CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 6880|Reply: 32

7 Herba Segar Yang Boleh Anda Tanam Dengan Mudah Di Rumah Sendiri

  [Copy link]
Post time 19-3-2021 10:39 AM | Show all posts |Read mode



Terdapat pelbagai jenis herba yang boleh anda tanam di kebun dapur seperti herba tradisional Malaysia sehinggalah pilihan popular masa kini untuk hidangan kegemaran.


Teringat saja hendak masak gulai kari, petik saja daun kari yang melambai-lambai di luar rumah. Tak perlu susah-susah pergi kedai hanya untuk mendapatkan segenggam herba yang diperlukan memandangkan kebanyakan jualan sudah diikat siap dengan jumlah dan harga yang ditentukan.


Tahukah anda bahawa terdapat tanaman yang mampu membersihkan udara untuk memberikan persekitaran yang lebih sihat?


Di bawah kami sertakan beberapa pilihan herba yang sesuai ditanamdi persekitaran luar mahupun di dalam rumah anda:


1) Daun kari


Kredit foto: Google



Pokok kari boleh ditanam dari keratan atau biji benih dalam pasu sahaja. Berikut adalah tutorial yang boleh anda ikuti untuk menuai pokok kari anda sendiri pada bila-bila masa saja!







2) Rosemary


Kredit foto: Google



Herba ini berasal dari wilayah Mediterranean dan paling sesuai digunakan untuk menu berasaskan daging kambing, dan juga dalam resepi kentang yang enak.


Cara menanam rosemary cukup senang. Apa yang paling penting pokok rosemary perlu diletakkan di tempat panas dan mendapat air secukupnya.



Jom tengok video cara tanam rosemary supaya hidup subur dan membiak.







3) Serai


Kredit foto: Google




Serai antara bahan ramuan penting melazatkan masakan. Masakan kalau terkurang serai, kuranglah ummphnya. Nak tanam serai tak perlu ruang tanah yang luas pun. Jom tengok cara nak tanam serai pula.







4) Pudina


Kredit foto: Google




Daun pudina, enak dibuat air atau sebagai perasa tambahan untuk pelbagai hidangan. Ianya juga bagus sebagai tanaman di dalam rumah, kerana memerlukan hanya sedikit cahaya matahari dan siraman yang sekata untuk melihatnya membesar.







5) Ketumbar


Kredit foto: Google



Senarai tanaman herba di Malaysia tak akan lengkap tanpa ketumbar. Tahukah anda yang ketumbar dilaporkan antara tanaman herba tertua digunakan dalam hidangan?


Kami kongsikan di sini cara menanam pokok ketumbar menggunakan biji ketumbar timbang kilo dari pasaraya je.







6) Selasih Thai


Kredit foto: Google



Nama pokok selasih ada juga yang nemanggilnya sebagai Holy basil, Sweet basil dan juga dipanggil sebagai Thulasi. Penanaman selasih amat mudah dilakukan sendiri di rumah dan juga dikebun asalkan kita mempunyai benih, kawasan sesuai dan juga ilmu pengetahuan yang mencukupi.


Video di bawah ni menunjukkan cara bagaimana untuk anda menyemai pokok selasih Thai anda sendiri, dengan keratan batang yang boleh dibeli di kedai.







7) Cili



Kredit foto: Google




Kepedasan yang digilai. Alang-alang dah menanam, bagi'kick' sikit kebun dapur anda dengan cili! Tanam cili satu pokok pun cukup, buahnya memang lebat. Ini caranya.






InsyaAllah, telaahlah banyak perkongsian ilmu pak cik gugel melalui laman yang sahih dan boleh dipercayai tentang cara menanam herba-herba ini. Pastinya hasilnya akan memudahkan kerja memasak anda! - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
ooooo gitu ok
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Tunggu la nanti kat rumah sendiri boleh buat
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 11:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sehirkedi at 19-3-2021 11:40 AM

Bestnyaa.. Dah berapa kali cuba tanam ketumbar dari keratan akar tapi tak berjaya. Pokok ketumbar untung kalau boleh tanam sendiri sebab boleh tahan mahal juga. Lepas tu kadang-kadang tak ada kat market. Nanti boleh la cuba cara dalam video ni. Terima kasih TT. Sangat berinfomasi.

Iols suka tanam selasih (bunga cantik, wangi, senang tumbuh dan jaga).

kalau cili iols suka tanam cili api yg beli kat kelantan. Pokok cilinya tahan bertahun lamanya. Sedap ranggup. Cilinya hijau muda dan besar.

(gambar dari shopee bukan iols punya ya)


Pokok rosemary pun suka tanam. Senang jaga dan dibiakkan. Kalau nak masak 'roast potatoes', petik-petik saja di laman rumah.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 11:36 AM From the mobile phone | Show all posts
{:love suka pokok2
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
sehirkedi replied at 19-3-2021 11:29 AM
Bestnyaa.. Dah berapa kali cuba tanam ketumbar dari keratan akar tapi tak berjaya. Pokok ketumbar un ...

benih rosemary beli kt mana ye? online ke? nak try la
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
xpernah menjadi bila tanam pokok..asyik mati je
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 12:24 PM
xpernah menjadi bila tanam pokok..asyik mati je

Tanam bayam brazil mudah hidup..
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:13 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 12:23 PM
benih rosemary beli kt mana ye? online ke? nak try la

Tak pernah pula tanam pakai biji benih. Tanam pakai keratan batang adalah. Senang je tumbuh. Pokok tu iolsbeli kat pasar tani. Pernah nampak kat AEON Big, Giant, Tesco pun ada jual pokok rosemary.
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:14 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 12:24 PM
xpernah menjadi bila tanam pokok..asyik mati je

Mati kenapa? Lupa siram ke?
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:15 PM From the mobile phone | Show all posts
tinta_merah replied at 19-3-2021 05:00 PM
Tanam bayam brazil mudah hidup..

dia tanam gitu je ke? ke kena jenis2 tanah lain ke?
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:18 PM From the mobile phone | Show all posts
sehirkedi replied at 19-3-2021 08:13 PM
Tak pernah pula tanam pakai biji benih. Tanam pakai keratan batang adalah. Senang je tumbuh. Pokok ...

ooo pakai keratan batang ke? iols ingat benih..haha thank you sistur nanti iols pi cari
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:26 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 12:24 PM
xpernah menjadi bila tanam pokok..asyik mati je

Samer la kiterr.. tanam jer mati.. huhu.. org dulu2 kata tangan panas
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:51 PM From the mobile phone | Show all posts
aku tak minat langsung berkebun tanam2 ni walaupun aku org kampung
pastu nak kena jaga bukan boleh biar mcm tu je
pokok bunga pun dah lama tak cara
boring duduk kampung ni
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:53 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 08:15 PM
dia tanam gitu je ke? ke kena jenis2 tanah lain ke?

Kalau ada batangnya sis cucuk2 je kat tanah hitam berbaja tu..
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 08:54 PM From the mobile phone | Show all posts
fido_dido replied at 19-3-2021 08:15 PM
dia tanam gitu je ke? ke kena jenis2 tanah lain ke?

Kalau ade keratan batangnya sis cucuk2 je dalam pasu letak tanah hitam berbaja tu..
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 11:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah menarik ni. Boleh mula bercucuk tanam kat rumah
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2021 12:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Pernah tanam bayam brazil.. dah elok2 bercambah, ayam datamg kais2, habis semuanya.. mmg senang tanam bayam tu...
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2021 01:37 AM From the mobile phone | Show all posts
tinta_merah replied at 19-3-2021 08:54 PM
Kalau ade keratan batangnya sis cucuk2 je dalam pasu letak tanah hitam berbaja tu..

baik sis nanti iols try bayam brazil
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2021 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
tolong share macam mana nak halau kutu daun .. habis pokok kesum saya rosak
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

24-5-2022 09:35 AM GMT+8 , Processed in 1.234224 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list