CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Hari Raya 2016 Nostalgia Lihat artikel

Tradisi Bermain Meriam Buluh Tidak Ditelan Zaman!

1-7-2015 03:23 PM| Diterbitkan: CMFreporter2| Dilihat: 12014| Komen: 26

Description: Orang Melayu sememangnya tidak dapat dipisahkan dengan tradisi unik ketika bulan Ramadan. Selain amalan memasang pelita di malam hari......
Oleh FirdausZ



Orang Melayu sememangnya tidak dapat dipisahkan dengan tradisi unik ketika bulan Ramadan. Selain  amalan memasang pelita di malam hari, bermain meriam buluh juga adalah contoh tradisi yang masih wujud, meskipun ia jarang dilihat pada zaman moden ini. Lazimnya, mereka yang tinggal di kawasan kampung, tidak paling tidak pastinya pernah merasai pengalaman bermain meriam buluh.

Untuk membuat meriam buluh ianya memerlukan kepakaran dan perlu ada teknik untuk menghasilkan bunyi yang betul-betul “kebabow”!!! Di kampung Talang, Kuala Kangsar lain pula caranya, di mana meriam buluh yang mereka hasilkan bukan calang-calang, saiznya lebih panjang dan besar, dentumannya juga mampu menggegarkan satu kampung.

Selain itu, Admin page Amran Fans juga telah mencabar beberapa admin lain dengan video meriam buluh yang dimuat naik oleh fans nya. Antaranya Siakap Keli, Oh Media, Sukan Star Tv dan Abdul Rani Kulup (ARKA). Semua yang terbabit dalam perang meriam buluh ini tidak henti-henti melawan. - Cari Infonet

29

Bagus
18

Marah
25

Terkejut
18

Sedih
13

Lawak
19

Bosan

Friends Rank (122 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote berun 1-7-2015 03:29 PM
Jom main Meriam Buluh nanti sama-sama boleh  berhari raya kat Penjara atau Hospital. Actually, saya tak galaklah main Meriam Buluh, Mercun, Bunga Api atau Kembang Api.. Ada gak nak main sebab nak lepaskan gian atau apa alasan sekalipun, yelah sesekali-sekala tak kira muda tua.. Tanya saya mana asal-usul Meriam Buluh nie saya memang tak tahu. Dulu masa kanak-kanak duduk kat Kampung Setinggan tak ada main Meriam Buluh yang lain ada kot tak ingat (hehehehe... cover). Lagi satu Meriam Buluh bukan Produk Pelancongan tapi main Mercun atau Pertunjukkan Bunga Api untuk Budaya atau Pesta itu ada dan ianya berpermit. Adapun untuk bergembira di Hari Raya tak semestinya dengan Meriam Buluh. Banyak cara kita boleh sambut kegembiraan asalkan tak ikut nafsu-nafsi.
Quote otai_g 1-7-2015 03:41 PM
main meriam buluh kena ada karbait.

probnya mn nak cr stok karbait? karbait biasa org guna utk tampal tiub tayar bocor tp nowday kalo tiub bocor org tkr tiup br tesus. x tampal dah guna karbait ni.
Quote berun 1-7-2015 03:42 PM
otai_g replied at 1-7-2015 07:41 AM
main meriam buluh kena ada karbait.

probnya mn nak cr stok karbait? karbait biasa org guna utk ta ...

aku bentuk kabait pun xpnh tgk
Quote AbukRokok 1-7-2015 03:43 PM
tu semua duit
tu semua kos

banyak duit lg rupanya melayu ni
mgkin melayu umno
Quote jiwarasa 1-7-2015 03:46 PM

orang tak main meriam dah. main mercun bunga api hari kebangsaan je
Quote pearl.silver 1-7-2015 03:47 PM
i takat berani main bunga api je..
penah try nk main mercun bola..blom cucuh api dah baling bola..hehe

pastu gi camping dalam hutan, depa bagi mercun bola 5bj satu khemah..
wat emergency klu ada babi hutan mai dekat...
puas fikir cemane la nk guna mercun tu..hehe
Quote otai_g 1-7-2015 03:57 PM
mercun bola power. tp mercun mancis n best jgk. senang. hehehe

mercun ketupat org kt lg power dr bola.
Quote jofizo 1-7-2015 04:01 PM
mn de buluh dah..... buluh tuh bersepai dgn org2 dia sekali bersepai.....
Quote haruslah 1-7-2015 04:11 PM
otai_g replied at 1-7-2015 03:41 PM
main meriam buluh kena ada karbait.

probnya mn nak cr stok karbait? karbait biasa org guna utk ta ...

kabait guna utk buah2 bg cepat masak + tahan
Quote namirulmukminin 1-7-2015 04:17 PM
otai_g replied at 1-7-2015 03:41 PM
main meriam buluh kena ada karbait.

probnya mn nak cr stok karbait? karbait biasa org guna utk ta ...

Kabait orang pakai buat peram pisang.. Kalu tempat2 ada ladang pisang, kedai runcit kawasan tu mesti ada jual kabait..
Quote berun 1-7-2015 05:06 PM


ni ke rupanya?
Quote berun 1-7-2015 05:06 PM
legend

Quote berun 1-7-2015 05:07 PM
Quote TuntungReturn 1-7-2015 05:07 PM
kabait kedai runcit kg ade je..pelita kabait dlu terang gile
Quote delcol87 2-7-2015 12:29 PM
mercun ketupat pernah meletup kat tangan aku, tak teruk, berdarah skit2 je macam kena ezos panas, dah cucuh tapi terlupa nak baling.
Quote piao 2-7-2015 04:50 PM
menarik gak.. siot la amran fans siap ada fans2 yg buat utk dia, betul punya peminat ni
Quote kucingTomey 2-7-2015 04:58 PM
[youtube]KqUb23XCTCY[/youtube]

ramadhan kareem 2030 at malaysia

Quote bahribakri 2-7-2015 05:01 PM
kucingTomey replied at 2-7-2015 04:58 PM
ramadhan kareem 2030 at malaysia

tak ramadhan lu bahlol...

masuk ramadhan bertambah2 bahlol lu...




Quote bahribakri 2-7-2015 05:02 PM
kucingTomey replied at 2-7-2015 04:58 PM
ramadhan kareem 2030 at malaysia

konon nak buat lawak la tu...

siap cari video tepek sini....

konon kelakar sangat la tu.....





Lihat semua komen(26)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-7-2024 08:57 AM GMT+8 , Processed in 0.242799 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top