CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Fenomena Unik! Cacing Bercahaya Menghiasi Pasir Pantai La Rocque Harbour

17-3-2017 03:37 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 6713| Komen: 20|Original author: Oleh: Maly Rosli

Description: Kalau sebut mengenai gua, anda ingat lagi tak gua epik Waitomo di daerah Waikato, New Zealand? Ala, gua yang terang bagaikan disimbahi cahaya kerlipan bintang di langit tu. Ya, gua di mana cahayanya d ...
Kalau sebut mengenai gua, anda ingat lagi tak gua epik Waitomo di daerah Waikato, New Zealand? Ala, gua yang terang bagaikan disimbahi cahaya kerlipan bintang di langit tu. Ya, gua di mana cahayanya disebabkan cacing bercahaya Arachnocampa Luminosi yang menghasilkan cahaya kebiruan.



Foto: www.waitomo.com

Memetik The Guardian, pantai La Rocque Harbour di Jersey, UK, juga mengalami fenomena sama pada waktu malam terutama saat bulan segan silu nak muncul, pada waktu itulah pantai tersebut kelihatan seperti lautan bintang di langit. Sangat mengasyikkan pemandangannya.

Hampir sama seperti fenomena unik di Gua Waitomo, fenomena di pantai La Rocque Harbour disebabkan cacing dari spesies Caulleriella bioculata yang tersebar di seluruh pantai itu.



Foto: The Guardian/visitjersey.com

Cacing itu menyimpan pigmen cahaya di dalam tubuhnya sama seperti kunang-kunang, dan ia biasa ditemui sepanjang tahun di Jersey.

Apa yang menarik, pengunjung bagaikan sedang mencerap bintang tetapi bukan di langit, sebaliknya 'bintang-bintang' itu berada di dalam air dan persisiran pantai.

Cahaya yang dihasilkan adalah tindak balas kimia dalam tubuh mereka dan akan bercahaya sekitar 20 saat sebelum malap untuk dicaj semula cahayanya. Menurut Jersey Walk Adventures, cacing dari spesies Anaitides maculata yang juga bercahaya turut boleh ditemui di pantai itu.


Foto: Carian Internet

Bagaimana menurut anda, teringin nikmati sendiri pengalaman indah seperti berada di awang-awangan ruang angkasa? - CARI
6

Bagus
24

Marah
20

Terkejut
19

Sedih
23

Lawak
22

Bosan

Friends Rank (114 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kuzaime 17-3-2017 04:12 PM
Subhanallah..cantiknya view..
Tp sbb dah tau tu sbb dr cacing, msti terjengket2 aje tgk dr jauh sbb geli..
Quote prettyuglybabe 17-3-2017 04:20 PM
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?
Quote myakayina 17-3-2017 04:40 PM
Edited by myakayina at 17-3-2017 04:42 PM
prettyuglybabe replied at 17-3-2017 04:20 PM
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?

ni haa..
   
Quote Artemesiaa 17-3-2017 05:18 PM
Wah unik kat pantai pulak duduknya
Quote cik-jaja 17-3-2017 05:53 PM
cantiknya ya Allah..bila nak rasa ni
Quote siskepoh 17-3-2017 05:57 PM
sis tak berani pergi. geli geleman dengan cacing
Quote prettyuglybabe 17-3-2017 06:07 PM

waaaa... comel je
Quote oppol 17-3-2017 08:57 PM
View T pool
Quote hdon 17-3-2017 10:53 PM
Aiol geli dgn cacing
Quote WhiskeyScotch 18-3-2017 02:16 AM
Dalam gambar memang cantik.
Quote DeeHanania 18-3-2017 10:34 AM
Memang cantik,
Tp geli pd cacing
Quote orgsepang 18-3-2017 08:42 PM
myakayina replied at 17-3-2017 04:40 PM
ni haa..

Cantik tapi sebab ianya cacing maka tak teringin nak sentuh  
Quote Leo_Gurlz 19-3-2017 12:01 AM
Uniknyaaa fenomena. Tapi dripada cacing geli pulakkk
Quote princessjay 19-3-2017 10:48 PM
Subhanallah,cantiknye..  dlm gmbar nmpk sgt cantik,klu tgk dekat2 mcm mne agknye..cacing..cm geli jer
Quote KyraKnightley 20-3-2017 10:04 PM
Cantiknya!
Quote seven11234 30-3-2017 08:47 AM
Adidas NMD

Nike Air Max

Running Shoes

StarBoots

Michael Kors

Yeezy

Asics

Coach

Timberland

Oakley

Jordan
Quote jdmall 13-4-2017 12:39 AM
Wow..Minat!!
Quote notsospecial007 5-5-2017 04:54 PM
santekkkkk
Quote lindarafee 5-5-2017 04:58 PM
eeee geli. cacing ke

Lihat semua komen(20)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-7-2024 11:31 PM GMT+8 , Processed in 0.081738 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top