Mesti uolss biasa dengar kan Kaedah Phonics untuk ajar anak2 membaca in English. Cth buku yang guna kaedah Phonics ni adalah Read Easy.
Ada lagi satu kaedah iaitu Word Recognition/Word Memorizing. Cth buku ialah Peter and Jane.
Nak tanya pendapat korang sekalian anak korang guna kaedah apa? And so far apa progress diorang. Okey ke tak?
And boleh ke kalau kita apply both methods at the same time? Tak kompius ke anak2 tu nanti.
Bagi yg tak tahu, kaedah Phonics ni dia mmg latih anak2 untuk mengenal huruf dan cara menyebut huruf. Cth bat, cat, cot, tot.
Words Recognition (Look and Say) pulak dia macam latih anak2 untuk mengenal dan menghafal perkataan. Dalam satu cerita, perkataan yang sama akan diulang semula supaya anak2 boleh ingat. Contoh, mukasurat pertama dia tulis 'Here is Peter and and here is Jane'. Di mukasurat seterusnya dia tulis pulak 'Peter is here and Jane is here.'
Uolls rasa kaedah mana lebih sesuai/ terbaik. Atau boleh ke kita ajar je dua2 kaedah dalam masa yang sama.
pengalaman anak bujang ai dolu duduk uk start sekolah ms nursery umur 3 1/2 y.o. Diorg guna kaedah phonics, bunyi. Diorg tak belajar sgt letter start A-Z. Yg plg ai ingat diorg belajar bunyi sss, rrr, etc dan bina perkataan drp bunyi trsbt. cthny snake, crocodile. Then bila dh fham psl phonics..umur 5thn..ms tu primary 2 dia belajar membaca. 1minggu tu baca 1buku je. buku tu pun simple mcm peter n jane. dan diorg byk buat reading session dan ajuk bunyi2.
pengalaman anak bujang ai dolu duduk uk start sekolah ms nursery umur 3 1/2 y.o. Diorg gun ...
But seriesly i masih takleh hadam bagaimana anak2 boleh gabung bunyi-bunyi ni menjadi satu perkataan. Contoh kuh (c) aa (a) and teh (t) jadi cat. How?? huhuhu.... I rasa susah sangat nak ajar anak2 guna kaedah phonics ni berbanding word recognition. Tp tuh la kalo word recognition tuh i rasa anak-anak ni bukan betul2 boleh membaca. Tp diorang hafal pattern perkataan...
kita tak biasa kan. Dolu pun ai belajar drp utube sb nk join mengajar dan belajar dgn anak bujang ai tuh. As cikgu, nmpknya u kena study kaedah yg terbaik yg budak2 bole ikut. Bakal cikgu tadika kan. Gd luck yer. bykkn reading session sb budak2 suka mendengar cerita. Then drp cerita2 tsb, diorg akan suka buku. Then bila dh mula pandai bc sket2..diorg akan eager nk baca dan abiskan buku tu sb diorg nk tau kisah dlm buku tuh. ehh melalut pulak ai. sori
Personally saya rasa dua2 kaedah phonics dan recognition berguna.
Phonics approach lebih berkesan pada peringkat awal pengenalan huruf2 utk membentuk perkataan. Tapi bila dah mula advance kaedah ini mungkin mengelirukan. Ni berdasarkan pengalaman saya dgn anak, huruf "k" utk perkataan basic mcam "key" & "kiss" senang nak eja. Tapi utk perkataan yg agak rumit mcm "knee" atau "knife", budak2 boleh keliru. Masa ni mungkin lebih sesuai guna recognition / memory approach.
Pendapat u kalau i guna dua-dua method ni dalam satu masa okey tak? i mean kejap2 i ajar phonics kang kejap lagi ajar word memorizing pulak. tuh la i rasa dua2 method ni ada pro and kon dia
anak i kat little caliphs guna kaedah phonics ni...umur 4thn dah pndai bace 2suku kata dan 5thn da pndai bace buku cerita cuma tak brp lancar. skrg umur 6thn da baca lancar dan saya bagi baca buku peter&jane dan robin.
melalui pemerhatian...rasa bagus kaedah phonics ni sbb bukan setakat membaca je mengeja pun cepat
Teacher kat tadika anak I cakap, jangan, nanti confuse. Seeloknya bunyikan saja "Ah - Yeh - Ah - Em = AYAM" Jangan A - Ah, Y - Yeh.. etc etc.. hahahahha pening kan? Sebab kita tak biasa cara tu. Dulu "Beh-Uu = BU // Keh-Uu = KU =BUKU".. Tapi bila dah lama-lama akan pening. Lagipun masa baby kita dah duk nyanyi dia lagu ABC tu.. and kemungkikan anak pun dah kenal satu satu huruf tu.
Tapi bila mulakan kaedah phonics, elakkan dari bercampur.
Cara phonics ni cepat budak akan FAHAM membaca. Bila dia dah lepas buku 1 dan 2, dengan mudah dia dapat konsep tu dan applikasikan pada buku-buku seterusnya. Faham adalah lebih elok dari hafal sebenarnya. Tapi tak salah pun. In my opinion, buku Peter and Jane tu bagus, tapi kalau nak guna phonics, bila dah mahir phonics, boleh proceed untuk Peter and Jane.
Teknik memorization ni, menjadi dengan adanya visual. Buku Peter and Jane banyak main perkataan dan visual. Tanpa visual, susah nak ingat. Bila phonics, dia akan lebih tekankan pada huruf itu sendiri, jadi kalau dah mampu garap konsep dia, tak ada visual pun mudah.
Satu lagi bila phonics ni, budak pun akan lebih cepat belajar mengeja. Contoh, SAYA SUKA BACA BUKU. Kalau cara kita, kita akan ambil masa sikit sebab nak eja satu-satu, bila guna phonics ni dia dah cepat tangkap, bunyi tu ejaannya macam mana. Faham tak?
Hahahaha. Kesimpulannya, phonics ni memang bagus. Cuma sebab kita sendiri tak biasa dengan cara macam tu kan? All the best!