CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Nak Sambung Kontrak, Kakitangan RTM Diwajibkan BM Kredit Untuk SPM

5-7-2017 01:43 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 3562| Komen: 14

Description: Kakitangan stesen televisyen dan radio kerajaan iaitu RTM yang berpengalaman lebih 10 tahun dilaporkan tetap diwajibkan mendapat keputusan kredit dalam subjek Bahasa Malaysia untuk kelulusan Sijil Pep ...

sumber : http://www.civildefence.gov.my


Kakitangan stesen televisyen dan radio kerajaan iaitu RTM yang berpengalaman lebih 10 tahun dilaporkan tetap diwajibkan mendapat keputusan kredit dalam subjek Bahasa Malaysia untuk kelulusan Sijil Peperiksaan Malaysia(SPM) barulah kontrak mereka dibenarkan sambung.

Memetik laporan esklusif China Press, sebahagian kakitangan yang berpengalaman lebih 10 tahun seperti penyunting visual, penolong penerbit bahagian penerbitan dan jurusolek difahamkan menerima notis pemberitahuan bahawa mereka dikehendaki menyerah salinan sijil SPM. 

Seorang kakitangan RTM memaklumkan, mereka yang terima notis itu, kebanyakan adalah kakitangan yang mempunyai pengalaman sembilan tahun ke atas.

Setelah menerima surat notis itu, ada pihak mewakili mereka berjumpa dengan pegawai kanan kerajaan ketika bulan Ramadan untuk menyatakan permasalahan tersebut. 


Tambahnya, biarpun pegawai kanan kerajaan itu telah menulis surat kepada pihak atasan RTM untuk menghentikan pelaksanaan isi kandungan yang dinyatakan dalam notis pemberitahuan tersebut. 

Namun difahamkan setakat ini tiada respond daripada pengurusan RTM, termasuk juga tidak bertindak menyambung kontrak mereka.

Menurut kakitangan itu, kini semua kakitangan hanya menunggu arahan dari pihak atasan berhubung kandungan kontrak yang mewajibkan pengambilan semula ujian SPM untuk subjek Bahasa Malaysia. 

Jelasnya, ketika pengambilan kerja, pihak RTM tidak pun menyatakan kehendak ujian SPM, kini pula mengungkit semula permasalahan lama. 

Lebih-lebih lagi tiada pun pertemuan dengan kakitangan untuk menjelaskan isu berkenaan, menurutnya rata-rata kakitangan tidak dapat terima cara sedemikian.- CARI

10

Bagus
12

Marah
4

Terkejut
3

Sedih
9

Lawak
8

Bosan

Friends Rank (46 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kentel 5-7-2017 02:32 PM
RTM pun dok telan bajet banyak sgt..elok privatize ajer...
Quote qistiena 5-7-2017 02:37 PM
bukan ke memang salah satu syarat untuk memohon jawatan dalam kerajaan perlu ada kredit dalam Bahasa Malaysia..
Quote lasagnaklcc 5-7-2017 03:16 PM
Ada jgk yg benak bahasa malaysia SPM pon tak credit, dari kecik mmg ckp bahasa asing ke camne?
Quote missinpiece 5-7-2017 03:28 PM
Cemana memula apply keje dulu? Bm Spm syarat lulus ja kah?
Quote CiliPadiSedap 5-7-2017 03:40 PM
ni cara2 nak buang pekerja ke? dh bertahun kerja baru nk check BM.

akak dulu cari pekerja tanya rukun iman, rukun islam. ramai tergagap gagap.
Quote zacks 5-7-2017 03:46 PM
ni semua utk staf KONTRAK la ni.

sama la member aku staf KONTRAK di sebuah IPTA pun kontrak tak sambung bulan 9 ni. pasal dia dulu SPM tak dpt credit.

tapi dia ada pi ambik BM paper julai.

tapi well hmmm....
Quote mat_arof 5-7-2017 03:54 PM
salah satu cara kerajaan nak buang staff.

alasan je semua ni
Quote Tehtarik2017 5-7-2017 09:05 PM
Wow bukan doktor jek..kakitangan RTM pon sama ke
Quote raradhia 5-7-2017 09:57 PM
kredit ja? berlambak
Quote mzzenma 5-7-2017 10:06 PM
Bertahun under status kontrak..kesian juga
Hujung2 buat macam ni..
Quote fazamania 5-7-2017 10:24 PM
Bodoh betul gomen.
Baru sekarang nak implement wajib lulus BM.
Quote batmana 5-7-2017 10:36 PM
Cube check bos RTM punya SPM.brapa agaknya dia dpt..
Quote ShiningStars 5-7-2017 10:47 PM
Knp baru skrg nak chck bm kredit ke x? :zz
Quote Rainsack 28-9-2017 06:33 AM
Whyyyyyyyyyylah

Lihat semua komen(14)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

25-7-2024 05:28 AM GMT+8 , Processed in 0.050738 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top