CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Awas, Tak Sedar Kita Sudah Makan 5 'Sampah' Ini Setiap Hari

24-5-2017 12:33 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 12337| Komen: 33|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Hari-hari sibuk dan terkejar-kejar rasanya untuk menyelesaikan tugasan di tempat kerja mahupun menjalani rutin harian di rumah.
Hari-hari sibuk dan terkejar-kejar rasanya untuk menyelesaikan tugasan di tempat kerja mahupun menjalani rutin harian di rumah.

Tak cukup dengan itu, sesetengah dari kita tak punyai cukup waktu mahu menikmati hidangan yang lengkap dari segi zat dan nutrisinya.


Sedar atau tidak disebabkan inilah kita selalu menjamah 'makanan sampah' tanpa sedar, bahkan ada di antaranya selalu kita makan. Aduh, parah!

Sebut sahaja sampah sudah pasti makanan tersebut adalah tidak elok untuk kesihatan dan dinasihatkan untuk mengelakkan dari mengambilnya selalu.

Ini antaranya:

1. Makanan dalam tin
Sebab apa dipanggil sampah? Ini kerana ia mengandungi banyak bahan pengawet. Makanan dalam tin kebanyakannya mengandungi Bisphenol A yang lambat laun akan menyebabkan diabetes, masalah jantung dan hati.

Foto: Livestrong.com

2. Makanan segera
Mungkin ramai yang sudah tahu tentang hakikat ini, namun suka jika diingatkan kembali yang makanan segera perlu dijauhkan sama sekali. Begitu juga dengan makanan yang diawetkan kerana ia boleh memberi  kesan buruk pada kesihatan.
Foto: Giphy

3. Makanan gorengan
Tidak dinafikan, pisang goreng, cucur atau apa sahaja makanan gorengan yang dijual di tepi jalan sangat lazat dan tiada siapa yang mampu menolak dari membelinya. Namun awas ya, 'makanan sampah' ini selalunya digoreng menggunakan minyak yang diulang pakai banyak kali.
Foto: Detiksehat.com

4. Sos cili dan tomato
Memang tak sah rasanya jika tidak cicah menggunakan sos cili atau tomato. Tapi pernah tak bayangkan kualiti cili atau tomato yang digunakan. Pastinya dicampur sekali dengan buah yang busuk. Siapa tahu kan?
Foto: Todayifoundout.com

5. Minuman bersoda
Tak banyak berbeza dengan makanan dalam tin, minuman ini sangat tinggi kandungan bahan pengawet dan gula. Lebih baik minum air sahaja.
Foto: Giphy
Jadi dah sedar atau belum makanan sampah yang selalu kita ambil seharian? Jom jadi lebih sihat dengan menjauhi makanan-makanan yang telah disebutkan. -CARI
21

Bagus
19

Marah
27

Terkejut
30

Sedih
25

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (134 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Artemesiaa 24-5-2017 12:38 PM
Apa2 yang berlebihan pasti akan memudaratkan
Quote pearl.silver 24-5-2017 01:13 PM
Dah lama rasanya xmkn fast food
Quote Zasss777 24-5-2017 01:21 PM
Pernah beli pisang goreng tapi bau cucur udang! Confirm guna minyak yg sama. Huhuhu
Quote prettyuglybabe 24-5-2017 01:24 PM
makan je.. tapi bukan selalu...
Quote JohnDeSouza 24-5-2017 01:30 PM
Bukan selalu pun
Quote mirandanicky1 24-5-2017 02:27 PM
Blh mkn dlm kuantiti terkawal
Quote Daisy_Putih 24-5-2017 02:28 PM
Sesekali je. Teringin nak mkn
Quote mieymiey 24-5-2017 02:45 PM
Kalau terasa nak makan, baru makan.
Quote cekelatkopi 24-5-2017 03:17 PM
Dapat ubi oren goreng celup tepung ptg2 ni sedap jgk ni
Quote sofybie 24-5-2017 03:46 PM
cekelatkopi replied at 24-5-2017 03:17 PM
Dapat ubi oren goreng celup tepung ptg2 ni sedap jgk ni

lapo
Quote cekelatkopi 24-5-2017 03:50 PM
sofybie replied at 24-5-2017 03:46 PM
lapo

Hahahahah kena plak tepung tu crispy crispy masin. ubi tu berasap panas
Quote WhiskeyScotch 24-5-2017 04:55 PM
Semua makanan dekat atas tu I consume.
Quote hazelinsnow 24-5-2017 05:07 PM
Dari kecik dah makan semua ni.. dah besar baru tau 'sampah' rupanya
Quote cik-jaja 24-5-2017 05:09 PM
megi bkn mknn 'sampah' ke? huu
Quote yussya 24-5-2017 05:22 PM
1~4 tu mmg nak tak nak, termakan jua..yg no 5 mmg tak..tak minat
Quote trakea 24-5-2017 06:23 PM
Lu siapa mau kata itu makanan semua sampah ?

@CARI-MRO
Sampah
Quote nikola.tesla 24-5-2017 06:38 PM
hormat la tu makanan.bukan sampah.guna la perkataan lain.
Quote qqmikael 24-5-2017 07:10 PM
Nak tak nak kadang terpaksa juga
Quote ShiningStars 24-5-2017 08:44 PM
Time panas mmg nikmat sgt dpt minum soft drinks susah nak ubah tabiat buruk ni

Lihat semua komen(33)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-2-2023 05:03 PM GMT+8 , Processed in 0.090622 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top