View: 2444|Reply: 23
|
Video Tular: Lelaki Tengking Cashier, Dakwa Ibu Dah Lama Beratur Nak Bayar Tapi Kaunter Tiba-Tiba Tutup!
[Copy link]
|
|
Tular di media sosial sebuah video yang memaparkan seorang pelanggan lelaki sedang menengking seorang cashier wanita di sebuah pasar raya.
Dia meninggikan suara kerana tidak berpuas hati apabila ‘cashier’ tersebut memaklumkan kaunter yang dijaganya telah tutup.
"Mana awak punya tanda tutup kaunter? Macam ini ke cara awak layan orang? Saya tak kisah, saya nak awak habiskan kat sini juga!"
Difahamkan, lelaki tersebut beratur untuk membuat bayaran di kaunter bersama ibunya tetapi diminta untuk ‘berpindah’ ke kaunter yang lain.
Walau bagaimanapun, video tersebut telah mendapat pelbagai reaksi yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan cara lelaki berkenaan menegur.
"Bukan dengan cara macam ini untuk buat teguran. Dia pun ada ramai lagi pelanggan nak kena uruskan."
Menurut pendapat ramai, isu itu boleh diselesaikan dengan cara baik serta saling menghormati antara satu sama lain.
Selain itu, ada juga netizen yang marah lalu mencadangkan individu terbabit untuk ‘duduk’ di posisi yang sama dengan pekerja itu.
"Cuba kau jadi cashier dulu, baru tahu erti penat berdiri lapan jam dengan nak kena layan perangai pelanggan lagi. Bukan kerja yang senang jadi juruwang ni."
Sementara itu ada yang tampil memberi penjelasan, mendakwa dia merupakan rakan kepada cashier tersebut.
katanya cashier itu telah memaklumkan kepada ibu lelaki tersebut lebih awal supaya bayar di kaunter lain namun wanita tersebut tetap berkeras berdiri di situ. -CARI |
|
|
|
|
|
|
|
entitlednyahhh pondan ni..
bak kata toh puan ronggeng "kau beli barang kat econsave je pun, bukannya jaya grocer / village grocer"
|
|
|
|
|
|
|
|
Biasanya cashier akan bgtau dulu..kaunter ni nakmtutup...
Dia.letak tanda tutup.tu kan...
So automatik customer.akan cari kaunter lain...
Econsave.gitu juga kah? |
|
|
|
|
|
|
|
dia xde letak tanda ke kaunter ditutup ?? kalau iols beratur lepastu smpai turn iols dia tiba2 kata kaunter tutup pegi kaunter lain kalau ada kaunter lain yg kosong iols pegi je dia terus scan2 brg iols, iols okay jah. tapi kalau kena beratur utk kali ke-2 setelah beratur lama dan tak ada papan tanda kaunter ditutup iols pun rengsa |
|
|
|
|
|
|
|
Pasaraya matahari kat kampung dato harun ke tu sissy? |
|
|
|
|
|
|
|
P Aeon atau Lotus je la..ko scan sendiri..pack sendiri..dr meroyan memekak..ujung2 ko gan dikecam... |
|
|
|
|
|
|
|
Aku tengok bideo pondan lorong ni rakam marah2 cashier..babi sangat perangai kau dik.. apa yg susah sangat kau pergi je lah kaunter sebelah. Susah sangat nak bertolak ansur sesama manusia ke? Adik cashier tu patut saman je pondan lorong ni sebab rakam muka dia tanpa kebenaran. |
|
|
|
|
|
|
|
pondan ni dah delete kan posting sheol ni. katanya mmg husband cashier tu dm dia dan warning nak saman kalau tak delete. sbb rakam & sebar video wife dia tanpa izin.
|
|
|
|
|
|
|
|
pittjie replied at 3-1-2023 05:15 PM
pondan ni dah delete kan posting sheol ni. katanya mmg husband cashier tu dm dia dan warning nak s ...
Bagus suami dia protect wife. |
|
|
|
|
|
|
|
Ni semua salah pondan pakai contact lense youuu.. cuolls mampoo kah?
ekekekee
GKene gertak dengan tok laki cashier terus buat video ampon kat twidder .. ekekeke |
|
|
|
|
|
|
|
Redskin replied at 3-1-2023 05:32 PM
Aku salahkan cashier bongok ni..
Ko dah tahu ko nak tutup kaunter lagi 15 min
aiyooo musti ko tak baca habes kann...tau kecam jerrr...siap la merangkak minta maaf kat masyar nnti |
|
|
|
|
|
|
|
Redskin replied at 3-1-2023 05:32 PM
Aku salahkan cashier bongok ni..
Ko dah tahu ko nak tutup kaunter lagi 15 min
Ko baca sampai habis tak ni? Ke mmg spesis melayu malas membaca? Baca tajuk je terus menggelup mencerca. |
|
|
|
|
|
|
|
cashier dh bitau secara lisan kt mak pondan tu ler, yg kaunter nk tutup, tapi mak pondan tu berkeras nk tunggu juga
pstu dtgla si pondan ni , meroyan cam transeksual putus haid, marah2 bagai,
kejadian tu ada dlm rakaman cctv, econsave pun side dgn cashier ni..
|
|
|
|
|
|
|
|
Pondan dan meroyan berpisah tiada... Kene gertak dgn laki orang tu kecut telo.. Kenapa la tak leh tolak ansur, pastu nak rakam2 viral2.. Ramai yg kurang adab sekarang ni |
|
|
|
|
|
|
|
koko2 replied at 3-1-2023 07:06 PM
aiyooo musti ko tak baca habes kann...tau kecam jerrr...siap la merangkak minta maaf kat masyar nn ...
Baca tapi biasa la kawan akan backing kawan.
Kesilapan cashier tu sebab tak letak signage
awal2 kata nak tutup kaunter sebab tu orang beratur kat blkg tak tahu. |
|
|
|
|
|
|
|
pittjie replied at 3-1-2023 07:55 PM
Ko baca sampai habis tak ni? Ke mmg spesis melayu malas membaca? Baca tajuk je terus menggelup men ...
Baca...ko ni spesis keling ke?
Ko percaya jer cakap kawan dia, tentula kawan
akan backing. |
|
|
|
|
|
|
|
batmana replied at 3-1-2023 08:33 PM
cashier dh bitau secara lisan kt mak pondan tu ler, yg kaunter nk tutup, tapi mak pondan tu berker ...
Thks bro atas pencerahan. Kalo ko kata
cctv ada bukti yg cashier tu ada bagitau
makcik tu then cashier tu tak bersalah
Sepanjang hidup aku pernah kena kes camni
ada 2X atau 3X. Belum pernah aku dengar cashier bagitau customer yg beratur " Cik, cik tolong beratur kaunter lain sebab saya nak tutuo kaunter kejap lagi.
Yg biasa aku kena atau nampak kaunter lain,
Tiba2 "pap" cashier akan letak signage kaunter tutup. Terpinga2 orang yg beratur terpaksa tukar kaunter...bagila notis kalo ya pon nak tutup kaunter.
Mahu tak hangin orang yg menunggu, dah ler orang depan trolley penuh brg2 lama menunggu. |
|
|
|
|
|
|
|
O gitu...but still it wont hurt kalau cashier tu minta maaf drpd jeling2 gitu...maaf sebab kaunter terpaksa tutup bukan maaf sebab dia terpaksa beratur kt situ...sbb dah degil sgt kan...you cant change customer (attitude) but you can manage the situation from getting worse
My observation kan, ini general ya, kebanyakan cashier mmg berat mulut ye...x termasuk yg hempas barang muka masam mcm kita mintak sedekah...terima kasih is a taboo...mmg customer service kt kaunter pasaraya generally below par
Sbb boss pasaraya ni kedekut nak install queue management system..dah tau kedekut buat la satu SOP...time kaunter nak ditutup letak sign awal2...then buka mulut besar2 jerit announce 'saya minta maaf, kaunter ni perlu ditutup, encik yg berbaju merah dan ke belakang tu sila ke kaunter sebelah ya, maaf sekali lagi dan terima kasih kerana bekerjasama'...kalau ada yg degil kau duduk dan teruskan kerja..kalau dia kat situ lagi kau ulang minta dia ke kaunter sebelah...kalau rasa nak layan yg degil tu, up to your own judgement...kalau dia start biadap atau mengganas kau tekan button SOS biar supervisor deal dgn pelanggan camni...haa gitu iols ajar...years of CS under my belt gitu ..benda2 gini is doable cuma antara malas, kedekut nak invest training/system atau mmg itu culture yg tak boleh diubah...yg kesian staff la terpaksa bekerja dgn limited training dan knowledge...kena maki dia juga...kalau dpt hardship allowance sekalipun x berbaloi kena maki dan dimalukan sebegitu
|
|
|
|
|
|
|
|
Salah bapok |
|
|
|
|
|
|
| |
|