CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 11753|Reply: 22

KERANI W17, W22 ATAU SESAPA YG TERROR BAB GAJI

[Copy link]
Post time 7-12-2011 06:14 PM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by cayunk at 7-12-2011 18:17

assalam...nak minta tolong sapa2 yg ada pengetahuan dalam pengiraan gaji untuk kenaikan pangkat bagi kakitangan awam ni..
ada sesapa tak? .kalau ada sesapa yang mahir sila lapor diri ...tengss
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-12-2011 10:17 AM | Show all posts
x de sapa ke.........................
Reply

Use magic Report

Post time 8-12-2011 11:02 AM | Show all posts
kasi crita dulu...
Reply

Use magic Report

Post time 8-12-2011 12:52 PM | Show all posts
takde detail.. camna nak tau masalah
Reply

Use magic Report

Post time 8-12-2011 03:34 PM | Show all posts
Post Last Edit by anah87 at 8-12-2011 16:05

17-10.5%
27-9.7%
41-9.5%
darab dgn Basic gaji semasa
contoh : RM821.89 x 10.5% = RM86.30
Reply

Use magic Report

Post time 8-12-2011 03:39 PM | Show all posts
PUTRAJAYA: Kajian Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mendapati Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diterima baik oleh hampir 1.4 juta kakitangan awam kerana menawarkan faedah dan insentif baru termasuk skim gaji serta prospek perjawatan yang lebih baik.

Sehubungan itu, jabatan menjangkakan hampir semua kakitangan akan memilih bertukar daripada Sistem Saraan Malaysia (SSM) kepada SBPA yang akan berkuat kuasa pada 1 Januari tahun depan, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah.

Beliau berkata, sebagai contoh, kakitangan awam Gred N11 akan menerima faedah kenaikan gaji 10.5 peratus, Gred U17 (10.9 peratus), Gred N27 (9.7 peratus) dan Gred J41 (9.5 peratus).
Abu Bakar berkata, kakitangan awam diberi tempoh bermula 16 Disember hingga 30 Disember untuk memilih sama ada kekal dalam SSM atau bertukar kepada SBPA dan tidak boleh menukarnya selepas tarikh itu.

Menerusi SBPA, hierarki perkhidmatan awam akan mempunyai empat kumpulan, iaitu Kumpulan Primier yang menerima peruntukan gaji secara ‘single point’ tanpa kenaikan gaji tahunan, Kumpulan Pengurusan Tertinggi yang menerima konsep gaji minimum-maksimum dengan kenaikan gaji tahunan mengikut pencapaian prestasi, Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana (menggantikan Kumpulan Sokongan) yang kedua-duanya menerima peruntukan gaji sebaris dan tangga gaji untuk kenaikan gaji tahunan.

Beliau berkata, skim itu turut membabitkan kenaikan gaji setara dengan gred kenaikan pangkat walaupun tanpa dinaikkan pangkat ke jawatan kosong bagi pegawai yang diiktiraf sebagai pakar dalam sesuatu bidang.

SBPA juga memperkenalkan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PPROSPEK) mengandungi dua komponen, iaitu Penilaian Kompetensi dan Potensi (PKP) dan Program Pembangunan Kompetensi dan Potensi (BKP) sebagai mekanisme penilaian.
Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2011 11:39 AM | Show all posts
SBPA aku naik 7% jer...huhuu
Aku N17
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-12-2011 10:31 PM | Show all posts
kasi crita dulu...
reyust Post at 8-12-2011 11:02


ceritanya ..cam kenaikan kup n17 ke n 22...nak cara pengiraan/formula pengiraan gaji tu je...
cth kenaikankuatkuasa pada  bulan april 2010...tapi arahan kuar pada oct 2011..
rasanya kalau dok wat kew8 mesti tau menda2 ni....tul tak...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-12-2011 10:34 PM | Show all posts
PUTRAJAYA: Kajian Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mendapati Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA ...
anah87 Post at 8-12-2011 15:39



    alaaaa cayamm ni x de kaitan ngan SBPA tu...ni nak tau cara2 pngiraan kenaikan gaji atas kenaikan pangkat...anyone,,,
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-12-2011 10:37 PM | Show all posts
takde detail.. camna nak tau masalah
labusayung Post at 8-12-2011 12:52

hikhik kalau nk tau lebih detail,,,nt i bg tapi nanti la ni x smpt ....dapat tolong ke
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2011 08:42 PM | Show all posts
ceritanya ..cam kenaikan kup n17 ke n 22...nak cara pengiraan/formula pengiraan gaji tu je...
c ...
cayunk Post at 9-12-2011 22:31



    boleh refer kat pekeliling bil 14 tahun 2007
siap ada contoh lagi...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-12-2011 11:54 PM | Show all posts
boleh refer kat pekeliling bil 14 tahun 2007
siap ada contoh lagi...
reyust Post at 10-12-2011 20:42

owh ada ke? k tqvm nt nk g tgk
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2011 08:55 AM | Show all posts
sy n17...tp keje kita lbh kurg sme kot...

tgk gaji dia skang...pastu cari gaji 22 yg terdekat...
tgk TPG bln brape...
mst TPG bln 4 kot...
so bln 4 taun lps da 1 tgga...bln 4 taun nih, naik 1 tgga lg...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2011 09:53 AM | Show all posts
naik 10.5% jer...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2011 02:52 PM | Show all posts
PUTRAJAYA: Kajian Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mendapati Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA ...
anah87 Post at 8-12-2011 15:39


Hmm....kakitangan awam memang la menyambot baek..pnah ke dga pape candangan baek ditolak?...anyway...harap2 kakitangan awam bleh la meningkatkan produktiviti..ni kalo da 3 oang handle satu job tp hampeh buek po?...buang karan jerk,huh !!! tensen dga..gaji mau sdap tp keja mou relek...masuk akai ke?
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2011 08:48 PM | Show all posts
ala apa pening2, ko tunggu dan lihat jer, dah tak lama dah..
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2011 11:05 AM | Show all posts
aku w17 nye naik rm83 je..
tp n17 aku tgk naik smpai 128..wtf
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2011 02:29 PM | Show all posts
aku w17 nye naik rm83 je..
tp n17 aku tgk naik smpai 128..wtf
Loloq89 Post at 20-12-2011 11:05



    aku W17
naik RM63.92
Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2011 02:36 PM | Show all posts
aku W17
naik RM63.92
labusayung Post at 20-12-2011 14:29


ko p1 t    brapa?
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2011 12:34 PM | Show all posts
ko p1 t    brapa?
Loloq89 Post at 20-12-2011 14:36



    T10
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

23-5-2022 05:00 AM GMT+8 , Processed in 0.094377 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list