CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 6909|Reply: 55

Cerita ceriti di SJR - sudut kasad mata tentera yang bertugas

[Copy link]
Post time 8-3-2021 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
  Dua kali Pokcik ditugaskan dalam pengendalian SJR dan Ops Penawar.  

Bagi tentera, bila diperintahkan meronda bersama Polis dan kawal SJR- tu dipanggil tugas medan.

Bagus juga - selalunya tentera ni hanya sibuk dgn latihan- latihan perang bagi mempersiapkan angkatan jika negara diserang.

Asyik latihan juga pun ...boring juga. Selain dari latihan, askar ( ditukar gantinama dari tentera- lebih santai ) juga selalu sibuk dgn perbarisan bagi majlis tentera, majlis negeri, majlis tentera dan majlis negara.

Tugas hakiki semasa aman tidak berperang ni...lebih kepada menjaga sempadan negara dan pulau pulau milik negara kita.

Jadi bila kerajaan memerintahkan angkatan tentera membantu polis semasa PKP tahun lepas - maka dgn penuh semangat askar askar turun ke jalan jaga roadblok dgn polis.  Macam macam cerita lawak...cerita ceriti tg keluar di Youtube...Facebook pasal apa yg terjadi selama askar di roadblok pada PKP tahun lepas...

.......sambung..

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-3-2021 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
...Tred ini lebih kepada cerita2 apa yg terjadi di SJR.. sama ada yg Pokcik sendiri yg alami...atau cerita dari askar askar Pokcik jua cerita2 yg rakan rakan kongsikan..

Bab sama ada perintah kerajaan supaya askar jaga SJR itu kita bahaskan kemudian sama ada perintah itu berkesan atau tidak...bermotif politik atau pun tidak..

Sekarang ni...kita cerita2 santai ja..
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2021 02:49 PM | Show all posts
menarik2...sila sambung lg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-3-2021 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by PristineOne at 8-3-2021 02:59 PM

Dapat sumbangan dari Kelab BMW Malaysia semasa PKP tahun lepas...

Kelab BMW kasik face mask ...Hand Sanitizer...Clorox ngan sabun mandi cecair ( utk askar mandi lepas jaga roadblok) dan sabun basuh ( utk cuci uniform) serta cecair dettol ( dimasukkan kedalam pam letrik dan disembur pada senjata dan askar lepas balik roadblok)

Masa PKP tahun lepas...face mask tu susah nak dapat... Pokcik la diminta oleh Panglima Pokcik ...kut kut boleh dapat sumbangan dari mana mana..

Alhamdulilah....Kelab BMW Malaysia ...kedepan membantu...tanpa basa basi...ahli ahli Kelab dapat kumpul 2.5k dalam 1 malam saja.  Esuk terus beli barang keperluan ops roadblok.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2021 12:01 AM | Show all posts
ok continue lagi pokcik..
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2021 03:49 PM | Show all posts
Pakcik adakah ternampak hantu di waktu malam?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-3-2021 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
white_musk replied at 11-3-2021 03:49 PM
Pakcik adakah ternampak hantu di waktu malam?

Bila berkongsi cerita cerita dgn askar askar Pokchik yg jaga 5 sekatan jalan raya di Melaka.....tak da pulak diorang cakap kena usik apa apa...

Cuma ada kejadian...sorang askar Pokchik...terlelap kat khemah besar tepi jalan        ( tido kat kerusi ) dia masuk duty 11malam sampai pukul 7 pagi....dan dalam syif tu ada masa rehat 2 jam.

Dia cakap....masa tido kat kerusi tu antara mimpi dan sedar...dia nampak ada orang laki laki pakai serban dan perempuan bertudung datang masuk ke khemah dan berdiri pandang dia... Tapi dia tak nampak muka.. Bila dia nak tanya ada apa masalah kalao nak dibantu....kelibat orang berserban dan perempuan bertudung tu tiba tiba hilang...

Askar Pokchik tu terus bangun dari kerusi dan terus ke khemah tengah jalan di palang sekatan jalanraya dan tanya kawan askar setugas dia...ada nampak tak orang pakai serban dan perempuan pakai tudung masuk khemah rehat?  Jawap askar kawan dia tu...tak ada sapa pun yg ada masuk khemah besar...dan tiada mana mana orang awam yg berenti...dan last kereta lalu adalah 30 minit yg lepas.

Masa tu jam 2 pagi dan sekatan jalan raya tu 2 hala selepas tol masuk ke Jasin ( dekat plaza tol).

Seram jugak la si askar Pokchik tu... Semua polis dan Rela kat situ cakap ...tu mainan tido dan askar tu bermimpi... Tapi si askar tu mati mati cakap dia dah bangun masa tu dan dia nampak jelas kelibat orang tu.   Kekal misteri...

Tu je la cerita cerita seram sikit apa yg terjadi pada Ops Penawar tahun ni.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2021 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Serba sedikit gambar suasana SJR Ops Penawar Co19 semasa PKP 2.0 baru baru ini.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2021 03:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Pokcik sedang tandangan buku pelawat di SJR Tol Ayer Kroh

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2021 03:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Waktu malam...di SJR Tol Jasin, Melaka..

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2021 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 31-3-2021 03:12 PM
Pokcik sedang tandangan buku pelawat di SJR Tol Ayer Kroh

Wah, pokcik dh mcm retis ni...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2021 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Selain kisah seram, kisah lucu ada x pokcik
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2021 02:11 AM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 31-3-2021 03:21 PM
Waktu malam...di SJR Tol Jasin, Melaka..

Pokcik dok Kem Terendak ke?
SJR tu  semua kat Melaka..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-4-2021 06:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Saja nak kasi tahu....

Dah confirm memang tak boleh rentas negeri masa raya nanti.

Arahan pergerakkan dan penugasan dah pun Pokcik terima untuk deploy anggota2 kat SJR dan tambah kekuatan anggota askar Pokcik.

Sesama la kita beraya di wilayah masing masing nanti ya.
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2021 04:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Jiran iols pesara tentera. Awal tahun lepas dia join sjr ni. Sempat dua hari je sebab dia sakit2. Lutut dia jadi lemah dan tak boleh berjalan. Alhamdulillah sekarang dah beransur sembuh dan boleh drive kereta. Masa mula2 sakit ramai kawan2 persatuan veteran tentera datang melawat. Dia aktif dengan persatuan ni.
Nasib baiklah iols taste dengan abam2 polis muda2. Takdelah aku nak tengok yang veteran ni
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2021 01:17 PM | Show all posts
Seronoknya baca. TT update la cerita-cerita SJR ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-5-2021 06:11 PM From the mobile phone | Show all posts
achinto replied at 5-5-2021 01:17 PM
Seronoknya baca. TT update la cerita-cerita SJR ni

Pada malam menjelang Raya...

Pokchik agih agihkan sumbangan berupa coklat raya dan air kotak dari beberapa individu yang mengingati askar dan polis yg beraya di sekatan- sekatan jalan raya

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-5-2021 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Posing Raya untuk semua    Di SJR Putrajaya ... Pokchik bersama askar-askar dari 1 RAMD dan Inspektor Khirul serta anggota Polis dari IPD Putrajaya. Tidak ketinggalan saudara berbangsa Cina dari RELA Dengkil.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2021 08:52 AM | Show all posts
PristineOne replied at 18-4-2021 06:49 AM
Saja nak kasi tahu....

Dah confirm memang tak boleh rentas negeri masa raya nanti.

alahai..terlambat plak baca posting ni..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2021 08:46 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 19-5-2021 06:14 PM
Posing Raya untuk semua    Di SJR Putrajaya ... Pokchik bersama askar-askar dari 1 RAMD dan Inspek ...

Pokchick dh jaga sjr putrajaya plak ke? Biasa lalu sjr ni thn lps. Nnt lalu nk mtk otogerap pokchick la

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-1-2022 12:58 PM GMT+8 , Processed in 0.093765 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list