CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Bongkah Ais Lebih Besar Dari Kisah Titanic Jadi Tarikan Pelancong

2-5-2017 05:09 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 13761| Komen: 54|Original author: Oleh: Maly Rosli

Description: Umum tahu mengenai kisah pelayaran agung kapal mewah Titanic yang berakhir dengan begitu tragis meragut lebih 1500 nyawa penumpang selepas merempuh bongkah ais gergasi pada tahun 1912.
Umum tahu mengenai kisah pelayaran agung kapal mewah Titanic yang berakhir dengan begitu tragis meragut lebih 1500 nyawa penumpang selepas merempuh bongkah ais gergasi pada tahun 1912.




Selepas 105 tahun berlalu, sebuah bongkah ais gergasi ditemukan di sebuah perkampungan nelayan di Newfoundland, Kanada.

Lebih mengejutkan, bongkah ais itu lebih besar dari bongkah ais yang mengaramkan Titanic, sekali gus menjadikan ia pusat tarikan pelancong sepanjang minggu perayaan Easter.



Memetik portal Telegraph, penduduk kampung memberitahu CBC News, kawasan itu dibanjiri orang ramai yang teruja merakamkan gambar bongkah ais gergasi selepas peristiwa tragis Titanis.



Bongkah ais yang tersadai berhampiran pekan kecil Ferryland itu dianggarkan setinggi 46 meter (150 kaki) pada titik tertinggi.

Datuk bandar Adrian Kavanagh berkata kepada Canadian Press bahawa ia merupakan bongkah ais terbesar yang pernah dilihat sekitar kawasan itu.

"Ia merupakan bongkah ais gergasi yang sangat besar dan kedudukannya yang dekat itu membolehkan pengunjung mengambil gambar dengan baik," katanya.


Foto: Reuters

Setiap tahun, sebilangan besar bongkah ais itu hanyut dari Artik melalui kawasan berkenaan yang dikenali sebagai "Iceberg Alley". Bagaimanapun, ia biasanya dilihat pada penghujung Mei atau Jun.

Memang menjadi satu fenomena sampai pelancong sanggup datang ke situ semata-mata mahu bergambar dengan bongkah ais. Siapa rasa macam nak tengok balik filem Titanic? - CARI



23

Bagus
27

Marah
26

Terkejut
28

Sedih
27

Lawak
26

Bosan

Friends Rank (157 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Minyakyuyi 2-5-2017 05:28 PM
View cantik..
Quote Dalcott 2-5-2017 05:28 PM
wow besarnyer.
Quote dubuk 2-5-2017 05:34 PM
سبحان الله
Quote kimchipedas 2-5-2017 05:44 PM
Woo besarnya n nice view
Quote CiliPadiSedap 2-5-2017 05:57 PM
sini ada penguin
Quote siskepoh 2-5-2017 06:36 PM
cantiknyaaaaa
Quote RatuDunia94 2-5-2017 08:39 PM
Xde yg nk panjat ke?
Quote fox. 2-5-2017 08:56 PM
Besarnya.bila malam mesti menakutkan jah besar putih gitu
Quote Felycya 2-5-2017 09:35 PM
Subhanallah besarnya...

Ini kalau terlanggar bukan terputus dua lagi.
Quote Mary_jane 2-5-2017 11:19 PM
Cantiknya.
Quote epis 2-5-2017 11:49 PM
Kalau yg timbul pon dah sebesar itu, yg tenggelam tu lagi la... xde lak video tunjuk dalam mcm mne...
Quote zackry14 2-5-2017 11:54 PM
Nice view
Quote DeeHanania 3-5-2017 05:20 AM
Cantik,kalo memalam nie seram
Quote cik-jaja 3-5-2017 09:28 AM
besa btol..pape pon memang cantik lah
Quote chinta89 3-5-2017 12:44 PM
lawalawa view
Quote makton 3-5-2017 02:02 PM
gambar dari reuters tu mmg nampak besar... tp yg dlm video tu nampak kecik.
cantik view dia
Quote Artemesiaa 3-5-2017 05:00 PM
Wow besarnya memang unik
Quote miemiecha 3-5-2017 05:02 PM
takut pulak nengoknya
Quote nisako 3-5-2017 05:12 PM
cantiknye viewwwwww

Lihat semua komen(54)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-7-2024 01:16 AM GMT+8 , Processed in 0.056575 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top