CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 10057|Reply: 21

Pengalaman pahit di hotel atau rumah tumpangan semasa bercuti

[Copy link]
Post time 3-2-2014 05:09 PM | Show all posts |Read mode

Salam sejahtera  smua...Saya ingin berkongsi pengalaman yg tak best yg sy lalui baru2 untuk menjaditeladan pada semua. Supaya orang lain x terkena macam saya. Kalau ade yang nak berkongsi  pengalaman yang hampir serupa pon dialu-alukan…

Baru2 ni saya bercuti di Tanjung Biru Port Dickson. Pantai disitu memang cantik dan happening. Sebab bwk mak dan abah yg dh tua saya pon menyewa la di Kondominium Tanjung Biru unit A202 supaya mereka dapat berehat dgn selesa. Memang dr awl urusan dgn owner agak menyakitkan hati tp demi keluarga sy pon berfikiran positif dan harap smua brjalan lncar. Owner sangat cerewet dan tak mesra lansung.
Kemuncak kpd peristiwa yg  paling menyakitkan hati dan tak boleh diterima adalah apabila owner menuduh kami melanggar peraturan yang ditetapkan semata-mata supaya dia dapat duit deposit RM100. Bukan kerana RM100 tu yg buat saya sgt kecewa tetapi cara dia melayan kami sbg pelanggan.
Sblom menyewa mmg sy dh amat paham peraturan yang telah ditetapkan dan sehingga ke sudah kami memang memgikuti smua peraturan dia yang mengalahkan hotel  5 bintang punya rules.Max 8 org, jgn turunkan tilam, jgn alihkan kedudukan perabot, jgn merokok dlm rumah, jg kebersihan dan lain-lain smua kami ikut. Sy yang pastikan keluarga smua ikut peraturan.
Bila smpai masa nk check-out, rumah pon sy kemaskn sperti mana kami masuk. Cadar dan slimut dikemaskn, kusyen sofa dn lain2 pd tmpat spatotnya.Sy tahu owner cerewet jadi sy x nk timbul msalah bile check-out sbb tu sy pastikan smua teratur. Padahal klw stay kt hotel  pun x pnh sy kemas katil.
Sblom kluar rumah owner dtg check-up sblom dia pulangkan deposit. Habis cadar yang kami dh kemas diselongkar smasa dia check-up. X tahula ape yang dia nk check bawh cadar tu. Bateri remote TV dn aircond pon dia check.
Kmudian x semena-mena dia dgn suara yang lantang menyoal saya kenapa alihkan kedudukan katil. Sy trpinga-pinga dn terkejut. Kenapa kami nk alihkan kedudukan katil 2 tingkat yg berat tu? Kalau kami alihkan pon x kan kami bodoh sangat x betulkn balik pd kdudukan asal sedangkan dh tahu itu melanggar peraturan. Sy bertekak dgn owner sehingga kluarga sy pon masuk cmpor tetapi owner tetap berkeras dan mempertikai perkara2 lain yg x de kaitan pon. Dia membebel dgn suara tinggi dalam bahasa inggeris walaupon dia melayu dan kelakuannya memang x sepadan dgn usia. Mungkin nak tunjuk dia educated tapi x beradab lansung. Kate nyer wlopon kami bayar sewa x smesti kami boleh buat sesuka hati.
RM300 yang kami bayar untuk semalam tu untuk apa? Sy sangat menyesal menyewa di situ. X mahu memanjangkan perbalahan, sy terus tinggalkn owner trsebut tanpa mendapat balik deposit RM100. Sy tahu cakap macam mana pon dengan owner tu memang x kan dapat balik duit sy. yg dapat hanya sakit hati. Sy ingatkn berurusan sesame melayu, lbih baik. Tapi sebaliknya yg berlaku. Memang bukan smua orang sama tapi kejadian ni buat sy lebih berhati-hati di masa hadapan.
Maaf kalau cerita ni panjang sgt..hehehe…
Last edited by ellement on 3-2-2014 06:18 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-2-2014 05:41 PM | Show all posts
Kalau saya jadi TT pun sakit hati. Kemain cerewet. Kalau camni baik takyah buat bisnes homestay.
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2014 05:57 PM | Show all posts
susah gak nak baca karangan yg banyak shothand nih...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-2-2014 05:57 PM | Show all posts
tula..sy pon piker mcm tu. sy dh terkena..harap orang lain pon hati-hati dgn helah penyewa yg x jujur
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-2-2014 06:03 PM | Show all posts
ally9970 posted on 3-2-2014 05:57 PM
susah gak nak baca karangan yg banyak shothand nih...

maaf..paste je dr word ade lak prkataan terbesambung. x tau cne nk adjust..
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2014 07:53 AM | Show all posts
Semoga rumah owner tu terbakar dengan owner2 tu sekali. Menyirap plak aku dengar.
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 4-2-2014 10:49 AM | Show all posts
kami yang menghadapi ni lagi sakit ati. tapi x de la sampai harap dorang mati terbakar.

Masa mula2 nk booking pon ade cerita nyer. Malam sy sms dia tanya ade kekosongan ke x. besok pagi nyer dia dh sms mintak bank in kan duit booking. sy tengah keje mintak la nk bayar lambat sikit, malam ke... then dia call sy cakap ade orang lain pon nak booking. sapa bayar dulu dia dapat la. Padahal sy dah confirm dengan dia malam tu. cume tinggal nak bank in duit je. sy nk byr pkai maybank2u dia x nak. memang dia jenis x bertimbang rasa. x pikir pasal orang len.
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2014 11:29 AM | Show all posts
ellement posted on 3-2-2014 06:03 PM
maaf..paste je dr word ade lak prkataan terbesambung. x tau cne nk adjust..

dr = doktor?
cne = ?

relax bro, takde limit jumlah perkataan, bukannya h/phone... no extra charge pon..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 4-2-2014 04:45 PM | Show all posts
ally9970 posted on 4-2-2014 11:29 AM
dr = doktor?
cne = ?

oh...shortform macam tuh pon susah nak baca erk? x pela..biar shothand jangan longhand.
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2014 12:11 PM | Show all posts
sama lar mcm aku TT, cuti bebaru ni..indah khabar dari rupa!

cek in apartment, kat situ cakap ada microware..tp bila p tanya microware tadak, penyapu pun tadak, tuala pun tadak..menurut cerita member aku yg p aritu, tuala ada dibekalkan..aku malas layan da..mmg aku 'band' tempat tu..da la customer services tak mesra alam!, aku bukan soh korang tersengih2 doploh pat jam!, cuma aku mengharapkan sengih kat aku seminit je..ni da mcm aku ngadap balai polis pulak da!!

nota kaki : TT, so far aku tadek masalah dgn sot pom ko..., aku paham semuanya tanpa gagal
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2014 12:17 PM | Show all posts
Alahai...owner...
Sangat biadapnya perangai. Ni tak ada lain, memang dia tak nak pulangkan deposit tu. Tamak sangat dengan duit 100 tu. Weh, kalau pelanggan macam tt ni cerita pasal benda ni di Internet, orang dah berhati-hati dan cuba nak elak pergi tempat dia. Pelanggan dah kurang. Bukan setakat deposit 100, bisnes pun boleh menjunam habis. Patut buat la nama baik biar orang ingat, biar orang mendoakan bisnes dia maju.

Yang saya tak faham pasal maybank2u tu. Apa bezanya kalau bank in di bank dengan transfer duit guna Internet. Duit dapat juga apa.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-2-2014 12:39 PM | Show all posts
stuju sgt x rugi kalau dia buat baik kat pelanggan. Selalu sy book hotel pakai agoda. hotel layan baik, sy sanggup luangkan masa beri ulasan positif pasal tempat yg sy prnah menginap. klw owner yg ni layan baik, mmg sy akan recommend kt kawan2 sbb lokasi dan pantai situ memang menarik. ini dia layan pelanggan mcm kami ni menumpang free kt umah dia.

dia x tahu psl maybank2u ase nyer. no akaun yg dia bg pon nama anak dia katenyer.
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2014 12:42 PM | Show all posts
sebagai pedoman tuk kita semua...berhati-hatilah berurusan terutama ngan orang melayu sendirik.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-2-2014 01:00 PM | Show all posts
Sebelom ni x penah terkena mcm ni dan x terpikir pon ade owner yang akan wat cmni. lepas ni memang akan beringat sokmo la.

harap orang len pon sama. hati2 la ye..
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2014 03:06 PM | Show all posts
cuba bagi nama owner tu. tak ada lah orang lain akan terkena nanti..
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2014 03:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Ini dari pengalaman abg aku. Hujung tahun lepas, dia sekeluarga pegi bercuti di melaka. Duduk homestay di batu berendam. Sewa homestay sbb nk save bajet. Pergi ramai. Mase dia check in homestay tu, dia perasan ade yg x kena dgn homestay tu. Tapi dorang buat x tau jer. Dlm baris rumah tu ade 5 biji rumah. Semua xde penghuni. Abg aku pelik gak, kena rmh cantik2 n dh renovate, tp xde penghuni. Bila ptg, abg aku duduk depan rmh. Dia perasan ade jiran dpn rmh asyik perhatikan family abg aku. Tapi dorang x tegur pun. Bila mlm, dorg satu rmh kena kacau dgn benda halus. Tapi masing2 senyap jer. Esk pagi baru dorang bercerita benda yg sama. So, tengahari tu juga dorang check out. Sepatut nyer dorang sewa utk 2 mlm. Bila abg aku call owne nak jumpa, nak cerita benda ni n pulangkan kunci, owner tu ckp x senang. Dia suruh campak jer kunci tu dlm rmh ikut tingkap. Kalau owner tu dh tahu area tu keras, kenapa nak buat homestay lagi. Benda ni menakutkan org terutama bdk kecik. Bila abg aku dah checkout, baru jiran dpn rmh bercerita.. Rupanya mmg barisan rmh tu keras sikit. Sbb tu xde owner yg nk duduk kat situ. Peringatan pada sesiapa pun, survey dulu tempat penginapan sebelum kita booking. Takut nanti percutian yg indah akan jadi percutian yg menakutkan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 6-2-2014 04:25 PM | Show all posts
kondominium Tanjung Biru. rumah no A202. Bukan niat saya nk burukkan owner tapi sebagai peringatan kepada sesiapa yang nk menyewa kt situ. Sila berhati-hati bukan kt tempat sy terkena je tp kt mana-mana pon ye.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-2-2014 04:34 PM | Show all posts
Homestay berhantu??
Owner tu sampai hati sewakan kt org wlopon tahu keadaan rumah dia cmtuh...lps tu x nak jumpa masa pulangkan kunci. mmg kurang ajar. sekurang-kurangnya mintak la maaf ke...ceritakan hal sebenar ke.. sejuk sikit ati kita ni wlopon dh kene kacau hantu.

anyway ade sesiapa tahu x mcm mn nk kesan rumah yang kita baru nk masuk ade sesuatu ke x? Sy mcm pernah baca klw nk check bende cmni baca ayat kursi dan bagi salam 3 kali sblom msuk umah. klw tiba2 rs berangin tiup tu tanda ade sesuatu.
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2014 04:50 PM From the mobile phone | Show all posts
ellement posted on 6-2-2014 04:25 PM
kondominium Tanjung Biru. rumah no A202. Bukan niat saya nk burukkan owner tapi sebagai peringatan k ...

Slm @ellement , i nk tya psl kondo ni..menarik sgt ke tmptnya?cmne condition setiap rumah di situ?sbbnya skolah kami buat famili day kt situ.byrn 300,dan kami kena kongsi ngan famili.lain..rse cm x selesa plak.psl umah mne,sy x sure sbb ktenye management yg uruskan..
Reply

Use magic Report

Post time 11-11-2014 11:06 AM | Show all posts
pernah kena 2 kali..

Kali pertama kat Melaka. Dah booking siap-siap. Down payment pon dah bayar, bila sampai kat sana tengok-tengok rumah tu dah ada orang duduk. Kami ni dah lah 6 family. Biras aku siap nak bertumbuk dengan owner tu sebab duit ambil tapi rumah bagi kat orang lain. Kira kecoh gaklah time tu. Last-last, owner tu booked chalet lain pakai duit dia sendiri. 6 bilik lak tu. Down payment dapat balik. Siap belikan kelengkapan untuk bbq. Tempat yang owner booked tu ok, tapi jauh sikit nak mandi-mandi. Malam tu aku yang tak boleh tido..

Kali kedua kat Cameron Highlands. Booking apartment yang atas bukit tu. Tak jumpa owner pun sebab kunci dia letak atas meja makan aje. Walaupun kemas, tapi tak cukup bersih!! Tilam, bantal & selimut berbau.. sungguh tak selera. Tengah type ni pun aku rasa dah kembang tekak!!!
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

10-11-2024 07:34 AM GMT+8 , Processed in 0.047378 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list