View: 43253|Reply: 402
|
Fizo Omar Laharina Penulis Blog Yang Hencap Restorannya
[Copy link]
|
|
PETALING JAYA: Pelakon Fizo Omar menganggap ulasan sebuah blog yang mengkritik tentang makanan dan perkhidmatan di restoran miliknya iaitu FizoMawar Kitchen bukan dibuat dengan cara yang betul.
Fizo atau nama sebenarnya Wan Hafizol Wan Omar, 30, berkata, kritikan itu memberi persepsi buruk kepada perniagaannya yang baharu sahaja beroperasi selama tiga minggu.
"Saya bukan tidak boleh terima kritikan orang ramai tentang kelemahan restoran saya tetapi cara penulisan dan niat sebuah blog dalam ulasannya baru-baru seperti berniat tidak baik.
"Kita boleh baca penulisan tersebut dan menilai niat penulis itu untuk menegur. Apa salahnya dia menegur dengan cara yang lebih baik seperti menghantar e-mel atau mesej peribadi kepada saya," ujarnya ketika dihubungi mStar Online, di sini, Khamis.
Fizo berkata demikian selepas ulasan sebuah blog Kisah Emas Putih terhadap restoran miliknya FizoMawar Kitchen yang dikatakan tidak memuaskan apabila perkhidmatan terlalu lambat dan makanan tidak seperti diharapkan.
Restoran FizoMawar Kitchen yang terletak di Bandar Baru Bangi dilancarkan secara rasmi pada 15 Disember 2015.
Dalam pada itu, Fizo menjelaskan, sejak pembukaan restoran tersebut tiga minggu lalu, mereka menerima kehadiran pelanggan yang terlalu ramai hingga sukar dikawal.
Katanya, pelanggan yang diluar jangkaan itu membuatkan perkhidmatan restoran tersebut agak perlahan.
"Sejak dibuka memang terlalu ramai yang datang sehingga tiada tempat duduk dan pekerja yang pada awalnya hanya 15 orang terus saya tambah menjadi 30 orang.
"Saya akui perkhidmatan agak lambat kerana restoran ini baru beroperasi dan kami masih mencari sistem yang terbaik agar semua berjalan lancar. Saya juga minta maaf jika ada yang menunggu hidangan agak lama kerana setiap makanan kami ada prosuder operasi yang perlu diikuti setiap pekerja," ujarnya.
Sementara itu, Fizo meminta pelanggannya agar memberi peluang restoran tersebut memperbaiki kelemahan sedikit demi sedikit berikutan ia masih lagi baharu.
Selain itu, katanya, pembukaan restoran tersebut juga telah memberi peluang pekerjaan kepada 30 rakyat Malaysia sebagai punca pendapatan.
"Saya terkilan kerana penulis blog tersebut merupakan orang Melayu dan sepatutnya dia menyokong kita yang sama bangsa untuk berniaga.
"Saya buka restoran ini pun memberi peluang pekerjaan kepada orang lain dan saya tidak pernah mengambil pekerja luar seperti Indonesia atau Bangladesh.
"Kalau saya hanya fikirkan tentang bajet atau mahu kaut keuntungan sudah tentu saya ambil pekerja luar sahaja kerana mereka lebih murah," ujarnya.Penulis blog Siti Aminah.
Sementara itu, penulis blog Kisah Emas Putih, Siti Aminah, 26, berkata, dia tidak mempunyai sebarang niat jahat untuk menjatuhkan perniagaan pelakon tersebut.
Katanya, apa yang ditulis di blog miliknya itu merupakan pengalaman yang dilalui sendiri di restoran berkenaan.
"Saya sudah membuat pelbagai ulasan selama enam tahun di blog saya tapi saya akui ini kali pertama saya buat ulasan yang buruk kerana pengalaman yang saya lalui di restoran tersebut.
"Namun saya tidak sangka ramai yang baca dan viralkan perkara itu sehingga menjejaskan perniagaan restoran terbabit. Saya sudah minta maaf secara peribadi kepada pelakon itu andai perniagaannya terkesan dengan penulisan saya," ujarnya.
|
|
|
|
|
|
|
|
eleh mamat ni, baru kena hencap sket dah melantun. segala negatif feedback tu jadikan la improvement plan ko utk jadikan restoran ko tu lebih bagus. sengal! |
|
|
|
|
|
|
|
ada sapa2 pernah g tak?
bagi review sikit...
cadang nak g weekend ni
|
|
|
|
|
|
|
|
saper2 bleh share skit hasil nukilan kk cantik ni kat blog dia..mekacih |
|
|
|
|
|
|
|
eceh. banyak je restoran yang kena review kat blog, baik atau buruk
jarang je dorang nak sentap bagai
ambik je lah teguran tu sebagai teguran membina |
|
|
|
|
|
|
|
aku bace review budak tu, tak de la teruk pun ayat dia. sopan je, pttnya fizo nie terima sudah. susah gak kalau lelaki suka meroyan...haiyaa |
|
|
|
|
|
|
|
kaedahnya mmg hauk pun khennn restoran heols ni khen??
dan kejadahnya kalau hauk nak kena puji melambung aje???
puihhhhh |
|
|
|
|
|
|
|
I pernah pegi skali. The food is acceptable lah and the drinks sedap yg ice green tea. Cuma service lambat. Masa i pergi tu menu masih tak banyak yg ada cuma menu nasi. |
|
|
|
|
|
|
|
mmg hauk pun...susunan meja pun hampeh...org x la ramai sgt..service hampeh...
dh pegi sana..skali service ntah mcm hafe...so blah jee...tp bau masakan dia mcm sedap |
|
|
|
|
|
|
|
price dia?
standard la utk resto2 kat bangi ni?
|
|
|
|
|
|
|
|
meroyan lebih |
|
|
|
|
|
|
|
Tak kuasa nak jejak pun, signboard sebesar2 alam F I Z O M A W A R. Rasa macam terbayang-bayang je muka dorang dua sambil makan *muntah* |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by amyza at 8-1-2016 10:05 AM
Fizo dah xjual burger ke? |
|
|
|
|
|
|
|
menjadi2 poyo engko ni ye
nk kne puji jer memanjang
pegi upah org lah buat blog utk puji2 jer
|
|
|
|
|
|
|
|
Bagila dia peluang....kan baru beroperasi |
|
|
|
|
|
|
|
kannnn ajel le budak nihkan |
|
|
|
|
|
|
|
harga standard mcm restoran lain. tp drinks die mmg byk. berbaloilah. kebetulan lalu situ tgk org ramai je masuk then try la juga. hehe.
|
|
|
|
|
|
|
|
baru aku tau fizo ni kurang cerdik rupanya.. kalau niaga xleh terima kritikan balik tido je la.. org meniaga ni telinga mmg kena kebal.. kalau blogger komplen, baik jawab je mmg kita akui ada masalah, dan dalam proses mnambah baik.. sedangkan restoran2 hebat seperti mcd pun ada je customer komplen
mmg komplen budaya org kita. dan businessman kena tahu cara menjawab supaya nampak cerdik
aku punya pendapat la, baik customer komplen x kesah la apa cara, tp still support bisnes kita , daripada senyum sampai ke telinga, pastu x dtg2 sampai sudah.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|