CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Tanpa Bahan Pengawet, Sos Tiram Homemade Tetap Menyelerakan!

2-3-2017 03:23 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 10913| Komen: 8|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Bagi anda yang ingin mengamalkan gaya hidup sihat, makanan seperti sos cili, tomato, kicap dan juga sos tiram tak dinafikan mengandungi bahan pengawet.

Bagi anda yang ingin mengamalkan gaya hidup sihat, makanan seperti sos cili, tomato, kicap dan juga sos tiram tak dinafikan mengandungi bahan pengawet. 


Ia juga mengandungi pewarna tiruan, tinggi kandungan garam dan pelbagai elemen kurang sihat. Namun, jika anda masih ingin menikmati sos tiram bagi menyedapkan masakan, jangan tak tahu anda boleh buat sendiri sos ini. 

Bahan yang digunakan pula memang semuanya tanpa bahan awet dan kandungan garam serta gulanya pula boleh dikawal. Jom cuba, resipi sos tiram ini. Semoga membantu!


Cara-caranya: 


1. Ambil air rebusan makanan laut contohnya udang, ketam, sotong dan sebagainya.


2. Air rebusan itu dimasak bersama gula perang.  

3. Garam bukit secukup rasa. 

4. Cili sedikit dan bawang putih mengikut citarasa. 

5. Campur semua bahan sehingga sebati. 

6. Pekatkan dengan tepung ubi kayu. Sekiranya tidak mahu pekat pun tidak mengapa. 

7. Masukkan cuka buah sebagai pengawet supaya tahan lama. 

8. Sejukkan dan simpan dalam botol kaca seperti botol sos biasa. 

9. Simpan dalam peti sejuk. - CARI 


Kredit resipi: Attuffahumairah

Foto: Carian Internet
14

Bagus
4

Marah
7

Terkejut
18

Sedih
4

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (51 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote imransulaiman 2-3-2017 03:48 PM
Memang tak guna tiram ke? Hehe...sebab nama pun sos tiram kan...
Quote prettyuglybabe 2-3-2017 04:58 PM
klu dah takde tiram, jadi sos seafood la..
bukan sos tiram..
Quote siskepoh 2-3-2017 06:28 PM
wah2. sodap ni jadi lauk. gmbar tu buat mleleh ayaq lioq
Quote bellxx 3-3-2017 02:40 PM
aikkk tiram takdakk
Quote kimchipedas 4-3-2017 12:11 AM
Tang mana tiramnya
Quote WhiskeyScotch 5-3-2017 01:24 AM
Aah takda oyster dalam recipe. Kalau macam tu better beli je senang. I suka oyster sauce jenama Lee Kum Kee. Sedappp!
Quote Fiqfiqfiq 7-3-2017 11:48 PM
Sedap ke??  Tapi mana triam?  
Quote NeckPillow 16-3-2017 11:54 AM
kena guna air rebusan tiram ler gitu
ye dak?

Lihat semua komen(8)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

5-3-2024 09:30 AM GMT+8 , Processed in 0.051305 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top