|
sambungan....kalu tak salah Uncle...antara yg cuba diterapkan Prof Snouck....kononya...Islam telah menindas & mengusir kerajaan Hindu Majapahit ...& cuba mencipta sentimen "Gajahmada" sebagai HERO..padahal...hakikatnya....Islam telah brtapak dulu...& Kerajaan hindu yg menyerang & menindas Islam....
(ini supaya sentimen patriotik....yg mana satu lebih hampir dijiwa org indonesia)
Begitu juga...
PROF HAMKA MENYAKAL HUJAH YG KATA ...ISLAM TANAH MELAYU BERASAL DARIPADA PARSI (Iran/Shiah)..dgn alasan...raja raja melayu emnggunakan gelaran "SHAH"......padahal kata Prof HAMKA...sebelum Raja melayu menggunakan gelar "SHAH"...Raja melayu terlebih dahulu menggunakan gelar "AL MALIK "....!
(Gelar "Shah" datang kemudian seiring pengaruh Shiah)...
|
|
|
|
|
|
|
|
emelia1509 posted on 23-8-2013 01:44 AM 
bile syiah je nk kait mutaah..yg aku tau mutaah ni bkn benda yg besar pn dlm syiah..tp malaysian s ...
kenapa perlu nak bela SYIAH LAKNATULLAH!
dgn satu kesalahan...mengkafirkan Syadina Abu Bakar R.A...dah cukup menjadikan mereka Kafir!
Apa lagi.....yg lain lain....
Tak patut dibiarkan mereka mereka ni!...
p/s : Syiah mengganggap ASWJ NAJIS!....Kita ni dianggap najis!
Uncle pegang kain depa (di ampaian )..mereka ambil & basuh semula....!
tapi....depan kita mereka akan pura pura baik & menafikan!..
SHIAH AKIDAH PENIPU!
|
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 24-8-2013 12:53 PM 
kenapa perlu nak bela SYIAH LAKNATULLAH!
adakah Allah akan tanya kenapa kita bermusuh dgn syiah atau adakah Allah lebih melihat usaha kita nak utk menSunnikan syiah?
|
|
|
|
|
|
|
|
mr_evergreen posted on 24-8-2013 01:04 PM 
adakah Allah akan tanya kenapa kita bermusuh dgn syiah atau adakah Allah lebih melihat usaha kita ...
SYIAH MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM.
Sekiranya kita setuju.....BETULLAH KITA KAFIR...
Sekiranya BENAR KITA TIDAK KAFIR......MAKA ..SYIAH KAFIR!
(Tuduhan Kafir seperti 'Panah" yg dah melayang keluar dari busar.....Ianya akan menikam yg dituduh atau yg menuduh! )
|
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 24-8-2013 01:14 PM 
SYIAH MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM.
sama tak kalau syiah melaknat kita,lps tu kita melaknat semula syiah?
drpd segi hukum.
|
|
|
|
|
|
|
|
mr_evergreen posted on 24-8-2013 01:19 PM 
sama tak kalau syiah melaknat kita,lps tu kita melaknat semula syiah?
drpd segi hukum.
Assallamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Alhamdullillah....WABIHI NASTA'IN...
"sama tak kalau syiah melaknat kita,lps tu kita melaknat semula syiah?
drpd segi hukum."
Maaf.... Seorang yg mempunyai keiman yg "padu" .....pasti telah sedia maklum tentang jawaban soalan ini...
kenapa tidak bertanya sja..
"sama tak kalau YAHUDI MELAKNAT KITA,lps tu kita melaknat semula YAHUDI?
drp seg hukum"
atau ..
"sama tak kalau HINDU,BUDHA,KRISTIAN, dan SELURUH KAUM KAFIR... MELAKNAT KITA,lps tu kita melaknat semula MEREKA?
drp seg hukum"
|
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 24-8-2013 01:31 PM 
Assallamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Alhamdullillah....WABIHI NASTA'IN...
Wa'alaikumussalam
abis tu apa usaha kita utk memberi pencerahan pada mereka?cukup ke dgn melaknat?dgn melaknat blh ke kita menang dlm perang?
|
|
|
|
|
|
|
|
DENGAR INI BAIK BAIK!
UMAT ISLAM WAJIB...beriqtiqad yg PUTUS JAZAM...tidak ada SYAK..TIDAK DZAN & TIDAK WAHAM.....JAZAM!
Muafakat dgn sebenar benar AHLI SUNNAH WAL JAMAAH...
adakah JAZAM ? dimana JAZAMNYA....bilamana kita masih ragu ragu & menerima "tuduhan" kafir oleh Syiah????
|
|
|
|
|
|
|
|
mr_evergreen posted on 24-8-2013 01:38 PM 
Wa'alaikumussalam
abis tu apa usaha kita utk memberi pencerahan pada mereka?cukup ke dgn melakn ...
tanyalah juga soalan ini dalam ISU YAHUDI...& kaum kafir seluruhnya.....
|
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 24-8-2013 01:41 PM 
tanyalah juga soalan ini dalam ISU YAHUDI...& kaum kafir seluruhnya.....
utk apa?kalau tuan berani,apa kata tuan yg mulakan pertanyaan itu pada mereka.
|
|
|
|
|
|
|
|
burungantu posted on 24-8-2013 12:53 PM
kenapa perlu nak bela SYIAH LAKNATULLAH!
for sure yg u jumpe tu syiah laknatullah..tp my kenalan sgt la berbeza spt yg kalian bicara..npk nye fitnah aswj lebih hebat..bukan masalah membela, tp as a muslim b rasional..npk sgt ummah melayu yg kalut |
|
|
|
|
|
|
|
erms... boleh ke dipercayai apa yg dinyatakan ini?
yg saya tahu, para sahabatlah yg datang melengkapkan penyebaran agama di seluruh dunia. dunia syiah mula memasuki nusantara selepas dari apa yg dinyatakan.
ini sekadar apa yg jelas dari sejarah2 terdahulu penyebaran agama Islam dari kalangan sahabat2 Rasullullah saw.
Menurut satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan sejarawan Indonesia dan Malaysia, Islam mula sampai ke dalam wilayah Benua Nusantara Melayu setahun selepas RSAW diperintahkan laksana dakwah terbuka yakni pada tahun 617M dan negeri Melayu pertama menerima perundangan Islam adalah Kesultanan Islam Barus yang terletak di pesisir Pantai Barat Pulau Sumatera.
Dipercayai golongan ahlul bait bersama kalangan sahabat RSAW yang mengikuti saudagar tempatan yang berdagang ke Asia Tengah sampai ke sini lalu membentuk kelompok mereka dan menjadi penasihat kepada kaum kerabat diraja serta penguasa tempatan.Penemuan makam-makam pendakwah berketurunan Arab di satu tempat dalam negeri Barus telah didapati telah pun wujud semenjak tahun 625M.
Pihak sejarawan Indonesia dan Malaysia yang membuat penelitian...menyatakan ada kemungkinan..dari sinilah Islam berkembang ke Utara Pulau Sumatera melalui Fansur yang berlokasi di bahagian atas negeri Barus dan tersebar ke Samudera-Pasai (Aceh).Dalam masa yang sama,Islam turut sampai ke Samudera-Pasai melalui terus dari Hadramaut Yaman dan Parsi (Iran).
Penyebaran Islam turut bermula di sini (Barus) menuju ke Selatan Pulau Sumatera melalui Pagar Ruyung Tanah Adat Melayu Minangkabau-tanah lahir kebanyakkan nenek moyang kepada anak Melayu yang menetap di Semenanjung Malaysia.Kerajaan Hindu-Buddha Srivijaya yang terletak di Palembang pula tumbang sekitar tahun 1293M hasil tentangan dari Kesultanan Majapahit yang diislamkan terlebih dahulu daripadanya.
Kesultanan Islam Majapahit diislamkan oleh para pendakwah yang terdiri daripada anak tempatan hasil perkahwinan campur ahlul bait RSAW yang menetap di sana dengan wanita tempatan seperti wali songo dan beberapa ulama dan pendakwah islam yang lain tidak perlu disenarai panjang dalam post kali nie.
Setelah hampir seluruh Pulau Sumatera dan Pulau Jawa diislamkan,Semenanjung Malaysia turut menerima kesan besar dari pengaruh yang berlaku.Hampir semua pintu-pintu masuk di pesisiran Pantai Semenanjung Barat dan Timur didapati menerima kedatangan serta kemasukan gelombang islam.
Hal ini menunjukkan bahawa islam mula tersebar di Asia Tenggara serta di Tanah Melayu lebih awal daripada yang dicatat oleh orientalis barat dan yang terdapat dalam kebanyakan buku teks yang diajar di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.
Namun yang paling menarik,kajian yang dibuat oleh Dr. Rusydi, seorang ahli arkeologi Indonesia iaitu anak kepada Hamka ke atas Batu Bersurat Kuala Berang sekitar tahun 2001M.Kajian beliau adalah kesinambungan daripada penyelidikan almarhum bapanya berkenaan seorang tokoh paling berjasa dalam pengislaman kerajaan Majapahit dan Srivijaya sebelum jejaknya didapati hilang entah kemana.
Tokoh ini bukan calang-calang orangnya.Beliau ialah seorang ulama yang dikenali sebagai Sayyid Muhammad Khalifah.Beliau dilantik sebagai Mufti Besar bagi Kesultanan Islam Pagar Ruyung dan mengetuai ekspedisi dakwah ke Majapahit membantu Raden Fatah-Pemerintah Kesultanan Bentara-Demak mengislamkan Majapahit.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mudah sahaja, siapakah pengasas Syiah? Abdullah bin Saba, pengasas Syiah yang sejarahnya cuba dipadamkan oleh sebahagian daripada tokoh-tokoh Syiah. Walaubagaimanapun, sebahagian besar daripada tokoh mereka menetapkan akan kewujudan Abdullah bin Saba dalam sejarah kewujudan Syiah.
Tokoh-tokoh mereka sendiri mengiktiraf kewujudan Abdullah bin Saba yang merupakan orang yang pertama berkata kepada Ali bin Abi Thalib, “Engkau, engkau, engkau Tuhan!”
Beliau mempertuhankan Ali. Walaupun ia tidak datang dalam bentuk kelompok atau kumpulan, tetapi ia datang dalam bentuk ideologi melampau yang mengangkat kedudukan Ali bin Abi Thalib RA ke tahap yang tidak sepatutnya. Mengangkat Ali melampaui tahap kemanusiaan, mempertuhankan Ali.
Sebab itu kalau kita buka kitab Al-Milal wan Nihal Sejarah Perpecahan Ummat, kita akan dapati Syiah yang pertama adalah Syiah As-Saba-iyyah iaitu sandaran kepada Abdullah bin Saba.
Siapakah Abdullah bin Saba?
Beliau adalah Yahudi yang masuk ke dalam Islam bertujuan untuk merosakkan Islam dari dalam, digelar zindiq. Agenda mereka sejak dahulu lagi, mereka sangat benci melihat kejayaan dan kegemilangan Islam dan umatnya.
Jadi apabila kita katakan pengasas Syiah itu adalah Abdullah bin Saba, Yahudi, maka hubungkait Syiah dan Yahudi pasti ada, keduanya dari susur galur yang sama.
jika diperhatikan dengan teliti, seakan2 di dalam fahaman syiah ini terdapat suatu rancangan untuk memesongkan sejarah dan akidah umat Islam yg mengikut kitabullah dan sunnah2nya. jesteru itu, saya berpendapat, tajuk di atas ini adalah tidak berasas dan tidak berdasarkan pada fakta yg sebenar melainkan diterangkan dalam bentuk sangkaan semata2. |
|
|
|
|
|
|
|
Semua dari keturunan Muhammad adalah Syiah pada asalnya iaitu pengikut Hassan dan Hussien...
so sejak bila mereka jadi Ahli Sunnah wal Jamaah? dan
Adakah mereka telah masuk ASWJ semasa tiba di Nusantara ini?
itu persoalannya |
|
|
|
|
|
|
|
emelia1509 posted on 23-8-2013 01:44 AM
bile syiah je nk kait mutaah..yg aku tau mutaah ni bkn benda yg besar pn dlm syiah..tp malaysian s ...
kutipan dari Kang Yosep :
Sesungguhnya dalam ajaran Syi'ah, nikah Mut'ah
ini merupakan pernikahan yang status hukumnya
antara wajib dan sunnat [mustahab] 1]. Syekh Al-
Mufid, seorang ulama masyhur di kalangan
mereka, menyusun dalil-dalil yang ia rangkum
dari kitab karya Al-Majlisi. Dalam kitabnya itu,
dengan judul Risalah al-Mut'ah, Syekh Mufid
mengumpulkan sebanyak 43 dalil yang
menunjukkan wajibnya nikah Mut'ah. Semua
riwayat yang ia susun berujung pada pernyataan
yang disandarkan atas nama Abu 'Abdillah, Al-
Baqir, Abu Ja'far, Abu al-Hasan Musa bin Ja'far,
Muhammad bin Muslim, dan Abu Ja'far Muhtad
bin Ali. Dari semua riwayat itu tidak ada yang
bersumber dari Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa
Sallam, kecuali satu riwayat dari Al-Baqir yang
menyatakan bahwa ketentuan Mut'ah ini
ditetapkan saat terjadinya Isra. Ditinjau dari segi
silsilah periwayatan, riwayat tersebut merupakan
riwayat yang terputus, karena tidak jelas sumber
periwayatan antara masa Al-Baqir sampai masa
Rasulullah Saw.
Di antara ringkasan isi riwayat-riwayat tersebut
adalah sebagai berikut:
Atas nama Abu Abdillah: "Disukai jika
seseorang melakukan nikah Mut'ah dan aku tidak
suka seseorang di antara kalian keluar dari dunia
(mati) sehingga ia menikah Mut'ah dulu walaupun
satu kali".
Atas nama As-Shadiq: "Aku benci seseorang
yang keluar dari dunia (mati) sementara masih
tersisa sisi-sisi [sunnah] Rasul yang belum
terlaksanakan olehnya".
Atas nama Abu Abdillah kepada Muhammad
bin Muslim: "Apakah kamu sudah nikah Mut'ah?"
Jawabnya: "Tidak". Ia pun berkata: "Janganlah
kamu keluar dari dunia (mati) sampai kamu
menghidupkan sunnah".
Atas nama Al-Baqir ketika ditanya oleh
'Uqbah, "Apakah Mut'ah itu ada pahalanya?".
Jawabnya: "Jika ia melakukan itu mengharapkan
[ridha] Allah dan menentang si Fulan 2] , maka
tiada satu kalimat pun yang ia ucapkan kecuali
Allah mencatatnya sebagai sebuah kebaikan...".
Atas nama As-Shadiq: "Sesungguhnya Allah
telah mengharamkan kepada Syi'ah kami dari
setiap [minuman] yang memabukkan dan Dia
menggantikan hal itu dengan nikah Mut'ah".
Atas nama Al-Baqir, ketika Allah
memperjalankan Rasulullah Saw (Isra) ke langit,
Jibril menemuinya dan berkata, "Wahai
Muhammad, sesungguhnya Allah 'Azza Wa Jalla
telah berfirman: "Sesungguhnya Aku telah
mengampuni orang-orang yang nikah Mut'ah".
Atas nama Abu al-Hasan Musa bin Ja'far:
"Ucapan paling rendah yang mendapat pahala
adalah aku menikahimu dengan Mut'ah atas
dasar Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya dengan
[mahar] sedemikian sampai [waktu] sekian".
Atas nama Abu Abdillah: "Tidak apa-apa
menikahi wanita lajang, jika ia ridha, tanpa izin
bapaknya".
Atas nama Abu Abdillah: "Tidak ada Mut'ah
kecuali dengan dua perkara (yaitu) waktu yang
ditentukan dan mahar yang ditentukan".
Atas nama Muhammad bin Muslim: "[Mut'ah]
Itu bukan termasuk yang empat (batasan istri
dalam Nikah Permanen). Karena sesungguhnya
Mut'ah itu tidak ada thalaq dan tidak ada waris".
Di Balik Pertentangan Riwayat Sunni
Untuk melancarkan paradigma berdasarkan
riwayat-riwayat di atas ke kalangan umum
(masyarakat Ahlus Sunnah), sebenarnya kaum
Syiah terjegal oleh riwayat shahih dari Ahlus
Sunnah. Dalam riwayat-riwayat shahih tersebut
dinyatakan bahwa status hukum nikah Mut'ah,
seperti halnya proses penetapan syariat
haramnya minuman yang memabukkan, berlaku
melalui penetapan syariat secara bertahap; yakni
sebagai berikut:
Pada awalnya, nikah Mut'ah merupakan nikah
yang diharamkan. Keterangan ini berdasar pada
makna ayat al-Quran Surat Al-Mukminun ayat 5
-7:
(5)
(6)
Artinya: "Dan orang-orang yang menjaga
kemaluannya [5] Kecuali terhadap isteri-isteri
mereka atau budak yang mereka miliki. Maka
Sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela
[6] Barangsiapa mencari yang di balik itu, maka
mereka itulah orang-orang yang melampaui batas
[7]".
Dalam ayat ini, pernikahan yang sah dilakukan
dalam Islam hanya dua bentuk, yaitu Nikah
Permanen atau menikahi hamba sahaya. Akad
selain untuk dua perkara ini adalah haram atau
dalam istilah ayat di atas disebut dengan kata-
kata "melampaui batas".
Kemudian nikah Mut'ah dirukhsohkan
(diperbolehkan untuk sementara waktu), terutama
ketika keinginan menikah sangat besar tetapi
keadaannya dharurat karena sedang
melaksanakan syariat perang. Keterangan ini
berdasarkan riwayat dari Ibnu Mas'ud yang
pernah mengajukan untuk berkebiri (vasektomi)
yang tidak diizinkan oleh Nabi Saw. Lalu beliau
memperbolehkan Ibnu Mas'ud untuk melakukan
Mut'ah. Kebolehan Mut'ah pada masa-masa ini
tidak dibatasi. Artinya, ketika perjanjian sudah
selesai, maka jika mau menambah waktu,
dilakukan lagi kesepakatan antara pasangan
tersebut.
Setelah rukhsoh tersebut, lalu nikah Mut'ah
kembali ke hukum asal, yakni haram. Ketetapan
haram ini dinyatakan oleh Nabi Saw pada saat
perang Khaibar sebagai pemberitahuan kepada
para sahabat bahwa pada saat perang ini tidak
boleh Mut'ah.
Pada waktu Futuh Mekah, Nabi Saw
mengizinkan lagi nikah Mut'ah hanya untuk tiga
hari.
Sebelum keluar dari Mekah pada saat Futuh
tersebut, Rasulullah Saw menegaskan bahwa
Allah 'Azza Wa Jalla telah menetapkan haramnya
Mut'ah sampai hari kiamat.
Akan tetapi, selain riwayat-riwayat shahih yang
dirangkum kesimpulannya melalui 5 point di atas,
ternyata banyak riwayat dhaif yang
"bertentangan" atau "berbeda" dengan riwayat-
riwayat tersebut, terutama adanya tambahan
waktu selain dari Khaibar dan Futuh Mekah.
Dalam riwayat lain tersebut dinyatakan juga
bahwa Nabi Saw pernah melarang Mut'ah pada
waktu 'Umratul Qadha, perang Hunain, perang
Tabuk, dan Hajjatul Wada.
Nah, banyaknya riwayat ini dijadikan "peluru" oleh
kaum Syiah untuk mengkritik paradigma
haramnya Mut'ah menurut Ahlus Sunnah tanpa
memedulikan dhaifnya riwayat-riwayat tersebut.
Bahkan riwayat yang tidak berkesesuaian pun ikut
serta dijadikan dalil. Yang dimaksud dengan
riwayat yang tidak sesuai itu adalah pernyataan
mereka bahwa berdasarkan riwayat Imran bin
Hushain dalam Shahih al-Bukhari, "Telah turun
ayat Mut'ah dalam Kitab Allah (Al-Quran), dan
kami melaksanakannya bersama Rasulullah Saw.
Maka tidak ada ayat [Quran] yang turun
menghapus [hukum]-nya dan Nabi Saw tidak
pernah melarangnya sampai beliau wafat".
Jika kita cermati, riwayat dari Imran bin Hushain
itu bukan menyatakan masalah Nikah Mut'ah,
tetapi yang dimaksud adalah Mut'ah dalam
ibadah haji yang kini kita kenal dengan istilah
"Haji Tamattu".
Selain dari itu, perbedaan pendapat yang terjadi di
kalangan sahabat pun turut serta jadi 'pijakan'
dalil untuk menetapkan halalnya Mut'ah tanpa
memperhatikan bagaimana titik akhir dari
perbedaan tersebut. Misalnya, Ibnu Abbas pernah
menyatakan bolehnya Mut'ah diqiaskan kepada
bolehnya makan bangkai dan daging babi ketika
dharurat. Kemudian pandangannya itu dikoreksi
oleh Ali bin Abu Thalib yang menyatakan
haramnya Mut'ah. Akhirnya, Ibnu Abbas kembali
kepada hukum asal yakni haram, terutama ketika
banyak orang yang memanfaatkan fatwa Ibnu
Abbas tersebut.
___________________
1] Disebut hukum antara wajib dan sunnat karena
lafadz periwayatannya mengandung kerancuan,
atau mungkin termasuk dalam kategori Sunnat
Muakkadat. Misalnya dalam salah satu riwayat
atas nama Abu Abdillah disebutkan: Disukai
[Yustahabbu] jika seseorang melakukan nikah
Mut'ah dan aku tidak suka seseorang di antara
kalian keluar dari dunia (mati) sehingga ia
menikah Mut'ah dulu walaupun satu kali. Lafadz
Yustahabbu biasanya digunakan untuk status
hukum Sunnat, tetapi di akhir riwayat ini ada
isyarat wajib dengan lafadz walaupun satu kali.
2] Mungkin yang dimaksud si Fulan di sini adalah
Umar bin al-Khattab yang menurut anggapan
mereka telah mengharamkan nikah Mut'ah
berdasarkan pikirannya sendiri.
-akhir kutipan- |
|
|
|
|
|
|
|
Mut'ah dibatalkan untuk selamanya
:
Sunan Ibnu Majah 1952: Telah menceritakan
kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah berkata,
telah menceritakan kepada kami Abdah bin
Sulaiman dari Abdul Aziz bin Umar dari Ar Rabi'
bin Sabramah dari Bapaknya ia berkata; " Kami
bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
berangkat untuk haji wada', lalu para sahabat
berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya hidup
membujang telah membuat kami tersiksa! " beliau bersabda: "Bersenang-senanglah (nikah) kalian dengan wanita-wanita ini, " maka kami pun
mendatangi mereka, namun kami enggan untuk
menikahi mereka kecuali untuk batas waktu
tertentu. Lalu para sahabat menceritakan hal itu
kepada nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau
lantas bersabda: "Buatlah batas waktu antara
kalian dengan mereka." aku dan seorang dari
sepupuku keluar, ia membawa selendang
demikian juga dengan aku. Selendang miliknya
lebih bagus dari selendang milikku, namun aku
lebih muda darinya. Lalu kami mendatangi
seorang wanita, ia berkata, "Selendang kalian
sama." Akhirnya aku jadi menikahinya, dan aku
tinggal bersamanya pada malam itu. Kemudian di
pagi harinya aku keluar sementara Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam sedang berdiri antara
rukun dan pintu. Beliau menyampaikan: "Wahai
manusia, aku pernah mengizinkan kalian untuk
kawin mut'ah, sekarang ketahuilah bahwa Allah
telah mengharamkannya hingga hari kiamat .
Barangsiapa siapa di antara kalian masih
memilikinya hendakah ia membebaskannya, dan
jangan kalian ambil apa yang telah kalian berikan
untuk mereka."
:
Sunan Nasa'i 3312: Telah mengabarkan kepada
kami 'Amr bin Ali, ia berkata; telah
menceritakan kepada kami Yahya dari
'Ubaidullah bin Umar, ia berkata; telah
menceritakan kepadaku Az Zuhri dari Al Hasan
dan Abdullah keduanya anak Muhammad, dari
ayah mereka, Ali mendapat informasi bahwa
terdapat seorang laki-laki yang berpendapat nikah
mut'ah tidak dilarang. Kemudian Ali berkata ;
Engkau sesat, Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam telah melarang nikah mut'ah dan
daging keledai jinak pada saat terjadi perang
Khaibar.
:
Shahih Bukhari 3894: Telah menceritakan
kepadaku Yahya bin Qaza'ah telah menceritakan
kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari
Abdullah dan Al Hasan, dua anak Muhammad bin
'Ali dari Bapak keduanya dari 'Ali bin Abu Thalib
radliallahu 'anhu bahwa Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam melarang nikah mut'ah dan
melarang makan daging keledai jinak pada perang
Khaibar ."
Dan Umar Radiallahu Anhu hanya mempertegas
apa yg telah digariskan Rasulullah Salallahu
Alaihi wa Salam
:
Sunan Ibnu Majah 1953: Telah menceritakan
kepada kami Muhammad bin Khalaf Al 'Asqalani
berkata, telah menceritakan kepada kami Al
Firyabi dari Aban bin Abu Hazim dari Abu Bakr
bin Hafsh dari Ibnu Umar ia berkata, " Tatkala
Umar bin Khaththab menjadi Khalifah, dia
berkhutbah di hadapan orang banyak, ia
menyampaikan, "Sesungguhnya Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam pernah mengizinkan
kita untuk melakukan nikah mut'ah sebanyak tiga
kali, kemudian mengharamkannya. Demi Allah,
tidaklah aku mengetahui seseorang yang
melakukan nikah mut'ah sementara dia sudah
menikah melainkan aku akan merajamnya dengan
batu. Kecuali jika dia mendatangkan kepadaku
empat orang yang bersaksi bahwa Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menghalalkannya
setelah Beliau mengharamkannya "." |
|
|
|
|
|
|
|
Yg dilaknat tu Iblis
Yg direjam tu syaitan
Manusia?
- amar makruf nahi mungkar...
p/s: Siapa yg kata asal Sufi tu Syiah? |
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 1-9-2013 01:16 PM 
Yg dilaknat tu Iblis
Yg direjam tu syaitan
Manusia?
yang mengatakan Sufi itu Syiah adalah Wahabbi
|
|
|
|
|
|
|
|
Bismillah 
mcm mana kita nak menSunni-Kan syiah,kalau performance kita sbg Sunni pun masih mendatar |
|
|
|
|
|
|
|
mr_evergreen posted on 15-9-2013 01:46 PM 
Bismillah
mcm mana kita nak menSunni-Kan syiah,kalau performance kita sbg Sunni pun masih mend ...
aku setuju dengan beberapa pendapat syiah...sebagai contoh keturunan Muhammad yang ada pada hari ini bukanlah Ahlul Bayt tetapi sebaliknya adalah Syiah/pengikut kepada Ahlul Bayt (fatimah ali hassan hussein)
|
|
|
|
|
|
|
| |
|