CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Tak Makan Sayur Sebab Tak Sedap? Akibatnya Boleh Buat Anda Ubah Fikiran!

7-4-2017 03:58 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 4947| Komen: 17|Original author: Oleh: Maly Rosli

Description: Anda sering mengalami masalah pencernaan? Berhati-hatilah! Jangan ambil lewa masalah ini kerana ia boleh menjurus kepada risiko kanser usus.
Anda sering mengalami masalah pencernaan? Berhati-hatilah! Jangan ambil lewa masalah ini kerana ia boleh menjurus kepada risiko kanser usus.


Foto: navidreamz.com

Memetik Okezone, pakar onkologi Dr Henry Naland berkata faktor keturunan menjadi salah satu penyebab utama kanser usus, namun faktor pemakanan juga menjadi penyumbang besar kepada penyakit ini.

Henry berkata amalan tidak sihat seperti jarang mengambil sayuran menyebabkan tubuh seseorang kekurangan serat penting diperlukan tubuh, sekali gus boleh menyebabkan kanser usus.


Foto: Mother Jones


"Serat penting untuk mengeluarkan baki kotoran atau zat tidak diperlukan tubuh. Kotoran yang gagal dikeluarkan segera dari tubuh akan menjadi racun dan mengubah komposisi sel dalam tubuh. Perkara itu boleh menjadi tanda awal kanser," katanya.

Sayangnya, tak semua orang menggemari sayuran, malah terdapat segelintir individu yang tidak pernah makan sayur dalam hidupnya kerana menganggap ia tidak enak dimakan.


Foto: LA Fitness

Selain kanser usus, mengabaikan pengambilan sayur dalam kehidupan seharian boleh menyebabkan beberapa penyakit lain seperti:

1. Sembelit
2. Buasir
3. Gula dalam darah tinggi dan kencing manis
4. Kolestrol tinggi dan sakit jantung


Jadi, bagi sesiapa yang kurang mengambil sayuran dalam hidupnya, ubahlah gaya hidup anda. 


Foto: scrippsamg.com

Anda pilih yang mana, mahu elak makanan tak enak tetapi berkhasiat atau menderita penyakit di masa hadapan? - CARI

16

Bagus
14

Marah
16

Terkejut
18

Sedih
24

Lawak
25

Bosan

Friends Rank (113 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote RatuDunia94 7-4-2017 04:21 PM
Nasib iols mmg suka mkn sayur.. Dr kecik mak iols dh ajar mkn sayur. Smpai skrg kalo makan xde sayur x sah.
Quote emelia1509 7-4-2017 05:08 PM
love veggie..rugi sape x makan..banyak manfaat..

iols tiap2 malam wajib makan veggie grill..super yummy...
Quote lolz91 7-4-2017 05:30 PM
RatuDunia94 replied at 7-4-2017 04:21 PM
Nasib iols mmg suka mkn sayur.. Dr kecik mak iols dh ajar mkn sayur. Smpai skrg kalo makan xde sayur ...

Indeed chuolss
Quote doublethread 7-4-2017 05:30 PM
Sukor mak iols sumbat vege dari kecik. Takde la nak make a scene bila jumpa sayur
Quote lolz91 7-4-2017 05:30 PM
My fav broccoli... Yummeh
Quote Artemesiaa 7-4-2017 06:02 PM
Rasa macam ada yang kurang je kalau tak makan sayur dalam sehari.  Sebab tu habit suka makan sayur ni kena diajar dari kecil.
Quote Leo_Gurlz 7-4-2017 07:11 PM
Iollss masa kecik2 tak suka makan sayur bila besar automatic suka sbb pikir manfaat sayur. tapi smpai sekarang iollss tak boleh terima sayur sawi
Quote lipajepung 7-4-2017 07:24 PM
sayur bes apa..
Quote mirandanicky1 7-4-2017 07:46 PM
Veggie pastikan kalau blh beli yg organik atau tanam sendiri
Quote zawara 8-4-2017 11:32 AM
takda lauk xpa janji ada sayur.. nyummmmy!!!  
ulam lagi la favourite.. double nyummmmy!!
Quote Jorja 8-4-2017 06:24 PM
Tapi biasa ramai orang bila masak sayur tu akan overcooked so zat segala pun hilang.. pyelesaianya minum lah detox vege ada jual kt guardian.. lepas minum sebulan badan rasa ringan dan kulit jad gebu
Quote MsKathryn 9-4-2017 11:44 PM
Kena ada sayur kalo xde rasa x best.
Quote hdon 11-4-2017 12:12 AM
Sedapnya sayur
Quote iry26 11-4-2017 11:21 PM
Tak sukaa sayur
Quote applemy 12-4-2017 08:38 AM
Ai suka makan sayur pun pasal popeye (bayam), bugs bunny (lobak), filem jackie chan (adegan dia makan nasi & sayur punya la lahap.. selera lak tgk..hiks) dan juga realiti show mcm Kardashian makan salad dgn begitu cantik & glamor gitu.. kwang3
Quote anikarma 13-4-2017 06:23 PM
Brokoli kukus dgn sambal belacan powerrrr wor.
Quote Keledek.kepam 13-4-2017 06:39 PM
Tak makan sayur. Sbb sayur rasa sayur

Tapi aku makan la juga certain lauk sayur mcm sup sayur daging, kangkung goreng belacan ngn kailan ikan masin.

Kalau msk sayur cara lain mmg aku x mkn

Lihat semua komen(17)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-5-2024 06:35 AM GMT+8 , Processed in 0.061489 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top