CHRISTINA
KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar (KePKAS) akan menyiasat aduan mengenai perkhidmatan buruk kemudahan pelancongan di pusat peranginan sebuah pulau di negeri ini.
Menterinya, Datuk Seri Panglima Christina Liew berkata kementeriannya melalui Lembaga Pelancongan Sabah (STB) akan menjalankan siasat berhubung aduan itu.
Katanya, Ketua Pegawai Eksekutif STB, Julinus Jeffery Jimit telah memaklumkan bahawa pihak pengurusan pusat peranginan itu telah mengesahkan aduan yang daripada pelancong terbabit.
“Kami mengambil semua maklum balas dengan serius dan telah mengambil tindakan segera untuk menangani isu ini.
“Saya telah mengarahkan Ketua Pegawai Eksekutif STB untuk menyiasat dakwaan tersebut secara mendalam bagi menentukan kesahihannya dan menyelesaikan masalah ini dengan segera,” katanya dalam kenyataan media, di sini, semalam.
Menurutnya, KePKAS tidak boleh membiarkan pengalaman buruk pelancong menjejaskan imej Sabah sebagai destinasi pelancongan pilihan.
“Kami komited untuk menjaga reputasi Sabah dan mengekalkan standard perkhidmatan tertinggi bagi setiap pelawat.
“Saya difahamkan bahawa pihak resort kini sedang menyiasat perkara ini serta berusaha menghubungi pelancong yang terjejas untuk memahami situasi dengan lebih baik,” katanya.
Christina berkata, pihak pengurusan pusat peranginan berkenaan telah memberi jaminan kepada KePKAS bahawa mereka mengambil serius kebimbangan pelancong terbabit.
“Saya difahamkan pengurusan pusat peranginan berkenaan telah memulakan siasatan dalaman terhadap standard perkhidmatan mereka,” katanya.
|