CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Aduan Terhadap Surau Dikata Kurang Ajar?

10-9-2015 08:04 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 9571| Komen: 74

Description: Apa pendapat anda?...
Oleh : Fyruz Hanna


Biro Agama UMNO Selangor menerusi laman facebooknya berpendapat tindakan seorang wanita bukan muslim yang membuat aduan mengenai surau adalah tindakan yang bersifat kurang ajar dan biadap.

Antara aduan yang disenaraikan adalah :-

1.pembesar surau itu terlalu kuat pada Subuh
2. memainkan lagu menerusi pembesar surau
3. pembinaan dinding lebih 6 kaki tanpa sokong binaan
4 papan tanda surau di simpang jalan tanpa kebenaran MPSP

5. pembuangan sampah dan barnag binaan ditepi jalan dan surau.

Aduan tersebut telah dilaporkan oleh Mary Soon yang turut mendapat perhatian YB Chow Kon Yew merangkap EXCO Pulau Pinang.

Apa pendapat anda? -CARI Infonet.
2

Bagus
7

Marah
5

Terkejut
3

Sedih
4

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (27 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Emperor95 10-9-2015 07:38 PM
bersalahkah warga cina itu?
Quote v(T.T)v 10-9-2015 07:41 PM
Antara aduan itu suara pembesar surau itu terlalu kuat pada Subuh, memainkan lagu menerusi pembesar surau, pembinaan dinding lebih 6 kaki tanpa sokong binaan, panpan tanda surau di simpang jalan tanpa kebenaran MPSP dan pembuangan sampah dan barnag binaan ditepi jalan dan surau.


Siapa yg kurang ajar? Jika aduannya tak masuk akal mmglah kurang ajar, tapi yg kurang ajar kata macam ini

Lihatlah kebiadapan dan keberanian mereka semakin menjadi-jadi. Sudah sampai masanya umat Islam bersatu tunjukkan kekuatan dan maruah kita. Kita ajar mereka yang kurang ajar,” ujar status yang dimuatnaik oleh pengendali laman tersebut.
Quote hanakikan 10-9-2015 07:56 PM
Pasang lagu guna pembesar suara luar ke? Mmg surau tu kurang ajar.
Quote mzzenma 10-9-2015 07:57 PM
Buat aduan guna saluran yang betul. Tapi sbb pengadu non muslim terus up dekat fb then salahkan pengadu.

Dasar melayu racist. Baca aduan tu ada asas.
Quote kentel 10-9-2015 08:08 PM
pasang lagu ape? hindustan? opera cina?
Quote dauswq 10-9-2015 08:25 PM
aku rase ayat quran kot lagu yg dimaksudkan...
Quote taikor 10-9-2015 08:32 PM
Umat Islam sendiri di serata dunia pun ade mengadu pasal pembesar suara di kawasan kediaman. Melayu pun ade yg mengadu bayinya terjejas teruk.

Kalau stetmen dari Amno, memanglah gayanya Cina itu kurang ajar dan perlu diajar. Dah lama tunggu chance dah
Quote MeghanK 10-9-2015 08:34 PM
dauswq replied at 10-9-2015 08:25 PM
aku rase ayat quran kot lagu yg dimaksudkan...

nasyid kot
Quote mzzenma 10-9-2015 08:35 PM
Dekat malaysia ni melayu ja yang betul. Melayu ja yang kena dihormati. Apa yang melayu buat jangan persoal.

Keturunan indon caprut
Quote dauswq 10-9-2015 08:36 PM

dia ingat camtu lah
lebih kurang mcm kwn sebangsanya buddist selalu chanting ngan ayat2 keramat bila ade kematian
menyangka lagu tu la kot

Quote MeghanK 10-9-2015 08:38 PM
dauswq replied at 10-9-2015 08:36 PM
dia ingat camtu lah
lebih kurang mcm kwn sebangsanya buddist selalu chanting ngan ayat2 keramat b ...

boleh jadi

tapi tak faham, perlu ke surau duk pasang lagu2 nasyid ke zikir ke guna speaker luar

pengalaman masa bulan puasa haritu, surau dekat rumah pasang zikir dan qiam guna speaker luar..tapi sekali je la, mungkin tersalah on suis
Quote jasmeen 10-9-2015 08:42 PM
Sikit sikit sentap,siasat la dulu aduan tu berasas ke tak..ni ketuanan melayu kehulu kehilir like u own the world
Quote primemova 10-9-2015 08:47 PM
Ada logik juga komplain ah soh tu... Kdg2 surau atau masjid pasang speaker terlalu kuat... Kalau azan tu tak jd masalah.... Tp ceramah agama yg kedengaran marah2 mcm nak bergaduh pun pasang kuat2 ( knp typical tazkirah di masjid dan surau biasanya ckp mcm marah2 ekk, takleh ke tazkiran dibuat dgn nada penuh gentlemen).... Pastu pasang speaker kuat2 oun bukannya penduduk sekitar boleh paham pun... Tak jelas bunyi perkataan satu persatu... No point... Hanya mengganggu... Kalau penduduk nak dgr ceramah boleh pergi ke masjid....
Quote obelisk 10-9-2015 08:50 PM
aku sokong azan je guna speaker luar. bacaan Quran, zikir, nasyid dsb sepatutnya guna speaker dlm je
Quote obelisk 10-9-2015 08:53 PM
Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

http://drmaza.com/home/?p=1339
Quote mommymonster82 10-9-2015 09:03 PM
Tak yahla nk batu api sgt....
Sj nk kasi pnas cina ngan melayu.. :
Quote krustykrab 10-9-2015 09:51 PM
kentel replied at 10-9-2015 08:08 PM
pasang lagu ape? hindustan? opera cina?

Kalau opera cina  dia x komplin la kut lol
Quote bit 11-9-2015 08:29 AM
Dah ko buat dinding haram, buang pulak sampah merata rata, guna speaker luar utk ceramah zikir semua sapa x   komplen

Jgn la sbb nama islam terus semua boleh buat, walaupun perangai hazab.

nabi cukup jaga orang sekeliling, doa pun x bagi kuat kuat takut orang sebelah tak boleh nak doa utk diri dia atau terganggu solat.
Quote Vellfire 11-9-2015 08:36 AM
obelisk replied at 10-9-2015 08:50 PM
aku sokong azan je guna speaker luar. bacaan Quran, zikir, nasyid dsb sepatutnya guna speaker dlm je

setuju banget dengan sis

Lihat semua komen(74)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

15-4-2024 11:43 AM GMT+8 , Processed in 0.095466 second(s), 64 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top