CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 3006|Reply: 19

Solat - Macam mana kalau begini?

[Copy link]
Post time 2-11-2011 05:13 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum wrt. wbt.,
Ada seorg hamba Allah ni... dia kena operation... dia kena operation pagi... keluar bilik operation... petang (dlm pkl 2 begitu)...masa tu dia belum sedar lagi... dia sedar... dh dkt maghrib... tu pun baru dok boleh bukak mata shj... kepala shj dok boleh bgerak, paling kiri kanan... badan2 ni dok ada macam2 wayer lagi lah... dlm pukul 10 (mlm) gitu baru normal... tp bgerak turun dari katil... esok pagi (time melawat dlm pkl 10) baru nak bini dia mai tengok dia... kemusykilannya, macam mana dgn sembahyang dia tadi?... time dia tak sedar tu dia kena qada tak?... (dia bukan tak mau sembahyang... tp keadaan tak mengizinakn dia nak sembahyang!) kalaulah hal yg seumpama ini berlaku pd kita, macam mana kita nak buat?...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 2-11-2011 09:40 PM | Show all posts
Reply 1# tokwan_jantan


   rasanya lepas da terjaga tu pun masih separa-sedar. so setahu aku separa-sedar x diwajibkan solat. papepun tunggu yg arif jawab
Reply

Use magic Report

Post time 2-11-2011 10:27 PM | Show all posts
Assalamualaikum wrt. wbt.,
Ada seorg hamba Allah ni... dia kena operation... dia kena operation pag ...
tokwan_jantan Post at 2-11-2011 17:13


Pada saya, tak payah ler nak dicarikan apa dan macamana solat yang tertinggal tu.  Yang lebih penting, solatlah solat yang tertinggal tu secepat mungkin.
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2011 02:08 AM | Show all posts
Assalamualaikum wrt. wbt.,
Ada seorg hamba Allah ni... dia kena operation... dia kena operation pag ...
tokwan_jantan Post at 2-11-2011 01:13



    Pendapat sayalah kan .. bila dah sembuh buat lah sembahyang spt biasa. Yang tetinggal tu qada la .. berserah pada Tuhan kerana dia lebih mengetahui niat hati kita (dlm kes ni bukan saja tak nak sembahyang tapi terpaksa sebab dah dioperate)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2011 08:30 AM | Show all posts
tokwan bagi tahu pd hamba Allah ni... pada masa dia tak sedar... dia tak payah sembahyang... (maksud dia tak payah qadalah) masa dia sedar tapi dia tak boleh sembahyang, dia kena qada lah... tokwan nak tahu, betul ke tak, yg macam tokwan bagitau dia tu?
kedua... nak taulah cara sembahyang orang sakit yg macam ni? macam mana nak bersuci, macam mana nak berwuduk, macam mana nak pula nak sembahyang?... bukan apa, sekadar pengetahuan... manalah tahu kita yg kena atau ahli keluarga kita yg kena, bolehlah kita nak buat macam mana!
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2011 08:20 PM | Show all posts
dah kalau sampai mcm tu sekali tak perlu la solat... jika dah baik dan sihat qodok solat sbb solat itu wajib...

peringkat org solat

1. solat mcm biasa...jika tak mampu
2. solat duduk....jika tak mampu
3. solat baring...tak mampu..
4. solat dgn isyarat mata..jika tidak mampu
5. mandi kan dia...kapan dan tanam....(meningal la)
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2011 10:37 PM | Show all posts
tokwan bagi tahu pd hamba Allah ni... pada masa dia tak sedar... dia tak payah sembahyang... (maksud ...
tokwan_jantan Post at 3-11-2011 08:30


kalau pengsan, tak sedar, mabuk bukan macam hukum haid atau nifas.  Orang Haid dan nifas hukumnya tak perlu solat.  Kalau pengsan, tidur, mabuk dan tak sedar kena solat yang tertinggal waktu tu bila dah kembali sedar atau bangun.
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2011 06:47 AM | Show all posts
Bismillahirrahmanirrahim,

Ikut keupayaan individu,
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 4-11-2011 10:17 AM | Show all posts
solat itu wajib. walau mcm mna cara sekalipum kena laksanakan...kalau xmampu dlm erti kata lain xsedar@pengsan so kne segerakan qada' bila da sedar...
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2011 11:42 AM | Show all posts
mengikut kata ulamak (tak jumpa hadis yang jelas) gugur kewajipan solat ketika tak sedar diri...

orang yang sakit tenat tak perlu wuduk tapi masih wajib solat, khilaf samada kena ganti semula atau tidak bila kembali sihat.  WA
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2011 06:23 AM | Show all posts
Bismillahirrahmanirrahim,

Ada ruksah dalam Solat, gunakan Isyarat mata
Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2011 10:26 AM | Show all posts
Reply 6# Jejaka88


sebaik jawapan n
leh tolong mandikan aku sekali
Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2011 02:25 AM | Show all posts
Reply 12# orangbesi


    nk mandi kan ko..boleh je...janji dah tak ada nyawa la..nnt malu aku n ko...
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 07:29 AM | Show all posts
Assalamualaikum semuer,

Alhamdullilah hirrabil a lamin............

Dari pengalaman teman yg telah 4 x operate, ini yg teman amalkan.
1. bertayamum sekiranya anggota tidak bley kena air. (krn pelbagai tiub di cucuk kat badan)
2. bersolat sebaik sahaja sedar.(dgn cara yg termampu semasa itu)
3. qada solat yg di tinggal semasa di dalam keadaan tidak sedar (operation)
4. sekiranya tidak mampu bertayamum, lakukan solat niat or menghormati waktu dan di qadakan selepas keadaan semakin baik.
5. memohon ampun dari Allah swt di atas kelemahan diri

Waallahua'lam
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 12:13 PM | Show all posts
lagipun tengah sakit kan
time ni je la
yg KENA INGAT BANYAK-BANYAK
kalau dok lupa lagi tuuuuu
hemmmmmm.........................faham2 le
manusia la kan
dah senang nanti.....lupa balik
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 12:14 PM | Show all posts
Reply 13# Jejaka88

cis
bukan mandi dgn air la
dgn NURRRR boleh tak???
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 8-11-2011 03:17 PM | Show all posts
solat yg tertinggal ketika dlm keadaan tidak sedar (pengsan atau hilang akal walau sekejap) x perlu qada sebab ketika itu dia bukan mukallaf (salah satu syarat mukallaf ialah berakal).

sebagai cth: seorang akan menjalani operation pkl 2 dan sedar selepas maghrib maka asar dan maghrib x perlu qada. Bagaimana pula zohor?, kalau sebelum operation dia blm solat maka wajib qada sebab pada masa tersebut dia dalam keadaan sedar.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-11-2011 05:41 PM | Show all posts
terima kasih atas pencerahan yg diberikan oleh tuan/puan semua...
bagaimana pulak kalau begini..
ni bukan kes sakit atau tak sedar... situasinya begini, hamba Allah ni kerjanya dia terpaksa masuk hutan... (dulu tokwan masa kecik2 masuk hutan bakau kutip siput sedut...) masuk hutan pagi... keluar dah petang... (habis waktu zohor dah... tinggal asar saja lagi...) jadi dlm keadaan begini, hari2... bolehkah dia jamakkan zohor dlm asar... sebab masa dok dlm hutan tu, keadaannya tidak mengizinkan dia utk sembahyang?... (masa tokwan kecik2 tu, tokwan jamak takyah... la tobat dah lah!)... situasi yg serupa mungkin jugak dialami oleh nelayan2 kecil... yg naik sampan kolek... sat gi buat sembahyang atas sampan tu, mai alun, terbalik sampan dgn dia2 sekali masuk ke laut!... jadi macam ni boleh ke hamba Allah menjamakkan solatnya?
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2011 05:50 PM | Show all posts
As-salam,

Sekadar rujukan dalam soal ini, sila rujuk "13. Bolehkah Solat-solat Fardhu Diqadha? " di http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg213.htm

Semoga dapat membantu.

Wassalam
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2011 09:35 AM | Show all posts
entahlah
cuma kalau kita ni IKUT NABI
memang ada masa NABI JAMAK
di madinah
tanpa perang atau uzur
tapi NABI tak kata apa2 pun
cuma bila org tanya Ali atau Ibnu Abas
dia kata:utk memudahkan umat

tu je laaaaaa
faham2 kan leeee
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

14-8-2022 11:55 PM GMT+8 , Processed in 0.091506 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list