CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Reaksi Kaku Kanak-Kanak Aleppo Ketika Diselamatkan, Telah 'Menyentuh' Seluruh Dunia

19-8-2016 07:01 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 7681| Komen: 24|Original author: oleh Adib Za

Description: Rakaman video yang satu ini telah menyebabkan ramai orang menitiskan air mata kerana begitu sedih melihatkan kedaifan dan juga krisis yang dialami di negara Syria.

Rakaman video yang satu ini telah menyebabkan ramai orang menitiskan air mata kerana begitu sedih melihatkan kedaifan dan juga krisis yang dialami di negara Syria. 


Paling menyentuh hati bila rakaman tersebut menunjukkan seorang kanak-kanak di situ yang tercedera teruk, seperti kaku dan 'tiada perasaan' bila diselamatkan.

Omran Dagneesh, baru sahaja berusia lima tahun namun telah terlibat dan menjadi mangsa keganasan tentera Basyar Al Assad.

Keadaannya yang penuh darah dan debu akibat letupan serta runtuhan di sekelilingnya bukan sahaja mengundang rasa sayu malah marah di kalangan netizen kerana sikap manusia yang tidak berhati perut. 




Memetik laman Awani, rakaman berdurasi 2 minit itu dipercayai diambil oleh seorang doktor yang bertugas di kawasan bergolak itu. 

Dalam kejadian serangan di Aleppo itu, dilaporkan tiga orang maut dan sekurang-kurangnya 12 lain cedera. 

Rata-rata netizen menyatakan rasa terkejut, sedih dan tak mampu berkata-kata. Yang pastinya mereka tak dapat bayangkan jika anak mereka sendiri yang menjadi mangsa seperti si kecil Omran.

Ini bukan kali pertama kisah kanak-kanak Syria menjadi tatapan ngeri seluruh dunia. Sebelum ini kanak-kanak terdampar di tepi pantai tidak lagi bernyawa turut meragut perasaan ramai orang.

Moga mereka ini ditempatkan di syurga tertinggi nanti. Amin. - CARI 



32

Bagus
7

Marah
15

Terkejut
36

Sedih
21

Lawak
27

Bosan

Friends Rank (138 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Artemesiaa 19-8-2016 07:09 PM
Macam biasa kanak2 tetap jadi mangsa akibat perbuatan orang dewasa
Quote melinda_kerr 19-8-2016 07:41 PM
the most heartbreaking video i ever seen. Mmg mengalir air mata.
Quote DeeHanania 19-8-2016 08:29 PM
Sebak nya...
Quote beautifulliar 19-8-2016 08:35 PM
Ya Allah mengalir air mata
Quote Elle_mujigae 19-8-2016 11:07 PM
sedihnya tengok expresi muka dia..
Quote kuzaime 19-8-2016 11:45 PM
sebaknya rasa..air muka keliru, sedih, sakit..
Quote alieyrina 20-8-2016 12:52 AM
X berani tgk..aku harap dia mati..x payah hidup dlm dunia dihuni manusia2 kejam!
Quote bbbebeh 20-8-2016 02:50 AM
Astagfirullah...Ya Allah..sayu dan hibanya tgk reaksi adik ni.....Allah Maha Besar kau lindungilah saudara islamku seluruh dunia..
Quote M.Rose 20-8-2016 04:26 AM
Taknak tengok. Sebab kesian.
Quote AbukRokok 20-8-2016 06:41 AM
mangsa keadaan...kesiankan tapi inilah perang..xde org perang manja manja baling air baling bunga kecuali pesta kafir lahanat songkhran

dan public relation campaign of grandier scheme

kalau melayu dan cina dan india di negara ni berperang pun mcm nilah hasilnya
Quote AbukRokok 20-8-2016 09:07 AM
Tentera Assad jelah yg salah ye
mcm mana pula dengan tukang sembelih budak palestin di Aleppo hari tu - pejuang islam/pemberontak

beza antara intention dengan collateral



A video circulated on social media Tuesday depicts rebel fighters beheading a boy after capturing him north of Syria’s second city Aleppo, a monitor said.

The video shows the boy laying in the back of a truck when a fighter begins to cut off his head with a small knife.

One fighter shouts “we will leave no one in Handarat”, which is north of Aleppo city where there has been fighting between rebels and regime forces.

The Britain-based Syrian Observatory for Human Rights confirmed that the video depicts rebel fighters.

In an earlier clip, the boy was sitting in the back of the truck with fighters around him accusing him with being a member of Al Quds brigade, a Palestinian group fighting with the regime forces.

Earlier in July, Amnesty International issued a report saying that Islamist rebels and jihadists in Syria are guilty of war crimes, accusing them of “a chilling wave of abductions, torture and summary killings”.

The London-based rights group named five Syrian anti-regime factions operating in northern Syria among them Nureddin Zinki.

Activists accused Nurredin Zinki group of carrying out the killing, but the group issued a statement condemning a “violation” that was “an individual mistake, that does not represent the general policy of the group”.


kimak jihadis
kimak ISIS
kimak Al Qaeda
kimak Nusra
Kimak Al Fateh
Kimak FSA
Quote AbukRokok 20-8-2016 09:12 AM
[youtube]v=kr1YTS-4Hzs&bpctr=1471657278[/youtube]
Quote qemon 20-8-2016 04:13 PM
Terkejut budak ni sampai kaku sekaku2nya
Quote westaste1 21-8-2016 04:41 PM
amender yg kakunya... dh korang tgk gambar mmg la kaku, dlm video elok jer dia bergerak sambil kesat bahagian muka ngan mata dia yg dh hancur...
Quote westaste1 21-8-2016 04:43 PM
eh tp kesian la budak ni, kita kena gigit semut sikit dah mengadu sakit, nikan pulak sakit sampai hancur sebahagian muka... bayangkan kalau budak tu diri korang sendiri...
Quote MekArchana 21-8-2016 05:58 PM
Tak sanggup tengok.
Quote sarung 21-8-2016 06:30 PM
Kesian sangat budak tu,tak tega lah
Quote mamapea 22-8-2016 08:57 AM
aku tengok video ni terus menangis...mmg kesian la...budak kecik yg xtau apa2 jd mangsa...
dh la sebaya anak bongsu aku...
Quote tom2 22-8-2016 09:14 AM
Kesiannya. Hargai dan sayangilah lah apa yanv kita ada sementara ada peluang. Terus i peluk anak i. Mintak dijauhkan dari semua kejahatan.

Lihat semua komen(24)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

5-3-2024 09:04 AM GMT+8 , Processed in 0.055054 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top