CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
1234Next
Return to list New
View: 1811|Reply: 66

Hujan, Sejuk Melampau- Punca Harga Sayur Naik Mendadak

  [Copy link]
Post time 24-11-2021 11:28 AM | Show all posts |Read mode
Georgetown: Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) negeri mengesahkan faktor kenaikan harga sayur-sayuran di pasaran ketika ini berpunca daripada cuaca dan hujan yang tidak menentu.


Pengarahnya, Mohd. Ridzuan Ab. Ghapar berkata, Jabatan Pertanian dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) memaklumkan bekalan sayur-sayuran di pasaran negeri ini berkurangan serta berlaku kerosakan sayur-sayuran milik petani di Cameron Highland, Pahang.


“Selain itu, bekalan sayur-sayuran import turut berkurangan ekoran negara pengeluar mengalami keadaan cuaca sejuk melampau serta kenaikan kos pengangkutan kontena dari negara asal.


“Sehubungan itu, Seksyen Penguat Kuasa KPDNHEP telah menjalankan pemeriksaan dan menyerahkan Notis Pengesahan Maklumat Barangan (NPMB) ke atas pengimport serta  pemborong sayur bagi mendapatkan maklumat harga sayur-sayuran,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.




Gambar Hiasan, Foto: Google




Semalam, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa KPDNHEP dan FAMA menyelesaikan segera isu kenaikan berganda harga sayur-sayuran di pasaran ketika ini.


Ini berikutan harga sayur-sayuran kini meningkat sehingga mencecah 200 peratus sejak dua minggu lalu sehingga membebankan para peruncit di negeri ini. -CARI


Sumber: Utusan Online

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 11:35 AM | Show all posts
Wah senang kerja kdpnkk, harga barang naik jah salahkan hujan, lepastu xda tindakan apa2!
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
As expected, BN- Barang Naik
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 11:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Harga siakap naik pun sebab hujan lah agaknya iya?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 11:44 AM | Show all posts
segala mak nenek naik la ni

bukan sayur jer
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Hujan je turun  tak pernah naik.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum covid dulu harga bawang merah naik giler melampau2. Hampir rm20 sekilo.

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:11 PM | Show all posts
sementara itu pakar cakap gaji 1200 tak cukup sbb rakyat boros....
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada chain mini market Kat sini tukar hampir kesemua tanda harga barangan dikedai mereka .stok lama pun Naik harga.
Kementerian yg jaga hal ehwal pengguna Mana ? Tido ke semua kena covid
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:39 PM | Show all posts
sbb tu china awal2 lagi suh rakyat dia stock up sayur
nak harap cameron je tanah terhad
kawasan tanah pamah pula dibeli developer utk buat taman perumahan
tanah bukit lain sendat buat tanam musang king  kelapa sawit
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 12:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak mampu dah meols nak makan sayuran daunan hijau. Sekarang ni beli kobis sebiji utk makan seminggu sampai jemu jelak. Buat tumis air, masak lemak, goreng dgn telur. Nanti dah abis, beli peria pulak. Gila2 naik harga sayur.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:03 PM | Show all posts
dodolgemok replied at 24-11-2021 03:35 AM
Wah senang kerja kdpnkk, harga barang naik jah salahkan hujan, lepastu xda tindakan apa2!



senang kan keje KPDN.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:06 PM | Show all posts
harga barang naik ni sebab peniaga ambik kesempatan sebelum GST dikuatkuasakan lagi kelak

kalau ada GST dorang takleh sewenang-wenang naik harga
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:08 PM | Show all posts
sepiITUindah replied at 24-11-2021 03:44 AM
segala mak nenek naik la ni

bukan sayur jer




harga simen pun naik.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Kena kencing mcm tu je kpdnhep dgn peniaga cina. Mcmla xpenah musim hujan hjg tahun
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:21 PM | Show all posts
naik laju ja kan..

esok lusa cuaca panas balik tetap statik gitu jugak harganya... kalau turun pun bak kentut pus pus ja seposen dua...
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:36 PM | Show all posts
naik dgn dahsyatnya ... stress ahkak .... kena kurangkan makanlah kot ...
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
agak sekrg aje ke ada musim hujan, sejuk dan sewaktu dgnnya, dedulu xde ke
jd lps ni xyah dah nk mkn sayur, kaka br jer tanam kacang panjang, cili padi 2 minggu lps, lambert lg nk dpt hasil
utk sementara waktu ni beli aje samada kobis panjang atau bulat serta timun
xde dah sayur hijau nampaknya
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:40 PM | Show all posts
Mentori dok sibok PRN...kesah apa...makan la kangkung asalkan bukan DAP. Tokdir?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 01:46 PM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 24-11-2021 12:39 PM
sbb tu china awal2 lagi suh rakyat dia stock up sayur
nak harap cameron je tanah terhad
kawasan tana ...

Sayur dari china byk tercemar. Hati2
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Semasa

Forum Hot Topic
[SBS/Viu 2021] NOW, WE ARE BREAKING UP - Song Hye Kyo, Jang Ki Yong
Rahah[SBS/Viu 2021] NOW, WE ARE BREAKING UP -
Views : 4043 Replies : 82
[tvN/iQiyi 2021] JIRISAN/CLIFFHANGER - Jun Ji Hyun, Ju Ji Hoon
Rahah[tvN/iQiyi 2021] JIRISAN/CLIFFHANGER - J
Views : 10270 Replies : 400
[VOL 2] YOUR TOP JAPANESE DRAMAS OF ALL TIME & RECOMMENDATIONS
AeriSha[VOL 2] YOUR TOP JAPANESE DRAMAS OF ALL
Views : 74125 Replies : 715
SHANG -CHI AND THE LEGEND OF THE TEN RINGS (MARVEL)
SY_MumiSHANG -CHI AND THE LEGEND OF THE TEN RIN
Views : 3433 Replies : 37
[tvN/iQiyi/Viu 2021] HAPPINESS - Han Hyo Joo, Park Hyung Sik
Rahah[tvN/iQiyi/Viu 2021] HAPPINESS - Han Hyo
Views : 2970 Replies : 82
MONEY HEIST [LACASA DE PAPEL]
royaldanishMONEY HEIST [LACASA DE PAPEL]
Views : 49239 Replies : 185
HOUSE OF GUCCI
SY_MumiHOUSE OF GUCCI
Views : 2756 Replies : 14
Punca Siti Saleha Buat Tuntutan Cerai Terhadap Suami Ini Memang Tak Sangka Pulak
happybyPunca Siti Saleha Buat Tuntutan Cerai Te
Views : 511 Replies : 6
SUKSIS dan Kor Kadet calon 'pelapis' terbaik PDRM
sharlenetexasSUKSIS dan Kor Kadet calon 'pelapis&
Views : 112 Replies : 2
Social Chit Chat 6
sarah82Social Chit Chat 6
Views : 32162 Replies : 522



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-12-2021 04:42 PM GMT+8 , Processed in 0.098498 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list