CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Mulianya Hati Lelaki Ini, Pasti Derma RM5 Kepada Orang Ramai Lepas Solat Jumaat

18-12-2015 04:00 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 8862| Komen: 26

Description: Sedekah Kepada Orang Ramai Dengan Amaun Rm5 Ditangan....


Oleh : Fyruz Hanna

Mulia sungguh hati lelaki ini. Ingatkan ada menteri atau orang kenamaan yang datang di masjid, namun sangkaan penulis silap.


Ini dia lelaki yang tidak pernah tidak ketinggalan untuk memberi derma atau sedekah kepada orang ramai dengan amaun RM5 ditangan.

Menurut sumber, beliau adalah pemilik Jakel Tekstil Mall. Setiap kali jumaat beliau akan bersolat di Masjid India KL dan akan mula bersedekah kepada orang ramai selepas menunaikan solat.


Niat dan usaha beliau harus dipuji kerana Allah s.w.t menjanjikan ganjaran yang lumayan baagi mereka yang bersedekah.

Dari Asma’ binti Abi Bakr, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda padaku,
لاَ تُوكِي فَيُوكى عَلَيْكِ
“Janganlah engkau menyimpan harta (tanpa mensedekahkannya). Jika tidak, maka Allah akan menahan rizki untukmu.”


Disini penulis kongsikan sedikit ganjaran bagi mereka yang sering bersedekah:

1.Sedekah digandakan 700 kali ganda. 
2.Allah Lipat-gandakan Ganjaran orang yang Bersedekah.
3.Rezeki dimurahkan Allah s.w.t.
4.Keberkahan Dalam Rezeki
5. Kaya Jiwa


Memang benar, sedekah bukan hanya pada harta, namun amalan bersedekah ini yang paling berat diamalkan. Ketahuilah, tiada dari manusia yang bersedekah itu akan miskin. -CARI Infonet.

6

Bagus
10

Marah
5

Terkejut
10

Sedih
5

Lawak
7

Bosan

Friends Rank (43 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote aireen24 18-12-2015 04:11 PM
oo dia ni biasa ada kat jakel kuala lumpur. selalu dia round2 kat atas bawah bangunan jakel. okay je dia..
Quote CrowneGlory 18-12-2015 04:18 PM
Edited by CrowneGlory at 18-12-2015 04:20 PM

Untung ratus2 juta...apala sgt sedekah dia tu...pahala pun dpt...bagusla disaat mewah x lupa org susah...

Kesiannya tgk yg baju hijau sebelah dia tu...situ mmg ramai betul gelandangan & kutu rayau dr aku kecik la sampai hari ni...
Quote devilito2 18-12-2015 04:23 PM
alhamdulillah... semoga dimurahkan rezeki
Quote krustykrab 18-12-2015 04:27 PM
aku takut dia tersedekah kat mat/minah pet je ....

* bila pulak ahli kuarga Jakel yg kaya raya ni nak kawen dgn artis ye....teringin nk tengok
Quote ajinomotonosuga 18-12-2015 04:29 PM
Oang kaya ade duit lebih leh sedekah

Tapi klo miskin haaaa nk derma pe? Sapa leh jawap
Quote comel91 18-12-2015 04:47 PM
ajinomotonosuga replied at 18-12-2015 04:29 PM
Oang kaya ade duit lebih leh sedekah

Tapi klo miskin haaaa nk derma pe? Sapa leh jawap

yang comel tau derma bukan hanya pada harta sahaja.. derma perhatian, derma doa, and orang miskin memang sentiasa tkut derma sebab mereka dah terbiasa miskin dan susah nk ubah persepsi bahawa kalau kita miskin mcm mane pun.. bukan lagi miskin pun dengan derma

Quote adikacu 18-12-2015 05:01 PM
memang terbaik..
Quote itew 18-12-2015 05:21 PM
ajinomotonosuga replied at 18-12-2015 04:29 PM
Oang kaya ade duit lebih leh sedekah

Tapi klo miskin haaaa nk derma pe? Sapa leh jawap

derma senyuman
Quote ajinomotonosuga 18-12-2015 06:33 PM
Perghhhh derma senyumang ekkkkk

Nak nak oang keje gomen masa serve derma senyummm bukan dpt bonus baruuuu sengih ei

Hartano ananah, walo mata kurniaan tuhan, tu pun beratttttt nk pikul haaa
Gunung, sungai, malaikat sme tak mo, takut nk pikul amanah  tuhan tadbirdunia niso tuhan cipta manusia, jadioang miskin belepasssss amanah tuhan kasik kaya, kekayaan tu ada hak orang yg wajib dapat so klo tak kadik maka jadi ketidakadilan dan klo tkdak adil makajadi kezaliman,  sedekah ialah sistem kebajikan or welfare islam dan zakat ialah sistem cukai islam dan baitul.mal  ialah bank negara islam, sampai kiamat akan ada golongan miskin  macam ada hujan panas, macam ada siang malam, orang kaya kene kuat sedekah dan orang miskin kene kuat usaha, klo depa masih camtu walo dah usaha makna ade hikmah disebalik , mungkin tkmampu pikul amanah so sabar redho pasrah dan bantu yg kaya semampu boleh walo sekadar doa panjangkan usia dan murahkan rezki dia
Quote giyomi 18-12-2015 07:51 PM
pokcik berkopiah tu macam nak tarik semua duit dia, sabar pokcik ek. Ramai lah anak2 rohinya di sana, napa tak mintak kat jib ker menteri yg len yg sokong bwak depa kemari. Untung2 dpt ratusan.
Quote red_cattleya 18-12-2015 07:59 PM
derma tak perlu byk pun asalkan konsisten krna Allah..klu ada duit lebih bleh lah nak derma byk2..
Quote Madel 19-12-2015 12:20 AM
Mcm ramai indon n rohinya je..
Quote Ethernet 19-12-2015 10:22 AM
bagus la . semoa terus murah rezeki
Quote harisanis 19-12-2015 08:15 PM
moga terus dimurahkan rezeki
Quote mokcikKSKB 19-12-2015 10:54 PM
ajinomotonosuga replied at 18-12-2015 04:29 PM
Oang kaya ade duit lebih leh sedekah

Tapi klo miskin haaaa nk derma pe? Sapa leh jawap

Kalau miskin kena mintak derma lah.
Quote komorebi 20-12-2015 08:06 AM
rezeki masing-masing.
Quote chinta89 20-12-2015 10:06 AM
krustykrab replied at 18-12-2015 04:27 PM
aku takut dia tersedekah kat mat/minah pet je ....

* bila pulak ahli kuarga Jakel yg kaya raya ni ...

kedian haruslah pakaian dari jakel kain yg palinggg berkualiti tinggiiii di hari bersejarah
Quote krustykrab 20-12-2015 10:46 AM
chinta89 replied at 20-12-2015 10:06 AM
kedian haruslah pakaian dari jakel kain yg palinggg berkualiti tinggiiii di hari bersejarah
...

Khennnnn lol
Artis mualaf mana la yg bertuah agaknya....
Hehehe
Quote adelea 20-12-2015 11:13 AM
Murah rezeki .. byk betul org gelandangan zaman sekeg .. dan byk jugak.ygbmenghulur bantuan

Lihat semua komen(26)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

25-7-2024 04:42 AM GMT+8 , Processed in 0.058947 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top