|
“Tiada anugerah legenda di negara ini. Ini adalah legasi yang saya ingin ciptakan untuk Persatuan Penjenamaan Malaysia (BAM) sebagai presidennya. Dan saya mahu ini menjadi peluang untuk BAM menuntutnya. – Datin Winnie Loo”
Sekali dalam seumur hidup, seorang legenda dilahirkan. Untuk mengatakan bahawa Datin Winnie Loo, Presiden Persatuan Penjenamaan Malaysia (BAM) yang telah melalui pelbagai musim dan alasan, layak menerima anugerah ini adalah bersetuju bahawa beliau adalah tokoh yang sentiasa ikonik. Menavigasi jalannya dengan mudah dalam apa jua keadaan, beliau dikenali serta-merta dalam semua bidang masyarakat yang merentasi pelbagai industri walaupun beliau menegaskan misi dan visinya dalam kehidupan.
“Bagi saya, ini adalah saat yang sangat berjaya. Setelah bertahun-tahun melakukan perdagangan kreatif yang pernah saya anggap bukan sekadar kerjaya. Dan kini, satu lagi anugerah hebat sedang menunggu untuk saya kutip. Jadi, ini adalah perasaan yang sangat hebat dan sangat baik,” katanya sambil menekankan bahawa bukan sebarangan orang yang boleh mendapat anugerah ini.
“Jenama itu mesti membina legasi, dalam proses, atau sudah terbina. Jenama itu mesti menjadi legenda. Ia mesti membina legasi dalam proses atau sudah terbina. Itulah sebabnya seperti yang anda lihat, ia bukan sekadar kaliber kerana terdapat ramai yang telah memainkan peranan yang signifikan dalam apa yang mereka lakukan.
“Saya sangat teruja dan terutamanya untuk keluarga, saya sentiasa mengingatkan mereka bahawa selagi ada Winnie Loo dalam perniagaan, ibu tidak akan berhenti mengejar impian untuk meningkatkan visi syarikat dan impian yang kami mahu impikan bersama sebagai sebuah keluarga dan sebagai satu pasukan,” kata legenda pendandan rambut yang namanya sinonim dengan A Cut Above.
Kameleon Perubahan
Setelah berkembang, berevolusi dan mekar sepanjang tahun, wanita ikonik ini mengajukan retorik - “Adakah anda pernah bermimpi seorang pendandan rambut akan menjadi Presiden Persatuan Penjenamaan? Itu sahaja sudah legenda,” alasannya.
Dan, tidak ramai yang berani bermimpi boleh menjadikan impian mereka kenyataan atau merealisasikannya.
“Bagi saya, sama ada dalam bidang yang saya ceburi atau sudut perniagaan yang saya ceburi - saya benar-benar merasakan bahawa menjadikan impian menjadi kenyataan adalah bagaimana saya membina visi dan misi untuk diri saya sendiri. Saya menetapkan matlamat. Saya menetapkan perkara yang begitu sukar kerana saya merasakan bahawa sentiasa ada sesuatu di luar sana,” tambahnya.
“Dan, apabila saya pergi suatu hari nanti, dalam jejak langkah saya (saya harap) orang akan berkata... 'Saya suka ceritanya. Itu sesuatu. Saya mahu menjadi seperti dia suatu hari nanti... Saya berharap menjadi seperti dia. Saya mahu menjadi tidak terhentikan’.
Jadi, orang akan melihat saya dan mungkin memberitahu anak-anak mereka bahawa 'Jika anda mahu potong rambut orang, maka anda lebih baik potong rambut seperti Winnie Loo, anda tahu, pendandan rambut. Jadilah seperti dia ok. Mereka boleh sebut bahawa ada seseorang seperti dia,” katanya sambil menambah bahawa visi ini memberikan beliau rasa meremang dan walaupun tidak dapat menjelaskannya, beliau masih merasakan semangat yang tinggi dengan ini.
Mengakui bahawa perkara yang paling sukar adalah untuk kekal relevan, aura ikonik yang mengelilinginya dengan dirinya yang dikenali serta-merta di mana sahaja dia pergi, menjadikannya sebagai Legenda Jenama yang mendahului zamannya. Mengaitkan bagaimana beliau memilih dandanan rambut berbanding rekaan fesyen yang kini ditebusnya dalam pakaian yang beliau pakai, beliau merasakan pada usia 19 tahun bahawa “terdapat ruang dan pastinya prestij dan kedudukan” untuknya menceburi industri kreatif ini, dengan jaminan kepada bapanya bahawa beliau akan bersinar apabila mendapat restu untuk belajar dandanan rambut di UK.
Menyentuh tentang apa yang diperlukan untuk menjadi legenda, sama ada sebagai pengasas atau orang yang mengambil alih jenama pengasas yang mempunyai keupayaan untuk terus meneruskan batasan, “melakukan perkara inovatif yang orang tidak lihat tetapi anda nampak dahulu” katanya adalah kunci.
“Sangat penting dalam mana-mana perniagaan bahawa orang yang bermula dahulu adalah yang sentiasa mendapat status perintis dan perhatian. Untuk sesiapa yang kekal legenda, mereka mesti menonjol dan menarik perhatian serta-merta daripada menunggu orang untuk menemui mereka. Elemen ini mesti ada secara unik,” ujarnya.
Satu ciri yang mengagumkan yang disifatkannya sebagai kejayaan adalah cara beliau meletakkannya “Ia tidak pernah mengenai saya, saya, saya. Tetapi ia sentiasa 'kami, kami, kami'.” Kerendahan hati katanya adalah sifat yang sangat penting untuk seorang legenda kekal relevan. “Walaupun legenda berjaya, mereka perlu terus kekal rendah hati dan lebih penting lagi, sentiasa ada pepatah 'Saya berhenti belajar tetapi saya tidak pernah berhenti belajar' manakala 'Hidup adalah tentang memperbaiki diri kita' yang mana pembelajaran sepanjang hayat adalah kuncinya.
“Oleh kerana kita menyentuh tentang kisah legenda, itulah sebabnya saya berani untuk melakukan anugerah legenda. Tiada anugerah legenda di negara ini. Ini adalah legasi yang saya ingin ciptakan untuk persatuan penjenamaan sebagai presiden. Dan, saya mahu ini menjadi peluang untuk BAM menuntutnya. Sama ada presiden masa depan mahu melakukannya atau tidak adalah tidak penting, kerana saya telah melakukannya. Dan ada jalan, jejak yang akhirnya seseorang berkata, mari kita lakukannya lagi. Ia seperti sekali dalam mimpi. Kerana saya bermimpi, saya menciptanya,” katanya. Mencipta anugerah pada masa seperti ini adalah satu cabaran kerana beliau sedar bahawa sebagai Presiden BAM, sentiasa ada tempoh sumbangan seseorang kepada persatuan.
“Saya tidak boleh memimpin persatuan sebagai presiden selama-lamanya. Jadi mengapa tidak sekarang dan oleh itu, saya bertindak sekarang. Saya sangat merasakan bahawa jika saya bertindak sekarang kerana saya merasakan saya sihat dan cergas dalam melancarkan anugerah ini yang belum pernah dilakukan sebelum ini.”
“Saya merasakan bahawa apa sahaja yang saya lakukan adalah untuk kebaikan persatuan secara keseluruhannya. Supaya lebih ramai ahli suatu hari nanti akan berkata, 'Saya mahu menyertai Persatuan Penjenamaan kerana mereka memberi inspirasi dan ahli di luar sana, dan mereka memberi inspirasi kepada kami sebagai usahawan muda',” jelasnya.
Beliau menegaskan bahawa beliau mengenal pasti legenda berdasarkan tahun mereka berada dalam perniagaan sambil mengambil kira empat tahun pandemik di mana mereka telah berkembang maju dan kini lebih baik. “Itulah legenda,” ujarnya.
Menyatakan bahawa walaupun kadang-kadang, seseorang mungkin menjadi jenama legenda tetapi selepas 30 tahun, jika seseorang tidak dapat meneruskan perniagaan dan berhenti - keupayaan untuk mempunyai jenama yang boleh mengharungi gelombang perubahan dengan masa adalah tidak wujud.
“Terdapat juga anugerah untuk Legenda Jenama Muda yang sedang dalam pembikinan legasi. Anaknya sebagai contoh mengendalikan Restyle + dan rangkaian produk Aveda.” Yang paling penting, beliau tetap bersyukur kepada dua lelaki dalam hidupnya - suaminya Dato Richard Teo dan anaknya Marcus Teo yang dianggapnya sebagai wira tanpa pujian yang tidak mahu menuntut penghargaan tetapi merupakan tonggak yang menyokong kejayaannya. Mereka pula mengiktiraf Datin Winnie sebagai Legenda Jenama sebenar.
Oleh : Yvonne Yoong |
|