CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 3154|Reply: 50

Berang Influencer Bagi Review Jujur, Pemilik Restoran Mengaku Letak Bahan Kotor Dan Jijik Dalam Makanan

[Copy link]
Post time 17-5-2023 09:46 PM | Show all posts |Read mode
Seorang pemilik restoran mengaku meletakkan ‘bahan khas’ yang didakwa sebagai bahan kotor di dalam makanan yang dihidangkan buat pelanggan.


Perkara tersebut didedahkan menerusi ciapan @Cikgu_Anep di Twitter, apabila tangkap layar hantaran pemilik restoran tersebut tular sejak petang tadi.


Di dalam hantaran tersebut, pemilik restoran itu berkata hanya mereka bekerja dalam bidang perhotelan sahaja yang tahu apa yang dimaksudkan dengan ‘bahan khas’ itu.






“Bilalah influencer (pempengaruh) ini nak datang kedai Tom. Yang sorang dah ‘check-mate’ kena bahan khas dalam makanan. Hanya budak hotel sahaja yang tahu apa Tom maksudkan bahan khas,” tulisnya.


Difahamkan, pemilik restoran itu membuat hantaran tersebut setelah tidak berpuas hati terhadap seorang pempengaruh kerana memberikan ulasan jujur terhadap kedainya.


Rentetan itu, seorang pengguna dikenali Mira Hana mendedahkan, ‘bahan khas’ itu dimaksudkan dengan bahan-bahan jijik yang sengaja diletakkan oleh tukang masak dalam hidangan.


“Kalau ‘special ingredient’ (bahan khas) itu, budak hotel tahu makanan itu sudah kena diludah atau dikahak.


“Walaupun bukan budak hotel, banyak restoran yang buat. Kalau ada pelanggan ‘meroyan’ sikit, makanan mereka akan kena ludah, air liur berkahak, tahi hidung, kuku kaki, dan taik telinga.


“‘Special customer’ (pelanggan khas) bermaksud pelanggan banyak bunyi. Jadi dapatlah apa-apa yang jijik untuk kenakan pelanggan yang kurang ajar itu,” tulis Mira Hana.


Tinjauan Kosmo! di ruangan komen mendapati, ramai yang terkejut dengan perkara itu dan menggesa pihak berkuasa untuk berbuat sesuatu kepada pemilik restoran terbabit.


“Kalau macam ini boleh laporkan kepada pegawai kesihatan, sebab pemilik restoran sendiri yang mengaku meletakkan ‘bahan khas’ dalam masakan,” ciap Hafiy.


“Kedai ini pernah beberapa kali marah pelanggan sebab tinggalkan ‘review’ jujur dan buruk untuk kedai dia,” komen Fatin Jaafar.


“Sebagai orang yang kerja dalam hotel, saya boleh sahkan ‘bahan khas’ itu adalah ludah. Mereka akan buat pada pelanggan yang kurang ajar. Tetapi tak semua hotel macam itu,” ciap seorang pengguna. -CARI

Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-5-2023 12:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Masa tunggu result STPM dulu, aku part time restoran. Tukang masak restoran tu cerita kat aku yang dia dah banyak kali bubuh benda khas ni. Artis pun ramai yang kena... (serious talk!)
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 12:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Abg aku pom dulu part time keja hotel. Mmg dorang lap gelas guna stokin, guna kain lap yg dah jijikkkk.. mcm2 lah. Cara dorang lepaskan sakit hati ngan senior pembuli. Duh. Semua mcm tu pun, budaya turun temurun. Cerita tahun 2007 2008 mcmtu lah. Xtau la skrg masih ke tak
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 12:51 AM | Show all posts
aku mula tau pasal ni bila aku tanya pelayan dengan nada sedikit tinggi bila makanan sampai, tak marah pun cuma ianya tak sengaja.... bila dah beredar pelayan tu, kawan sebelah bisik perlahan.. "jangan marah-marah dalam restoran, nanti dia ludah makanan kita"..
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 01:02 AM From the mobile phone | Show all posts
X bole terime honest review
Klo bole terima dgn lapang dada n promise to improve ntah2 bertmbh pelanggan.
Skang ni tgu kkm dtg plk
Klo kene report padan muke
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 02:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Sbb tu kalau bab2 makan ni biasanye jaga mulut sikit. Kalau ada yg tak puas hati dgn makanan pon, ckp elok2 dgn pelayan tu and say sorry walaupon kite tak buat salah pon. Hahaha sbb risauu ade special ingrediënt cmni lah
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-5-2023 04:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Ingat lagi dulu2, sapa yg byk songeh sgt bab2 order, siaplah.. sekali tu, budak kitchen tu bengang, dia baling ke lantai steak. Pastu pijak2, letak dlm sink kotor, pastu masak balik.. pastu hantar balik ke guest yg fussy tu..

Tapi yg pelik, bila dapat yg mcmtu,dickpnya food dia perfect… Euwwwww
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 06:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Ishhh kembang tekak aih
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-5-2023 06:42 AM | Show all posts
hahahaha teringat ketika meols kerja di kitchen otel satu ketika dahulu. Memang sesuai untuk yang banyak songeh ni selayaknya dapat
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 06:47 AM From the mobile phone | Show all posts
so dont mess w the chef I bet they rub poo on ur food also kahkshkah


RiP
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 07:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Jap .camne dia ludah kalau review tu sambil makan sbb makanan tu dah dihidang dpn reviewer? Lain la makanan belum sampai dia dah review teruk2 jadi tukang masak or waiter ada peluang buat perkata jijik..
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 07:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebb tu kalau makanan tak sedap kat restoren aku complaint pastu mintak refund atau voucher. Diorg hantar baru pun aku cakap tak nak makan dah.
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 07:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Benda ni memang x heran pun..den dulu masa keja dekat salah 1 kafe hipstur lot 10 dpn mata den kawan den ludah2 pita tuna yg customer kekwat order..siap ckp ngan den g "ko tgk jer pasni mmg abis dia mkn ni"..and menang abis licin dowh pita tuna tu..lama jugak den puasa mkn pita tuna tu pastu
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 07:29 AM | Show all posts
aku banyak kali cakap masak sendiri di rumah lagi bagus tapi apa kan daya, saya kerja...sampai rumah dah waktu maghrib
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 07:46 AM | Show all posts
Wpun sesetgh customer nih byk songeh tp tergamak ko letak benda kotor dlm makanan? Saiko much?

Anyway, kat Malaysia ada ke undang2 food tampering? Negara luar mcm US categorised kesalahan meludah, mengkahak, memijak etc produk makanan sbg jenayah 2nd degree felony. tak kesah la sengaja ke atau sekadar prank. silap2 boleh mereput bertahun2 dlm jel ya.
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 08:03 AM From the mobile phone | Show all posts
mejaputih replied at 18-5-2023 07:14 AM
Jap .camne dia ludah kalau review tu sambil makan sbb makanan tu dah dihidang dpn reviewer? Lain la  ...

Boleh je..buat2 tambah 1 lagi air or dessert kt hujung2 before org tu siap mkn n blah.
Paling mudah bagi teh tarik buih setambun smpi meleleh tepi gelas yg dh siap adun dgn air liur n kahak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-5-2023 08:27 AM | Show all posts
sbb tu makan kat rumah lagi bersih,
lg 1 aku suke makan kat kedai yg x ramai sgt org,pastu friendly x stress pekerja dia,
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 08:33 AM | Show all posts
jijik perangai manusa ni kan..walo sakit hati kt org siap ludah gitu. ko jugak yg mintak doa baik2 tu kan kena uji sikit ko ludah makanan org. pastu seumur hidup sial
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 08:42 AM | Show all posts
biasa dah dengar, klu pulak yg makan tu VVVVVIP/politicians yg dibenci...mmg kena kahak dan ludah
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2023 08:45 AM | Show all posts
Influenza reviu makanan ni ada dua jenih:

1-Reviu jujur seikhlas hati.
2-Reviu berbayar dan lapar likes... hat ni air teh tarik semalaman pun dikatakan shedap.

Pandai-pandai la piley yg mana genuine dengan tak.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

11-2-2025 10:52 PM GMT+8 , Processed in 0.434023 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list