Georgetown: "Memang kita lalui hari sukar sepanjang tempoh gangguan bekalan air tetapi banyak hikmah yang dapat dilihat.
"Antaranya, penduduk saling membantu terutama golongan muda tolong angkut air ke rumah penduduk yang lebih tua."
Begitu kata surirumah, Fatimah Abdullah, 58, penduduk Flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin di sini, berkata dia terpaksa mengangkut sendiri air ke tingkat 10 ketika anaknya tiada di rumah kerana bekerja.
Katanya, kira-kira jam 5 petang, penduduk difahamkan oleh Lembaga Perumahan Negeri Pulau Pinang (LPNPP) bahawa tangki air di flat berkenaan semakin susut dan dijangka bertahan sehingga jam 10 malam ini.
"Berikutan itu, saya bersama penduduk yang berkelapangan turun ke aras bawah yang menempatkan dua tangki air.
"Gembira apabila lihat golongan muda ringan tangan membantu pada saat sukar ini kerana hanya ada tiga lif yang berfungsi, memang sukar hendak angkut air," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
Sementara itu, Suhana Abdul Rahim, 53, berkata penduduk lega apabila mendengar kejayaan kerja pembaikan paip di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Du yang berjalan lancar.
"Diharap masalah air ini tidak berterusan dan kembali seperti biasa dengan segera.
"Di PPR ini, terdapat juga ibu tunggal serta penduduk berstatus orang kurang upaya (OKU) yang sukar bagi mengangkut sendiri air di aras bawah," katanya di sini.
Dilaporkan kira-kira 590,000 penduduk Pulau Pinang berdepan gangguan bekalan air berjadual bermula hari ini sehingga Ahad bagi memberi laluan kepada kerja pembaikan di LRA Sungai Dua.