Arin Raja Lawak Maki Pelanggan Di Whatsapp
"Brg smpai sy complain..dh la oder lain dpt lain.. Sy oder beg ade gred wlaupun xori dengan bayaran rm190. Harga yg boley dkatakan tinggi utk beg gred 3A@2A kan. Tp smpai kat sy colour beg lain, dompet set lain.. Xckup tu material ngan zip beg sume mcm ley dpt kat pasar mlm *arga 20 ringgit..", jelas pengadu melalui Whatsapp. Pengadu yang cuba untuk menghubungi peniaga mulanya dilayan acuh tak acuh namun kemudiannya peniaga mengambil langkah berdiam diri (malas nak layan). Mesej yang dihantar di Whatsapp telah dibaca tetapi tidak sesekali dibalas semula. Pengadu yang merasakan dirinya menjadi mangsa penipuan telah cuba menghubungi melalui telefon namun terpaksa pula mendengar ayat yang membuatkan telinga berdesing, "Wey babi ko dengar sini ya...." bukannya ayat meminta maaf seperti yang diharap-harapkan. "Sy faham penjual bg ayat manis sblm kite beli.. Tp salah ke sy cust just komplain brg yg die anta dgn mcm2 kesalahan.bkn 1 tau.. Sy sertakan skali resit atas name Mohd Zahrin b.Md Kasim. So sy panas hati sy kol balik.. Bini die plak BABi2 kan sy.. Die ckp wey babi ko dgr sini yer.. Kalau sy sempat rekod myb sy dh rekod pbualan biadap die tu ngan sy.." Kecewa dengan sikap lepas tangan peniaga yang tidak tahu menjaga pelanggan dan mencabarnya untuk membawa perkara ini ketengah, pengadu yang pada awalnya berdiam diri akhirnya tampil untuk perkara ini ketengah setelah mendapat nasihat dan golongan keluarga dan sahabat terdekat. Jelasnya menerima kata-kata makian dari seorang public figure, benar-benar amat mengecewakan. "Kite keje sparuh mati cari duit.. Beli 1 bende utk kpuasan diri sndiri.. Wlau jumlah @harga brg tu nilai nye kecil.. Bile kene tipu maki mcmni sy rase mcm sy lak mgemis kat die.buat cust mcm smpah. Mentang2 laki die retis. Sy marah die sbb lps tgn..xpndai jaga cust.. Nape x cek brg yg nk anta tu.. Arin kol sy..tp masetu sy bz tgh tlg cousin niaga bazar ramadan.. Die pxkxxxk kan sy.. Sy betol xsangka artis yg xbpe nk hot ni sgt biadap!"
"Sy rasa ckup la sy mngadu kat media setakat ini..mulanya sy nk bdiam diri je.. Tp atas desakan nasihat family dn kenalan tdekat.sy berani ke depan utk ceritakan ape yg blaku..segala kerugian sy yg hadapikn..tp terima kata2 cacian dan makian dr sorg public figure woW sgt la mkn dlm..Sekian.. ", tambahnya lagi. Jadi hal sebegini pada kami para peniaga ni tak kiralah artis atau orang biasa, haruslah buat cara berniaga. Perlulah akui kesilapan yang kita lakukan jika pelanggan tak berpuas-hati dan tak susah pun untuk mengucapkan maaf bagi memperbetulkan kesilapan tersebut. Kalau tak pandai meniaga, eloklah jangan meniaga terus tak pasal-pasal peniaga kecil lain yang benar-benar ingin mencari rezeki secara online pun terkena tempiasnya (disebabkan orang dah takut nak shopping online). Kita yang bukan pembeli ni pun rasa sakit hati sebab nampak sangat gambar yang diberikan pada awalnya mampu menarik minat pembeli tetapi barang yang diterima pula jauh panggang dari api. Sudahlah design langsung tidak sama, lepas tu bila dikritik mulalah melenting pada pelanggan kononnya kalau nak yang elok pergi beli yang original. Semudah itu ya? Apapun kita tunggu lah kalau-kalau peniaga ini nak memberikan maklumbalas atau tidak. |
ADVERTISEMENT