CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Jika 'Better Beer Festival 2017' Ingin Tukar Lokasi Ke Selangor, Perlu Patuhi Syarat- Azmin Ali

25-9-2017 11:14 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 2283| Komen: 10

Description: Memetik laporan Selangorkini, Azmin Ali memaklumkan, "sebagai sebuah negeri yang bertanggungjawab, kami bukan sahaja menghormati agama setiap kaum, kami juga sentiasa memastikan hak agama lain turut ...

sumber : internet


Menteri Besar Selangor, Azmin Ali berkata, kerajaan negeri Selangor adalah sebuah negeri yang selama ini berpegang kepada amalan menghormati hak kebebasan beragama setiap kaum, jadi sekiranya 'Better Beer Festival 2017' ingin menukar lokasi ke Selangor, pihak penganjur perlu mematuhi syarat yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan. 

Memetik laporan Selangorkini, Azmin Ali memaklumkan, "sebagai sebuah negeri yang bertanggungjawab, kami bukan sahaja menghormati agama setiap kaum, kami juga sentiasa memastikan hak agama lain turut terjamin."

Menurutnya lagi, sebarang aktiviti yang dianjurkan di Selangor, pihak penganjur terbabit perlu mematuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan termasuk mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri berkenaan. 


Namun apabila ditanya sama ada dia akan meluluskan permohonan untuk mengadakan 'Better Beer Festival 2017', Azmin Ali enggan memberikan sebarang respon.- CARI

sumber : internet

5

Bagus
3

Marah
10

Terkejut
3

Sedih
1

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (26 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote white_musk 25-9-2017 11:23 AM
Antara syaratnya semua orang wajib menutup aurat dengan sempurna apabila pergi ke festival itu.  Kerana menurut kepurcayaan melayu,  menutup aurat dengan semporna boleh mengelakkan tragedi maksiat.  

Wallohualam
Quote imransulaiman 25-9-2017 02:18 PM
Nanti mesti ada royanan azwan ali dalam IG... Hihihi!
Quote Super-M 25-9-2017 02:38 PM
aku duduk semeja dgn kawan tonggang beer kat kedai makan babi, tak pernah pulak aku terfikir nak makan sama.

dah festival ni utk non muslim, bio je lah.. kau larang sekalipun kat pub tu banyak melayu belacan tonggang arak sikit, mabuk kalah keling.
Quote abbyhoney 25-9-2017 03:09 PM
Tanyalah Ustaz Siri 226 (Hukum Makan Semeja Dengan Orang Minum Arak, Balasan Mereka Yang Menyiksa Haiwan, Perlu Berdakwah Pada Orang Lain, Solat Rasa Sedih Hingga Menangis Dan Berlebihan Semasa Berwuduk.)
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh                                                                              

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم  

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,   
Tanyalah Ustaz Siri 226 adalah menjelaskan persoalan hukum makan semeja dengan orang minum arak, balasan mereka yang menyiksa haiwan, perlu berdakwah pada orang lain, solat rasa sedih hingga menangis dan berlebihan semasa berwuduk.

1086. Soalan : Ustaz,boleh ustaz beri pandangan dan apakah hukumnya orang Islam yang makan semeja dengan orang bukan Islam dan situ ada arak,tapi orang Islam tak minum arak itu,cuma makan sahaja,contoh: makan malam sempena tahun Baru Cina.

Jawapan :

Umat Islam di minta menjauhkan diri daripada makanan dan minuman haram termasuk makan dan minum semeja dengan orang bukan Islam. Mereka perlu menghormati umat Islam yang di larang meminum minuman keras dan jika mereka nak meminumnya perlu di tempat lain yang bukan semeja dengan umat Islam. Walaupun tidak minum minuman keras tetapi jika ada minuman tersebut di meja yang sama di kira bersyubhat.

Sabda Rasulullah oleh Imam Thabarani maksudnya: “ Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka janganlah dia meminum arak, dan siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka janganlah dia duduk pada meja jamuan yang ada diminum arak”

Melalui hadis ini, bukan saja hukum meminum arak itu haram tetapi menghadiri jamuan atau majlis yang ada menghidangkan arak juga diharamkan.

Kita tinjau lagi sabda Rasulullah ini yang diriwayatkan oleh Abu Daud maksudnya “Allah telah melaknat arak, peminum arak, pembawa arak, pembeli arak, penjual arak, pembuat arak, orang yang minta dibuatkan arak, tukang angkat arak dan orang yang diangkatkan arak kepadanya”

Laknat itu bermaksud di murkai dan jauh dari rahmat Allah.

Hukum bagi arak itu meliputi semua aspek iaitu peminumnya, pemerahnya, peminta perahnya, pembawanya, peminta bawakannya, pemberi minumnya, peminta minumnya, penjualnya, pembelinya, peminta belinya, peminta jualnya, pemakan harganya, penyimpannya dan pemiliknya.

Jelas wahai saudara-saudaraku bahawa hukum arak itu adalah haram dan dilaknat oleh Allah. Janganlah kita terpedaya oleh pengaruh arak dan syaitan. Walaupun ada faktor yang mendorong kita berbuat demikian tetapi ingatlah akan balasan yang bakal diterima.
Quote cmf_acura 25-9-2017 03:53 PM
An Oktoberfest beer festival due to be held in the centre of Glasgow has had its request for an alcohol licence refused, following outbreaks of violence at the event last year.

The city’s licensing board turned down the application after Police Scotland submitted a report detailing “a number of concerns” over disorderly and aggressive revellers.

Event organisers were told the planned Blythswood Square venue in the north of the city was unsuitable, as festivalgoers “pose a threat to pedestrians and a significant burden on the surrounding streets”.

At last year’s event, police said they were forced to send in several riot vans after “a number of fights broke out” among the estimated 2,200 attendees – the majority of them incited by drunkenness.

READ MORE
Oktoberfest opens with huge security presence due to high terror risk
Move over Oktoberfest: an alternative beer pilgrimage in Bavaria
Refugee crisis: Oktoberfest hit by falling crowd numbers due to border controls
Officers also highlighted the lack of security staff attending the event, which organisers attributed to “staff sickness” on the day of the festival.

In all, 25 revellers were ejected from the festival and several detained over their behaviour.

The report told of how “three males were arrested and issued with fixed penalty notices for a breach of peace” for their conduct on the evening of the event, and others restrained for attempting to assault police officers.

You do not have access to view this Atom.
A statement from the Oktoberfest organisers said: "We are working on the best suitable venue as the licensing board did decide that Blythswood Square is not the right one to be.

"We are working on a perfect venue and will announce this shortly."

Tickets for the event cost £36 for beer and food, and up to £56 for the “VIP package”, and many tickets have already been sold. A table for eight guests at the festival costs up to £288.
Quote cHimo 25-9-2017 04:02 PM
Super-M replied at 25-9-2017 02:38 PM
aku duduk semeja dgn kawan tonggang beer kat kedai makan babi, tak pernah pulak aku terfikir nak mak ...

Kan... belum masuk lagi vip2 yang bercuti dgn geng2 sekepala kat luar negara.. mmg tonggang beer jugak.. cuma babi jaa dorang tak sentuh.. makan pun cari kedai halal hehe..
Quote Muntz 25-9-2017 04:24 PM
So much for.. "undang2 ini tak kacau org bukan Islam". Pffthhh..
Quote tudunglitup 25-9-2017 04:59 PM
Muntz replied at 25-9-2017 04:24 PM
So much for.. "undang2 ini tak kacau org bukan Islam". Pffthhh..

undang2 orang kafir kacau org kafir. undang2 orang lafir tak kasi parti mabuk arak air kencing setan laknatullah.per citer kafir?



Oktoberfest in crisis as BEER is BANNED… because people might get drunkA HUGE German beer festival in the centre of Glasgow has hit a snag - after council bosses refused to grant the event an alcohol licence.




Quote tudunglitup 25-9-2017 05:02 PM
city hall kafir glasgow haronmmmmkan parti mabuk air kencing setan, kafir senyap ikut perintah tuan.
dbkl tak luluskan parti mabuk, kafir melalak seperti anjing kelaparan tak dapat tulang.



Quote tudunglitup 25-9-2017 05:04 PM
biarkan anjing melalak
biarkan anjing terus menggongong
takkan mungkin runtuh bukit dengan salakan beberapa ekor anjing kurap
biarkan
biarkan

Lihat semua komen(10)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

3-3-2024 05:00 AM GMT+8 , Processed in 0.048696 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top