View: 15605|Reply: 36
|
Tukar atau tidak vtec soch ke vtech doch
[Copy link]
|
|
Salam forumer semua .Saya baru join forum ingin bertanya satu soalan yg buat saya makan takkenyang, mandi tak basah. Perlukah saya tukar enjin atau over haulsahaja enjin kereta saya.
Saya plan nak tukar enjn kereta sayaskrg honda civic vtec soch 1.5 auto dan ambik half cut vtech doch 1.6auto. rege overall termasuk harga enjin, labour, jpj hampir 10k. Sbbnak tukar
1. enjin lama performance kurang, takde power. bila speed over 100 km/j gejala enjin mengigil melanda
2. enjin makan myk enjin walaupun bulan posa, tak sampai 5000 km myk dah kurang
3. masalah radiator yang berulang. naik bukit je temperature pun ikut sama naik
4. pelahap petrol. petrol makin mahal. enjin baru ni diharap lebih jimat.
5. Myk hitam meleleh dr enjin, ada bah. getah gasket terkeluar.
6. Enjin tersedut-sedut bila tekan myk dr idling. enjin bergetar sampai dlm cockpit.
hrp dpt membantu.. tqqqq |
|
|
|
|
|
|
|
tukau ajer bro... semua 6 masalah ko akan hanya ada 1 ajer pasni..
1. satisfied!!!!!
tapi..make sure halfcut yg ko dpt tu condition baekk.. workmanship musti cantek.. so B16B? |
|
|
|
|
|
|
|
masuk manual laa.. baru dapat maximum speed dan pickup....minyak pun jimat skit...penat kaki skit jerrr... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 wander77's post
tak nak cuba overhaul dulu ker ? pastu try repair balik radiator. aku rasa penyebab keta ko jadi mcm ni repetative牋overheat ni
tapi check balik cost utk overhaul dan repair. kalo dah lebih kurang 10k baik tukar enjin half cut je. mcm bapak aku selalu cakap "mahal rantai dari beruk"
[ Last edited by batu_bergolek at 17-6-2008 07:03 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih bro semua ats jawapan di atas. Overhaul tu tak tahu la mcmana. jd ke tidak ye ?. Itu la bro kalau harga lebih kurang , baik ambik enjin baru je. Saya mmg dah buat sebelum ini tp top overhaul. masih jugak myk kuar. nanti saya post foto enjin keta saya. Mmg enjin saya buat naik gunung kinabalu je terus naik temperature. Kalau bukak radiator pagi pagi mesti ada buih buih karat atas permukaan air. Saya kurang arif sikit pasal enjin vtec ini. betul ke yg paling bagus b16 ? A ke B. Kedai spare part kat kota kinabalu tu cakap buat masa ni takde stok. tgh tunggu. Sebelum tu ada beberapa set soalan yg masih terbuku di hati saya ni. sory byk tanya pulak.
1. Ada sesaper pernah ambik half cut tak ? Apa maksud half cut sebenarnya ? Semua komponen bah depan temasuk bumber, lampu semua ke milik kita ??
2.bagaimana pulak spare asal dr kite kita ?? boleh jual kat workshop ke ?? Bagaimana lak nak tahu half cut tu masih bagus ?.
3.Kat semenanjung berapa rege half cut vtec 1.6 biasanya ?.
tq
[ Last edited by wander77 at 17-6-2008 08:12 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Amik B16A je la. B16B peaky sangat....... |
|
|
|
|
|
|
|
elok la tukar ,rege minyak pon dah naik... |
|
|
|
|
|
|
|
Bro altima .. mtk maaf boleh bro terangkan apa maksud bro tu |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 kunyit's post
aku rasa study dulu overhaul cost... kalo malampau harganya...
masuk half cut.. tapi dari enjin yg sama SOHC VTEC 1.5... sbb harga petrol bukan makin turun.... power kurang.. tapi poket pun kurang rabak kan,...tak silap aku 1.5(A) vtec pun bukak pada 5500rpm.. so lebih save tak henjut... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 ryo_takahashi1's post
hehehhe.. bila tengok posting ko nih, tergalk alak aku ksbb selalu nampak orang sebok2 nk enjin vtec sbb power lebey... Yg derang x sedar, vtec tu bukak kat 5500 rpm (kecuali kalu dh override ngan piggyback atau tukar ecu). Pemanduan biasa x penah pun jejak 5500 rpm. Seingat aku la, sepanjang aku ada keta, tak penah aku bawak cecah 5000 RPM (walopun enjin aku xde vtec atau yg sewaktu dengannya). Kalu cecah 5000 rpm pun time kalu repair keta..
p/s: TS, aku takde maksud nk ngata ko tau |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by wander77 at 17-6-2008 08:56 AM
Bro altima .. mtk maaf boleh bro terangkan apa maksud bro tu
Engine peaky ni torque lambat datang. Tak silap aku dalam 6000 rpm baru dapat maximum torque. Jadi susah la kalau nak drive hari2. Kena tukar gear selalu, minyak pon kuat. Baik amik SOHC Vtec minyak lebih jimat..... tak perlu tarik2 ke redline cam DOHC VTEC. Utk pengetahuan kau aku selalu drive B20B Vtec abang ipar aku. Torque mmg tarak............. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 neotoxin's post
Betul tu.....sebab tu sesetengah pengeluar cth: VW lebih suka guna turbo utk keta diorg. Keta cam GOLF Gti misalnya maximum torque datang pada 2000RPM sahaja. Kira keta turbo modern ni powernya lebih accessible la..... minyak pon rasanya lagi jimat berbanding engine high revving Civing FD2R tu |
|
|
|
|
|
|
|
tima kacih bro altima. no problem bro neotoxin. lagi pun mcmana nak tahu buruk baik sesuatu benda tu kalau org ckp yang baik baik je. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 neotoxin's post
yeap... hi-rev utk vtec bukak... kalo hi-way mmg sedap la...
tapi town use... tak guna pun.. tapi ok la.. sbb save minyak..
vtec buka = minyak kuat = poket kering |
|
|
|
|
|
|
|
NI nak masuk kat keter pe ni? EG ke EK? |
|
|
|
|
|
|
|
honda civic eg8 vtec soch manufactured 1994 recond 1998. location, kk, sabah. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 wander77's post
kalau tukau terus kete tuh...lagi tak de masalah langsung pasal enjin sekurang2nya 3-4 tahun..... |
|
|
|
|
|
|
|
aku rasa overhaul tak la mahal sangat kot.
contoh enjin merc w124 E280 M104 6 Straight silinder overhaul around 5.5K-6.0K牋jer. ini enjin kereta conti, kalo keta jepun lagi murah lebih2 lagi 4 silinder
Radiator aku rasa kalo tukar semua pun takkan sampai RM 3.0K kot.
kalo dapat jimat RM 2K-3K kira banyak tu. masuk ASB biar beranak sampai kecicit.
cuma syarat make sure ko cari workshop yg reti buat.
pssst, baki duit, taruk la NGV kalo nak jimat minyak
[ Last edited by batu_bergolek at 17-6-2008 09:34 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
oooo begitu ke.. jd vtec ni efisien bukan shj dr segi power malah blh gak jimat myk. Enjin skrg ni pedal myk hampir ke lantai baru ermmmmmm menjerit terutamanya bila buat travel jauh. hr tu saya travel dr semporna ke kk. honda civic eg8 vtec soch manufactured 1994 recond 1998. location, kk, sabah. saya ni bukan high taste sgt cuma kalau boleh sekali buat selesai semua. kalau bukak bonet, tgk enjin skrg byk sgt bahagian yg meleleh myk mcm hingus. kulit enjin ats pun kuar myk ikut skru walapun telah di gam. walaupun boleh jalan lg, saya nak ambil langkah berjaga-jaga takut-takut nanti dia tiba-tiba kong tgh jalan. |
|
|
|
|
|
|
|
tukau ke enjin v-tec/idsi city yg latest ni laa......dgrnya mcm jimat minyak |
|
|
|
|
|
|
| |
|