Khamis lalu, media Singapura, The Independent melaporkan seorang warga Singapura, Justinian Tan yang mengalami kemlangan jalanraya yang serious di Johor Bahru meninggal dunia berpunca daripada kelewatan kereta ambulan Hospital Sultanah Aminah (HSA) tiba di lokasi.
Termasuk juga desakan pihak hospital agar kawan mangsa untuk membuat bayaran tunai dulu akibatnya rawatan tertangguh. Namun, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menyangkal dakwaan itu menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan semalam. Tegas Datuk Dr Noor Hisham, semua itu adalah dakwaan yang tidak berasas dan berunsur fitnah. "Rekod perkhidmatan ambulans menunjukkan sebuah ambulans dikerahkan ke tempat kejadian 2 minit selepas menerima panggilan kecemasan pada jam 2.57 pagi.
"Ambulans itu tiba di tempat kejadian dalam masa 13 minit, iaitu pada jam 3.10 pagi dan bergegas ke HSA dengan pesakit 5 minit kemudian iaitu pada 3.15 pagi." Katanya dalam kenyataan, warga Singapura itu yang dalam keadaan kritikal, terus dimasukkan ke Zon Merah di Jabatan Kecemasan HSA dan diberikan rawatan kecemasan sejajar protokol Sokongan Nyawa Trauma Lanjutan (ATLS) yang sudah dimulakan dalam ambulans. “Pasukan Jabatan Kecemasan juga memulakan pengimejan yang perlu (x-ray, imbasan otak CT, serviks dan toraks), rawatan (termasuk intubasi) dan rujukan kepada pasukan berkaitan secara profesional dan dalam masa singkat, tanpa meminta sebarang deposit memandangkan ia adalah kes kecemasan." “Disebabkan kecederaan otaknya, pesakit itu dirujuk kepada pasukan pembedahan saraf dengan perancangan untuk nyahmampatan kraniektomi segera, pengeluaran darah beku dan pemantauan tekanan intrakranial, tanpa meminta deposit.” Katanya, ahli keluarga Tan hanya diminta membayar kos pengimejan berjumlah RM2,575 setiba mereka di HSA. Bagaimanapun, katanya, ahli keluarga mengeluarkan Tan atas risiko sendiri (AOR) untuk dihantar ke sebuah hospital di Singapura, selepas memahami risiko yang perlu ditanggung mereka kerana menangguhkan pembedahan ke atas mangsa. Datuk Dr Noor Hisham menggesa semua pihak berkaitan wajar bertanggungjawab dalam laporan, ini kerana mengeluarkan maklumat tidak tepat, ianya boleh menimbulkan salah faham dan menjejaskan keharmonian. “Kementerian Kesihatan sentiasa menghargai nyawa dan melakukan yang terbaik untuk merawat mana-mana pesakit, tanpa mengira latar belakang atau kerakyatan mereka." - CARI |
5
Bagus |
11
Marah |
8
Terkejut |
5
Sedih |
6
Lawak |
8
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
krustykrab replied at 2-9-2017 12:18 AM
Mohon tmj bersuara bagi pihak johor...kuajag singaporian ni
ADVERTISEMENT