Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengkritik prestasi pendidikan negara meskipun mendapat peruntukan besar daripada kerajaan, lapor MalaysiaKini. Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) yang juga Bekas Menteri Belia dan Sukan itu berkata, perbelanjaan pendidikan negara menyaksikan peruntukan lebih tinggi berbanding beberapa negara ASEAN.
“Kita belanjakan dalam purata 20 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita bagi tujuan peruntukan pendidikan, (namun) di Singapura mereka hanya membelanjakan 11 peratus malah di Jepun hanya tujuh peratus. “Maksudnya perbelanjaan pendidikan anak Malaysia itu tiga kali ganda daripada lebih tinggi dari Jepun dan Singapura dua kali ganda. “Ini per kapita maksudnya per individu, tetapi walaupun sedemikian kenapa pengeluaran pendidikan kita makin terbelakang,” katanya dalam sesi perbahasan menjunjung kasih kebawah titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada sidang Dewan Rakyat, hari ini.
Beliau juga menyuarakan kebimbangan sistem pendidikan negara yang berada pada tahap mencemaskan. Justeru ia memerlukan perhatian bukan sahaja daripada kerajaan tetapi juga semua parti penyokong kerajaan dan pembangkang. “Saya tidak mahu sistem ini dijadikan ‘new’ normal di mana hanya apabila sesuatu isu itu diviralkan barulah ada tindakan yang menyeluruh diambil untuk memastikan bahawa sekolah daif, infrastruktur asas untuk sekolah daif itu dapat diperbaiki sepenuhnya. Loading FB Post... “Sampai ke hari ini saya masih terima laporan bahawa kurangnya infrastruktur, lemahnya sistem pendidikan infra asas itu masih berterusan, jambatan terputus kena tunggu dua ke tiga bulan sebelum dapat digantikan, anak-anak datang dari keluarga susah terpaksa guna ‘flying fox’, sampan untuk pergi ke sekolah. “Ia memerlukan perubahan dasar yang berani, peruntukan tambahan, tetapi bukan sahaja peruntukan tanpa perubahan dasar tetapi perubahan dasar yang besar dan bermakna supaya sistem pendidikan kita mampu memintas negara-negara lain,” katanya. – CARI
|
ADVERTISEMENT