaped conviction, associate professor of Indonesian politics at the Australian National University Greg Fealy told CNN.
[size=1.2]"The blasphemy law has really been a blight on the rule of law and democracy in Indonesia for decades," he said, adding that "the fact that Ahok was charged at all was really a product of massive street demonstrations that frightened the government into acting."
[size=1.2]In November, Ahok quoted a verse from the Quran to prove to his supporters that there were no restrictions on Muslims voting for a non-Muslim politician.
[size=1.2]Since an edited video of his remarks was released, hundreds of thousands of Muslim Indonesians protested against him on the streets of Jakarta, with many calling for his jailing.








Quote leher 9-5-2017 01:07 PM




Ahok Divonis 2 Tahun, Pendukung Menangis....nak tisu??



Jakarta - Raut sedih dan kecewa terlihat dari massa pro Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) atas vonis majelis hakim. Massa terlihat sedih dan menangis atas vonis itu.

Pantauan detikcom di Jalan RM Harsono, Ragunan, Jakarta Selatan, Selasa (9/5/2017), massa awalnya terlihat joget poco-poco saat pembacaan berkas putusan kasus Ahok.







Quote jigglybuffs 9-5-2017 01:08 PM
This  ruling does not augur  well  for the image of ISLAM......as the religion of tolerance to those non believers........
Quote leher 9-5-2017 01:09 PM


Vonis 2 Tahun Bui, Hakim Sebut Ahok Tidak Hati-hati

Jakarta - Gubernur DKI Jakarta Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) dihukum 2 tahun penjara karena terbukti melakukan penodaan agama. Ahok disebut tidak berhati-hati terkait dengan penyebutan Surat Al-Maidah saat bertemu dengan warga di Kepulauan Seribu.


"Terdakwa sebagai orang beragama, apalagi ingin menyebut simbol keagamaan di depan umum, seharusnya terdakwa berhati-hati dan harus menghindari penggunaan kata konotasi negatif yang bersifat merendahkan, melecehkan, atau menghina simbol keagamaan tertentu, baik itu agama lain maupun agama terdakwa sendiri. Karena hal itu bisa menimbulkan keresahan kalangan umat beragama, kecuali kajian ilmiah terbatas," ujar hakim membacakan pertimbangan hukum dalam sidang vonis Ahok di auditorium Kementan, Jl RM Harsono, Ragunan, Jakarta Selatan, Selasa (9/5/2017).
Quote jigglybuffs 9-5-2017 01:14 PM
When we as Muslims failed in our quest to convince the non believers of the truth of Islam, we put them under the blasphemy charge, only because they don't understand about the religion....

How ironic.....

Quote sofea_uk 9-5-2017 01:34 PM
Edited by sofea_uk at 9-5-2017 01:37 PM

It serves him right !!!  

Pandai2 sangat nak twist ayat2 Al Quran pada org2 Islam.


Gotcha...

Laen kalii...kalo tak tahu, dengar listen apa org cakap..
bukan mandai2 bercakap Dol .
Quote boyagombak 9-5-2017 01:38 PM
jigglybuffs replied at 9-5-2017 01:14 PM
When we as Muslims failed in our quest to convince the non believers of the truth of Islam, we put t ...

If they as a non muslim do not understand well about the intrepretation of any surah,they should consult the Ustaz or a Muslim scholar to better known about it. He cannot intreprate it accoding his own logical thinking. AlQuran is a Firman of Allah and man cannot understand it by his own logical thinking. It must be intreprate by Islamic scholars who has a knowledge what is the surah and ayat means.
If anybody can suka suki intreprate that it will be a misunderstands amongs the muslim and non muslim and it will become a chaos in community and states.
It was a good lessons indeed that nobody especially non muslim do not use alQuran as a their points to influence people if they NOT understand it.
In contrary what happen if a muslim doing the same way by misintrepeted and harass other religious. Maybe he will face a same conviction
Quote finesse 9-5-2017 01:40 PM
Ewww agama keamanan sgt.. habis tu ibnu tamiyyah tu hina isele ke sis.
Quote leher 9-5-2017 01:49 PM
finesse replied at 9-5-2017 01:40 PM
Ewww agama keamanan sgt.. habis tu ibnu tamiyyah tu hina isele ke sis.

bodoh cam lumbu lu ni. ni kes ahok hina quran la dol. dah jatuh hukum pun dol. salah kena jail 2 tahun jangan kutip sabun jatuh.

bahahhahha


Quote RED 666 9-5-2017 01:49 PM
Salah dia sendiri la x jaga sensitiviti org islam dgn main2kan ayat al quran

Sendiri buat sndiri tanggung lah

Dap mmg suka sgt org mcm ni
Quote fefeeling 9-5-2017 10:04 PM
Kerana mulut badan binasa yach
Quote leher 9-5-2017 10:44 PM


bahahhaha, silap ni. 2017-2019, tidur jail.





Quote sekngucing 9-5-2017 10:49 PM
indon bodoh
Quote leher 9-5-2017 11:05 PM
indon ahokers memang bodoh.


Merdeka.com - Para pendukung Ahok masih bertahan di luar Rutan Cipinang,Jakarta Timur, menuntut bisa bertemu dengan Ahok. Mereka pun marah saat polisi bilang Ahok tak bisa menemui mereka.


Pantauan merdeka.com, saat Kapolres mengatakan bahwa Ahok tidak bisa keluar untuk ketemu, maka serempak Ahokers langsung menyoraki Kapolres.

"Hhhuuuuu, bohong, bohong, bilang aja enggak dikasih keluar," sorak Ahokers.




Quote akusukaq 10-5-2017 07:44 AM
RED 666 replied at 9-5-2017 01:49 PM
Salah dia sendiri la x jaga sensitiviti org islam dgn main2kan ayat al quran

Sendiri buat sndiri  ...

tapi kat malaysia ummah kafir hina islam ,siap ramai plk cai cai penjilat dapig yg bangkit membela.
Quote Lobai_Astaga 10-5-2017 09:35 AM
sofea_uk replied at 9-5-2017 05:34 AM
It serves him right !!!  

Pandai2 sangat nak twist ayat2 Al Quran pada org2 Islam.
...

camne beliau twist?  
Quote RED 666 10-5-2017 10:53 AM
akusukaq replied at 10-5-2017 07:44 AM
tapi kat malaysia ummah kafir hina islam ,siap ramai plk cai cai penjilat dapig yg bangkit membela ...

Yg cacai yg sibuk bela dap hina islam tu jugaklah yg sokong lbgt, jijiknya
Quote zamzam 10-5-2017 04:07 PM
tahniah indonesia. to ahok..lenkali pikir dulu.
Quote sejahtera 10-5-2017 04:27 PM
indonesia abang malaysia adik

memang banyak persamaan

Lihat semua komen(55)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

14-6-2024 01:23 PM GMT+8 , Processed in 0.080792 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top