CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
CARI Infonet Portal Portal Utama Trending Lihat artikel

Beli Sayur Daripada Nenek Tua, Sakit Mata Bila Tengok Ada Pelanggan Tergamak Minta Diskaun

1-12-2023 09:53 AM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 17199| Komen: 2

Description: Seorang wanita menegur sikap pelanggan yang gemar meminta potongan harga daripada peniaga kecil.
Seorang wanita menegur sikap pelanggan yang gemar meminta potongan harga daripada peniaga kecil.

Peniaga kecil kebiasaannya hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang dan perlu meraih keuntungan setiap hari.


"Saya berniaga di pasar, ada satu hari tu seorang pelanggan ni datang ke gerai nenek yang jual sayur di belakang lot saya.


Gambar Hiasan

"Pelanggan tu beli daun timun RM2 seikat dan kacang panjang RM2 seikat, makanya jumlah RM4, tapi pelanggan tu minta kurang jadi RM3. Saya macam terkejut, adakah RM4 itu tidak cukup murah?

"Nenek tu jual sayur bagi menampung kehidupannya tau, untuk beli makanan ruji beras, gula, garam buat dia dan suami. Dia cuma ada seorang anak je, itu pun anak angkat kerana tiada rezeki untuk ada zuriat sendiri.

"Si anak tu pula baru habis sekolah, sekarang tengah kerja biasa-biasa, masih belum dapat support nenek dan datuknya," ujar wanita berkenaan.


Wanita itu seterusnya menceritakan bahawa perniagaan warga emas tersebut mempunyai pasang surutnya.

"Nenek tu kalau ada rezeki, habislah sayurnya, akan terukir senyuman di bibir kecilnya. Dia cakap duit tu boleh buat beli makanan sikit nanti.

"Kalau ada hari yang tak habis, dia sedekah dekat kami, tapi kami tak sampai hati, kami hulur juga duit dekat nenek tu. Kesian kami tengok nenek tu.

"Angkat sayur pun sendiri, datang ke pasar nak jual pun tumpang kereta orang," katanya kesal.

Wanita berkenaan kemudian menyoal jika pembeli berani minta diskaun ketika membeli belah di pasar raya terkemuka.

"Kalau kita shopping di mall yang besar, berani ke nak minta kurang lagi? Kita hanya bayar seperti yang ditetapkan. Di manakah belas ihsan pelanggan dengan nenek tu?

"Tauke mall ni semua datang pakai kereta besar dengan pejabat yang lengkap berpenghawa dingin, cuba bandingkan dengan nenek yang jual sayur tadi.

"Nenek tu nak berak pun perlukan bantuan, kudrat dia dah terbatas. Nenek tu tak pernah mengeluh, dia sentiasa bersyukur dengan rezeki dia setiap hari, tapi mata saya yang memandang tahu dia sedang terbeban.

"Apabila kita membeli di pasar biasa ni, secara tidak sedar kita sedang membantu keluarga untuk mendapatkan sesuap nasi berbanding mall besar yang untungnya sudah berjuta," katanya menutup bicara.

Menjengah ke ruangan komen, warga maya berkata ramai terlepas pandang perkara itu kerana tidak pernah mengalami situasi dihadapi peniaga itu sendiri.

"Saya pun tidak pernah terfikir perkara ini, tapi apabila saya cuba berniaga sendiri baru saya faham susah payahnya seorang peniaga.

"Tolong la jangan minta diskaun dengan peniaga kecil, mereka berjual untuk kelangsungan hidup, demi sesuap nasi, sedih saya tengok.

"Kepada nenek tu, semoga terus dimurahkan rezeki dalam berniaga," kata warga maya. -CARI

Sumber: mStar

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan
Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Pumpkinhead 29-1-2024 10:35 AM
moga murah rezeki nenek...mmg wujud manusia bebal benda murah nak diskaun, benda mahal tak nak minta pulak
Quote firstlurv 31-1-2024 02:11 PM
janganlah buat mcm ni....hurm

Lihat semua komen(2)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-2-2024 10:42 AM GMT+8 , Processed in 0.041701 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top