CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 1698|Reply: 35

[Tempatan] Ulang Guna Minyak Masak Sehingga 70X

[Copy link]
Post time 15-5-2022 05:21 AM | Show all posts |Read mode
Edited by Lagubestbest at 18-5-2022 07:32 PM

Disebabkan masalah "rantaian bekalan" dan kenaikan "harga minyak dunia" akibat covid (kilang katup sekarang ukraine pula) yang mahal sekarang ni.. minyak masak jadi lebih mahal. Namun bagi orang kampung, atau rumah landed korang ada lifeline pada daun pokok ulam serai kayu (kalau korang tanam la). Sempoi je tanam, beli anak pokok, tanam kat tanah, siram bagi besar, dah besar biar je dia mampu berdikari sendiri.



Dalam daun serai kayu ada ekstrak EP Naturel yang bersifat pengawet hingga boleh buatkan minyak masak tahan sangat-sangat lama: tak berubah rasa, bau, mahupun warna sehingga 70 kali ulang guna. So kurang ler risiko kanser akibat minyak masak.

Rupa EP Naturel ekstrak dari daun-daun Serai Kayu.

Cara guna dia.. 0.02% EP Naturel bagi setiap 1kg minyak masak.

Ntah tak diberitahu camner.. Tak diberitahu pula berapa banyak serbuk/ kuantiti daun serai kayu diguna untuk dapatkan EP Naturel tu. agaknya pepandai la korang bukak makmal dadah suling sendiri semangkuk daun serai kayu nak dapatkan EP Naturel tu. Takpun blender je segenggam daun tu, kemudian kacau bersama minyak masak tiap kali nak menggoreng la kot.

PS: Ulam pucuk serai kayu ni sedap. Daun dia rasa lemak-lemak dan lembut je. Sesuai makan bersama sambal atau bagi warga kelantan dan terengganu diorang macam biasa cecah budu. Banyak khasiat terutama turunkan darah tinggi.

sumber: https://www.hmetro.com.my/mutakh ... /boleh-guna-70-kalihttps://api.bharian.com.my/berita/pendidikan/2018/01/382295/pengawet-minyak-masak-pakai-semula-70-kali


Ni contoh pokok dia. Besar sangat dah ni. Ada satu pokok ni, tak perlu beli sayur dah (sayur pun kan naik harga sekarang ni). Main rotate atas bawah kiri kanan depan belakang ambil pucuk je, dah ambil nanti dalam seminggu je pucuk baru tumbuh balik.


Kalau kat pasar, harga seikat lebih kurang sama dengan daun salad. RM5 lebih2 sikit macam tu.


Serai kayu kering di kedai2 herba.
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 15-5-2022 08:09 AM | Show all posts
Kajian EP Naturel dan fungsi sebagai anti oksidan ni masih blm muktamad kan?
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 09:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Serai kayu ni sedap buat nasi kerabuuuuuu...

Peh tu kerabu daun kayu etc.. nak tanam lah ni kat rumah... mcm kerap pakai sbb suka buat nasi kerabu
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 10:07 AM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 15-5-2022 09:58 AM
Serai kayu ni sedap buat nasi kerabuuuuuu...

Peh tu kerabu daun kayu etc.. nak tanam lah ni kat ru ...

Nasi kerabu ni yang diorang letak nila tu kan?
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 10:09 AM From the mobile phone | Show all posts
kakikuDibibirmu replied at 15-5-2022 10:07 AM
Nasi kerabu ni yang diorang letak nila tu kan?

U makan yang pakai nila ke... iols letak bunga telang
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 11:14 AM | Show all posts
Kalau tak disertakan gambar pasti ramai tak tahu macam mana rupanya
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 11:36 AM | Show all posts
slyfynx replied at 15-5-2022 08:09 AM
Kajian EP Naturel dan fungsi sebagai anti oksidan ni masih blm muktamad kan?

dah ada claim sekarang melatonin adalah antioksidan yang terbaik lebih bagus dari gluthathione. Ianya dihasilkan oleh pineal gland tetapi dalam kadar yang sangat sedikit... yang paling bagus untuk dapat melatonin ini ialah bila badan terkena infrared...jadi rajin2lah berjemur kerana dalam cahaya matahari ada infrared , cuma kurangkan kena jemur bahagian kepala terutama yang ada darah tinggi .. mudah bagus semulajadi

Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 03:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Sayangnya peniaga nasi kerabu zmn sekarang jarang guna daun serai kayu. Malas nak cari dan nak jimat kos. Seni ulam nasi kerabu dah makin hilang bila ulamnya dihiris gedabak. Nampak sangat pemalas dan asal boleh.

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 15-5-2022 03:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Sembang kari je artikel thread ni.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 03:46 PM | Show all posts
ni ke yg katanya sama dgn bay leaf indon tu.? meols ada beli, pehtu sbb kan bukan bay leaf obesea tu meols buang pokoknya

cleaner meols kata daun sedap buat ulam.. nama lain ada bunyi2 serai kayu
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 03:51 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 15-5-2022 07:33 AM
Sayangnya peniaga nasi kerabu zmn sekarang jarang guna daun serai kayu. Malas nak cari dan nak jimat ...

Nasi kerabu sekarang banyak guna sayur 'sampah' (mass produced tinggi chems) seperti kubis, karot. Kalau tempat ai, dah la guna sayur tak eksotik, sikit pula tu. Ini sudah bukan nasik kerabu bagi aiol.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 07:39 PM From the mobile phone | Show all posts
kakikuDibibirmu replied at 15-5-2022 10:07 AM
Nasi kerabu ni yang diorang letak nila tu kan?

Ko nk mampus mkn nila??

Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:06 PM From the mobile phone | Show all posts
supernaturalee replied at 15-5-2022 07:39 PM
Ko nk mampus mkn nila??

Dia memain jahh tuh..
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 15-5-2022 08:06 PM
Dia memain jahh tuh..

Iols pun sesaje tulih gitu sbb dh biasa dgn die



Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:25 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 15-5-2022 03:51 PM
Nasi kerabu sekarang banyak guna sayur 'sampah' (mass produced tinggi chems) seperti kubis, karot. ...

Iols telan jah asalkan sedap.. haha..
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:25 PM From the mobile phone | Show all posts
supernaturalee replied at 15-5-2022 08:23 PM
Iols pun sesaje tulih gitu sbb dh biasa dgn die

Dia tak peduli kott kena komen mcm tuh.. haha
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 16-5-2022 10:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 15-5-2022 08:25 PM
Dia tak peduli kott kena komen mcm tuh.. haha

Aiman tak kisah

Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2022 10:23 AM | Show all posts
Terlalu lurus pokok serai kayu tu!
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2022 10:30 AM | Show all posts

Kebaikan blue nila

The benefits of Blue Nila and its use[color=var(--body-font-color)][size=1em]admin
[color=rgba(0, 0, 0, 0.65)][size=0.75em]
Blue Nila
Recently, a number of natural skin and body lightening recipes have been known, based on the blue grass of Nila, the plant that grows in the Moroccan desert, so that its leaves are soaked in water and left until fermented, then a blue colored substance is deposited which is used after drying as the best blue pigment and as a basic component. In the Moroccan bath, but also for cleaning white clothes, Blue Nila also has effective lightening properties, and therefore women rely on it in recent times, especially since its effect appears from the first use.
Benefits of blue nila for the skin
  • Bleue Nila works to brighten and whiten the skin and get rid of the effects of the sun, from the first use
  • Bleue Nila eliminates flabby skin
  • Bleue Nila to get rid of freckles, blackheads and excess fat while cleansing the skin deeply and from within
  • It gives the skin an attractive scent and velvety softness, as many Moroccan women use it
  • Its benefits are amazing and noticeable to tighten sagging skin
  • Use on all areas of the body such as buttocks, elbows and neck
  • Bleue Nila helps get rid of blackness in knees and joints and unifies the body
  • Helps to permanently remove pigmentation and dark spots on the body and face
  • It gives your skin freshness and radiance and a firmer complexion without fine line
How to use Bleue NilaBlend of Blue Nila for the face
Mix the blue Nila with rose water and put it on the skin of the face while it is clean and leave it for 15 minutes, then peel off and wash the face well and enjoy the white and soft skin.
Bleue Nila blend for all skin on the body
  • 4 tablespoons of Blue Nila
  • A spoonful of aloe vera oil
  • Yogurt box
Mix all the above ingredients well and put it on clean skin for 30 minutes, and if you want to apply it on the face and neck, it is better to sleep with it at night to get the best effect and to get a clear, glowing and smooth skin, then rinse the mask well with lukewarm water then hydrate your body afterwards and preferably. Repeat this mixture every week.
Nila blue blend for the face
Mix the blue Nila with rose water and put it on the skin of the face while it is clean and leave it for 15 minutes, then peel off and wash the face well and enjoy the white and soft skin.
Blue Nila blend for all skin on the body
  • 4 tablespoons of Blue Nila
  • A spoonful of aloe vera oil
  • Yogurt box
Mix all the above ingredients well and put it on clean skin for 30 minutes, and if you want to apply it on the face and neck, it is better to sleep with it at night to get the best effect and to get a clear, glowing and smooth skin, then rinse the mask well with lukewarm water then hydrate your body afterwards and preferably. Repeat this mixture every week.
Blue Nila blend to whiten the body in 3 weeks
  • Half a liter of fresh milk
  • Two tablespoons of Moroccan white raspberry “can be replaced by starch”
  • A tablespoon of blue Nila
  • Two cups of rose water
  • DOV soap
Mix this mixture well until it becomes like a cream and put it on your body before bed, then wash it off in the morning and repeat this recipe for 3 weeks.

Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2022 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedap buat ulam daun ni..
Masak lomak nogori pun sodap..
Pastu ada orang yg buat masak tempoyak..
Rumah in law iols ada pokok ni, tapi dorang tak makan so iols je la yg petik tiap kali sebelum makan.. buat ulam
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

10-8-2022 07:04 PM GMT+8 , Processed in 2.294029 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list