CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Gambar Lebih Menakutkan Pada Bungkusan Rokok Thailand

11-11-2014 10:45 AM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 12076| Komen: 64

Description: Antaranya, Rokok Tidak Boleh Dijual Secara Terbuka Dan Perlu Disimpan Dalam Almari Tertutup Yang Hanya Dibuka Apabila Ada Pembelinya.
Gambar Lebih Menakutkan Pada Bungkusan Rokok Thailand


Thailand telah memperkenalkan gambar-gambar menakutkan pada bungkusan rokok lebih awal berbanding Malaysia.

Negara jiran itu turut mempunyai peraturan tersendiri dalam kempen menggalakkan rakyatnya supaya tidak merokok.

Antaranya, rokok tidak boleh dijual secara terbuka dan perlu disimpan dalam almari tertutup yang hanya dibuka apabila ada pembelinya.

Rancangan televisyen dan filem yang mengandungi adegan merokok juga perlu ditapis dengan diletakkan 'petak-petak' supaya bahagian rokok 'disembunyikan'.

Tidak berpuas hati dengan usaha yang ada, kerajaan Thailand kini 'menaik taraf' gambar-gambar menakutkan yang ada pada bungkusan rokok.

Selain 'gambar konservatif' seperti kaki dan mulut yang reput, kerajaan Thailand memperkenalkan gambar mayat pada bungkusan rokok dengan harapan dapat menakutkan perokok.

Ramai rakyat Thai menganggap ia merupakan langkah yang tepat, namun ada juga yang berpendapat ia tidak akan berkesan terhadap perokok tegar.

9

Bagus
12

Marah
19

Terkejut
13

Sedih
19

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (85 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote edee_91 10-11-2014 10:02 PM
tak berkesan.           
Quote noor2 10-11-2014 10:05 PM
len kali letak gambor babi.....baru berkesan kut....kata kat rokok tu ada campuran babi...
Quote dubuk 10-11-2014 10:16 PM
asap rokok tengit berkepul kepul itu pun depa telan

gambar macam ini celah gigi depa saja
Quote Modngengade 10-11-2014 10:18 PM
noor2 posted on 10-11-2014 10:05 PM
len kali letak gambor babi.....baru berkesan kut....kata kat rokok tu ada campuran babi...

Elok jugak supaya ummah kapir jer yg melantak rokok
Quote ejai601 10-11-2014 10:18 PM
noor2 posted on 10-11-2014 10:05 PM
len kali letak gambor babi.....baru berkesan kut....kata kat rokok tu ada campuran babi...

Org thailand pun mkn babi boh
Quote spiderman80 10-11-2014 10:18 PM
noor2 posted on 10-11-2014 10:05 PM
len kali letak gambor babi.....baru berkesan kut....kata kat rokok tu ada campuran babi...

Itu tak cukup. Patut bungkusan kotak rokok dibalut dengan salai daging barbie baru ummah Melayu tak akan beli rokok lagi.
Quote makneng 10-11-2014 10:27 PM
Erm x berkesan kat melesia ni gambor2 ghope ittew. Perokok gegeh merokok hatta harga rokok naik pun dimakinya. Aptb
Quote R2D2 10-11-2014 11:26 PM
selain letak gambar babi mcm cadangan tu
kalau boleh gambar muncung babi tu
kasi closed up sikit
letak jugak ayat 'lagi banyak lu merokok lagi cepat lu mampus'
Quote nurul_akmar 10-11-2014 11:59 PM
aku ada tgk dekat negara mana tah, dia letak gambar dekat kotak rokok dia, cthnya anda dapat beli motor dengan 100 kotak rokok. siap gmbr motor lagi. atau dgn 50 kotak rokok (kalau dia berenti la), anda dah boleh menikmati percutian ke oversea. mcm tu la kiranya. aku rs kempen dia agak berkesan la dari letak gmbr penyakit sbb ramai org xtakut pon gambar penyakit. sbb jarang jadi depan dorg. tp dia letak kempen, kalau anda beli 50 ke atau beratus kotak rokok spjg hidup dia, jumlah tu anda sbnrnya dah boleh beli motor ke, kete ke (kalau berhenti). ini wat kan org berfikir jugakla.
Quote Al-Patih 11-11-2014 05:45 AM
lantak lah....
Quote FanTasyCreaTioN 11-11-2014 05:58 AM
kalau iklan camni ok dak?




Quote FanTasyCreaTioN 11-11-2014 06:00 AM
terjumpa yang ni




Quote BotakChinPeng 11-11-2014 09:24 AM
Bagus lah.
Quote obelisk 11-11-2014 09:32 AM
Iklan anti merokok Thai

Kids ask for light in 'best ever' anti-smoking ad
[youtube]gugjMmXQrDo[/youtube]

Quote menjad 11-11-2014 09:53 AM
letak gambo liang lahad pun belum tentu dorang berhenti merokok pun
Quote kenarikelabu 11-11-2014 10:07 AM
Letak gambar pondan hauk isap rokok kt kotak tuh. Pastu tulis: "Anda umpama pondan lorong jika menghisap rokok ini'. Kompem jantan macho2 akan carik kotak rokok lain nnt
Quote famri7 11-11-2014 10:11 AM
Walaupon majlis fatwa kata mrokok haram,ummah buat derk saja..tapi kasus anjeng yang tidak haram ummah siap suruh bertaubat..

ummah menganut ugama apa sbenarnya sis.?
Quote kejoraria 11-11-2014 10:12 AM
takkan takutnya perokok tegar dgn gambar2 mcm tu
Quote budakmanentah 11-11-2014 10:13 AM
elok tulis je kat kotak rokok tu perkataan haram/ tidak halal

Lihat semua komen(64)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-5-2024 05:06 AM GMT+8 , Processed in 0.279763 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top