CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Suami Isteri Dicekup 'Berkhalwat', Tindakan JAWI Undang Kemarahan Netizen

18-2-2017 12:55 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 39103| Komen: 265

Description: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) 'tersalah tangkap' sepasang suami isteri dalam satu operasi khalwat baru-baru ini, walaupun setelah pasangan terbabit mempamerkan gambar s ...
Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) 'tersalah tangkap' sepasang suami isteri dalam satu operasi khalwat baru-baru ini, walaupun selepas pasangan terbabit mempamerkan gambar sijil nikah mereka.



Foto: BH Online

Tindakan itu mencetuskan kemarahan netizen, sekali gus mengecam keras tindakan JAWI itu. 

Rata-rata netizen mendesak JAWI supaya memohon maaf kepada pasangan terbabit, Mohd Ridhuan Giman, 34, dan isterinya Siti Sarah Maulad Abdullah, 26.



Dalam masa sama, netizen mempertikaikan tindakan JAWI menahan pasangan berkenaan walaupun selepas mereka menunjukkan bukti pernikahan.

Malahan, tindakan jabatan berkenaan disifatkan netizen sebagai 'tidak masuk akal' selain mempersoalkan tindakan pihak JAWI menyalahguna kuasa dengan merakam gambar si isteri tanpa pakaian lengkap.



Foto: Twitter

Terdahulu menurut Astro Awani, lapan penguatkuasa termasuk seorang penguatkuasa wanita menyerbu hotel penginapan Ridhuan dan isterinya pada 8 Januari lalu dan menahan mereka walaupun dimaklumkan pasangan itu sudah bernikah hampir tiga tahun lalu.

Pasangan itu kini memfailkan saman terhadap JAWI di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. - CARI

4

Bagus
8

Marah
2

Terkejut
2

Sedih
2

Lawak
4

Bosan

Friends Rank (22 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • dmarinaris


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chacon 17-2-2017 12:42 PM

memang prosedure tangkapan kena rekod video sebagai bukti ke? ada siapa2 buleh jelaskan  
Quote pearl.silver 17-2-2017 12:44 PM
Xbawa kad kaeen flm dompet ke?
Quote insulin 17-2-2017 12:45 PM
Agak2 berapa habuan dia boleh dapat hasil dari saman ini?
Quote Changa 17-2-2017 12:46 PM
selayak nya lah kena saman dek,,, sesuka hati kau nak rakam bini orang lain tanpa pakaian lengkap.
sangap ke dek???
Quote GhostWalking 17-2-2017 12:46 PM
Pegawai gatal kerandut inilah jadinya
Quote spiderman80 17-2-2017 12:47 PM
Mentang-mentanglah pasangan suami isteri ini menginap di hotel budget, korang berani kacau walaupun mereka dah ada bukti sijil perkahwinan.

Nak mengeseks secara halal pun susah.

Quote Changa 17-2-2017 12:47 PM
apa2 pun abang peguam yang dua dari kiri itu macam jiran tetangga rumah akak jah.
kaya heshe macam duit tak tahu nak buat apa gitu,,, selalu tukar2 kereta mewah
Quote EJALTI 17-2-2017 12:48 PM
Siap rekod wife dier lagik...

Memang jilaker la...
Quote BreakingBad 17-2-2017 12:49 PM
KUALA LUMPUR, Feb 17 — A husband and his wife today sued the Federal Territories Islamic Religious Department (JAWI) for raiding and arresting them for khalwat or close proximity.

Mohd Ridhuan Giman, 34, and Siti Sarah Maulad Abdullah, 26, who have been married for three years, are demanding an apology from JAWI for their traumatic experience that resulted in injuries and their wrongful detention even after showing proof of their marriage.

According to their lawyer Yusfarizal Yussoff, an enforcement team from JAWI consisting of seven male officers and one female officer had raided the couple’s budget hotel room in Kuala Lumpur on January 8 at about 1.30am.

Yusfarizal said the male officers had forcefully entered the hotel room despite being told by Mohd Ridhuan that his wife inside was not dressed appropriately, adding that it resulted in a scuffle that caused the husband’s neck to be injured.

“Although the husband had repeatedly told the said officers that they are husband and wife and showed the officers the photo of their marriage certificate on his hand phone, the officers refused to accept the explanation.

“Instead, the male officers had directed the wife, in front of her own husband, to put on her clothes in front of the male officers. One of the officers kept on taking pictures and video despite being told of our client’s marital status,” he told reporters at the court complex here immediately after filing the lawsuit.

The couple are suing for wrongful arrest, wrongful confinement, trespass to person, violation of privacy, tort of abuse of office and violation of their fundamental liberties under the Federal Constitution.

They are suing two of the JAWI enforcement officers who have been identified as Mohd Shiham Ramli, Mohammad Izehar Md Amin; JAWI chief religious enforcement officer, JAWI director-general, JAWI, the Prime Minister’s Department and the government of Malaysia.

- See more at: http://www.themalaymailonline.co ... uczvO.REG6XAYn.dpuf
Quote spiderman80 17-2-2017 12:50 PM
Pelik lah cara pegawai JAWI bekerja.
Tak boleh ke tunggu si isteri tu berpakaian lengkap dulu baru korang serbu masuk?
Dah lah belum sempat berpakaian lengkap, korang rakam video bagai.
Di manakah hak seseorang individu?  Hormat lah sikit woi!  
Ke korang tak tahan nak skodeng sekali?
Quote TuntungReturn 17-2-2017 12:51 PM
mmg operasi khlawat kena bawak kamera?video? wartawan?
Quote ultra78 17-2-2017 12:51 PM
Kutip kondom basah tak?
Quote Artemesiaa 17-2-2017 12:52 PM
Tak periksa bebetul terlampau excited nak tangkap dan videokan orang sendiri yang dapat saman
Quote miss_curious 17-2-2017 12:53 PM
chacon replied at 17-2-2017 12:42 PM
memang prosedure tangkapan kena rekod video sebagai bukti ke? ada siapa2 buleh jelaskan

AKTA 560
AKTA TATACARA JENAYAH SYARIAH (WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN) 1997

BAHAGIAN III - PERUNTUKAN AM YANG LAIN
BAB 2 - DARIHAL MENANGKAP, MELARIKAN DIRI DAN MENANGKAP SEMULA



Seksyen 10. Penangkapan: bagaimana dibuat.

(1) Dalam membuat sesuatu penangkapan Pegawai Penguatkuasa Agama, pegawai polis atau orang lain yang membuat penangkapan itu hendaklah sebenarnya menyentuh atau mengurung tubuh orang yang hendak ditangkap itu, melainkan jika orang itu menyerah diri sama ada dengan perkataan atau melalui perbuatan.

(2) Jika orang itu dengan menggunakan kekerasan menentang usaha untuk menangkapnya atau cuba mengelakkan penangkapan itu, pegawai atau orang lain itu bolehlah menggunakan segala langkah yang perlu untuk melaksanakan penangkapan itu.

(3) Tiada apa-apa jua dalam seksyen ini memberikan hak untuk menyebabkan kematian mana-mana orang.

sumber

gigih iolls google tau.

btw, iolls kenal dua2 defence counsel. good lawyers.
all the best to this pasangan,semoga dapat keadilan yatch

Quote vanillaninja 17-2-2017 12:54 PM
Dah kenapa nak record bagai? Nak buat koleksi peribadi? Nak viralkan? Selayaknya kena saman.
Quote ellejo 17-2-2017 12:55 PM
Jawi mendapat cash
Selama ni sedap la buli org kat hotel bajet
Quote miss_curious 17-2-2017 12:56 PM
vanillaninja replied at 17-2-2017 12:54 PM
Dah kenapa nak record bagai? Nak buat koleksi peribadi? Nak viralkan? Selayaknya kena saman.

nak share dekat group whatsapp agaknya?
Quote sukacactus 17-2-2017 12:57 PM
Elok la kena saman
Mcm sengaja nak menjatuhkan maruah laki bini ni je
Quote MissVixen 17-2-2017 01:03 PM
Kurang ajar. Memang patut kena saman. Tunjuk gambar pun tak percaya dah kenapa. Bukannya semua negeri bagi kad nikah. Gila ke nak bawak sijil nikah asli atau salinan beso2 tu. Dah la bengap p rakam orang tak siap pakai baju. Tak bole tunggu ke.

Lihat semua komen(265)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 12:25 PM GMT+8 , Processed in 0.077973 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top