CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
CARI Infonet Portal Portal Utama Confession Lihat artikel

Lelaki Terbeban Ibu Paksa Beri RM300 Sebulan Sampai Sentiasa rasa 'Sesak'

10-10-2023 01:46 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 3842| Komen: 6

Description: Seorang pemuda mengakui dirinya rasa terbeban untuk memberikan sebahagian daripada gaji bulanannya kepada ibunya.
Seorang pemuda mengakui dirinya rasa terbeban untuk memberikan sebahagian daripada gaji bulanannya kepada ibunya.

“Mak aku setiap bulan akan paksa aku bagi RM300 pada dia.

“Aku kadang-kadang sampai 'sesak' setiap bulan. Tapi nak atau tidak, memang akan bagi juga pada mak,” katanya.


Gambar Hiasan: The Star

Bukan itu sahaja, keperluan rumah turut dibelikan sehingga kadang kala dia tidak mempunyai baki yang mencukupi untuk perbelanjaan peribadi.

“Barang rumah pun aku beli,” luahnya di laman X.

Namun selepas dua tahun bekerja, dia berdepan dengan situasi yang tidak disangka-sangka apabila terpaksa berhenti kerja.

Keadaan itu menyebabkan dia tidak mempunyai sumber pendapatan dan sukar mencari pekerjaan lain.

Namun, sesuatu di luar jangkaan berlaku apabila ibunya yang selama ini sering meminta wang setiap bulan membenarkannya untuk mengeluarkan wang simpanan daripada akaun bank wanita itu.


“Hari tu aku kena berhenti kerja, mak aku bagi kad bank. Rupanya mak aku minta RM300 tu untuk buat tabung aku.

“Dalam kad (bank) tu ada RM7,800,” katanya lagi.

Menurutnya, wang simpanan ibunya sedikit-sebanyak dapat membantunya dalam urusan harian sementara mendapatkan pekerjaan baharu.

Menerusi luahan yang dikongsikan seorang pelayar X itu, tiada siapa dapat menyangka rupa-rupanya wang simpanan ibu untuk rancangan kewangan terutama ketika kecemasan.

"Mak adalah perancang kewangan yang sebenar," katanya ringkas menerusi satu ciapan.

Perkongsian itu mengundang pelbagai reaksi warga maya dengan kebanyakannya menyatakan tidak semua ibu bapa berperangai toksik dan hanya bergantung sepenuhnya pada anak-anak.

Mana tidaknya, sejak kebelakangan ini media sosial dipenuhi dengan luahan anak muda yang terpaksa memberikan sejumlah wang kepada ibu bapa mereka meskipun terbeban dengan kos sara hidup sendiri.

“Banyak pula kisah anak-anak bekerja dan berhadapan dengan ibu bapa yang memeras duit sampai mereka tak cukup setiap bulan hingga tiada simpanan. Bukan semua ibu bapa adalah 'toksik'.

“Ada mak ayah yang tak mahupun duit anak-anak, tapi ambil sebab nak biar duit gaji anak-anak berkat.

“Mungkin dia boros, sebab itu mak dia buat 'simpanan paksaan' macam tu.

“Sama macam ibu saya, setiap bulan minta RM1,000 untuk simpan. Alhamdulillah, duit tu saya dapat guna untuk kahwin tahun lepas,” ujar beberapa warga maya. -CARI

Sumber: mStar

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan
Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote None68 10-10-2023 02:40 PM
Plot twist la citer ni
Quote manehnya 10-10-2023 03:33 PM
alah, takat 3ratus apa la sangat...

anak jantan lg berat tangungjawb nye kan..

nk bg mak berkira, tp wedding gah mcm retis boleh pulak?
Quote hasniey 10-10-2023 06:13 PM
Kalau gaji 900 mmg la trbeban.so anak dlm cerita ni gaji brp sebulan?
Quote sofiaadams 11-10-2023 09:44 PM
Well in my opinion this should be more promoted like jamaican cerasse tea is famous in Europe
Quote rospinki 25-10-2023 09:41 AM
dalam baik aku cakpa 'itula..skrg ni takat gaji gitu tak cukupnya. atleast kena tambah 200 top up ok? eh dia mcm...ok ok bole. kalau tak takdenya nk menyimpan. duit tu akak bole simpan diorg bole guna bila perlu.
Quote arffa 27-10-2023 11:47 AM
manehnya replied at 10-10-2023 03:33 PM
alah, takat 3ratus apa la sangat...

anak jantan lg berat tangungjawb nye kan..

baca sampai habis tak? mak dia tak guna pun duit tu, masa dia berhenti kerja mak dia kasi kad bank ada 7k dalam tu hasil mak dia minta rm300 tiap bulan.

Lihat semua komen(6)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

5-3-2024 08:07 AM GMT+8 , Processed in 0.039885 second(s), 34 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top