Register

ADVERTISEMENT

Author: lealaurielle

Is black, a color?

[Copy link]
Post time 9-2-2009 02:12 PM | Show all posts

hmm...

Originally posted by blastoff at 8-2-2009 07:59 AM

well, if you don't inform the snakes about your presence , then you must be prepared to stand still for a very , veeery long time , better bring along your camping equipment as well , beca ...

hehehe....ni teasing ni.....adehhh...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 9-2-2009 02:19 PM | Show all posts

hmm...i wonder if ...

because snakes are not very active creatures once their stomachs are fulled , they tend to linger around lazily  dah kenyang maka lepak laaa , only if the snakes can sense a threat in their surrounding then they will move away from there , hence the need to use the stick to produce some kind of sound for them to perceive it as a threat

same goes with the rest of  Tom's ( Tom  & Jerry ) Felines distant cousins back in  Savannah, ek? Nampak malas jer  and tak interested pun bila dah kenyang ...yer lah kan sama jugak lah kita ..bila makan Haagen Dasz ice cream pun .. takkan nak makan nasi lemak dah kot  kan kan kan - ni bukan berkaitan dgn sesiapa yg masih hidup or etc etc ..

Use magic Report

Post time 9-2-2009 02:31 PM | Show all posts

i think ...

Originally posted by blastoff at 8-2-2009 08:34 AM

Konsep asas yang berlaku dalam mukjizat memang tak lari dari hukum alam, sebab hukum alam ni pun Allah yang cipta , maka mestilah keduanya selari kan .
Contoh :

- Big snake eating littl ...

against the logic  in the context of our discussion is basically referring to the  acts mentioned above; and whether it could be executed within  the natural ability and capacity of any  insaan . Insan yang tak bergelar Nabi yg tak der pun mukjizat. Da bagi para pemerhati wow ....

Tapi lagi satu what we could infer is that we could see  the manifestation of  the ideas mentioned. Yes laut terbelah could be translated as " SOMEHOW IN THE NEAR FUTURE"  there must be a way to connect the edges of  a river together = i.e a bridge  or sometime in the future  there could be some sort of connecting "duct" or a tunnel from one land to another across the sea as consructing a brisdge would proven to be impracticle. Hence, the English tunnel connecting England ( Dover )  and France ( Calais)...

[ Last edited by  mbhcsf at 9-2-2009 03:48 PM ]

Use magic Report

Post time 9-2-2009 02:42 PM | Show all posts

well...this again

Originally posted by blastoff at 8-2-2009 09:03 AM

[quote]macam teori darwin yang kata manusia evolve dari berok tu ..... mana si darwin ni dapat bukti "valid" i pun tak tau la dah tu berkandaq-kandaq saintists barat sejak dulu sampai la yan ...

depends pada main frame  atau konsep ilmu daripada Barat. Kita boleh berdebat pasal tu sebab mmg dah tak digunakan sistem nilai dalam konsep ilmu mereka.

Tetapi kan it's just a theory that could? may be could be proven wrong...with loads of data ...mana tau ....pada mereka tengah pending  teori ni....hehehe.. so now depa dah divert sikit - in finding the geneology the First ADAM .... ni kat NAT GEO channel 52 [ dulu lah channel la ni  i tak perasan  jer]

so , in a way nampak rubbish tapi kita kena jugak tengok the branching of the evolutionary - based discipline ni- well some other field might be flourished as a result of this - dah ada banyak ler branching genetic - evolutionary ? molecular geneticist ...bla bla bla so in a way depas akan myabe terjumpa sesuatu yg mmg akan menolak teori Darwin ni but  ni ada tapinya akan may be terjumpa juga benda yg memberi lemabaran baru  pada sesuatu perkara and then  the branching off's cont... sebab Ilmu ni yg dtg dari yg SATU ...ni luas...cuma sistem nilai perlu ada but then ada himahnya jugak Allah jadikan the natire of these scientict sebegitu kita dapat learnt yg nilai mmg penting but then look how far they would go , kan? tapi tu lah May be it could be a great motivation for us to work and reseach harder in our own very niche lah....

Use magic Report

Post time 9-2-2009 02:47 PM | Show all posts

for me

Originally posted by saden at 8-2-2009 08:51 PM

ok, bad choice of words on my part. but still, if u don't know something, and someone just tells you what to do, do you accept (on faith) or u learn first before following?

i would go to the basic of "iman " punay definition - to membenarkan sesuatu dalam hati, mengaku dgn lidah and mengamal dgn seluruh anggota ...

it would be faith..sebab kiat percaya apa yg ALLAh suruh ni betul...but then the logic comes a bit later , when you have synthesise things...kan?
though at the time , Allah has thrown the order + the logic+ synthesis later for our benefits at one go! itulah Mukjizat Makhnawi - kan.....Al - Quran...

Use magic Report

Post time 9-2-2009 02:52 PM | Show all posts

alaaaaaa........

Originally posted by saden at 8-2-2009 08:57 PM

ni saintis kutuk saintis ni;
social psychologists want to be psychologists,
and psychologists want to be biologists,
and biologists want to be chemists,
and chemists want to be physicists,

hehehe dalam memana bidang pun sama ler  ada punya bickering and bantering alaah physician perli the surgeon and the surgeon perli physician , the pharmacist perli orthopaedic surgeon  ...sebab ...biarlah rahsia [ hehehe i taktahu ]

Use magic Report

Follow Us
Post time 9-2-2009 02:59 PM | Show all posts

hehehe

Originally posted by saden at 8-2-2009 08:59 PM

ok tu..tapi bebudak ni kita bagi clue pun, suruh dia bagi buah fikiran...diammm je..
last2 class period abis..kena la bagi jawapan

there is our culture

but my profs always said :

do I care if you guys had given me the wrong answer?
haa?

does your friend care at all whether you said things wrongly or what ?
so .they do not ....

and I would not remember things that happen in thsi class 3 minutes after i walked out ...

so , depa dah di"sound" supaya jgn jadi tunggul , they must OPINIONATED , sebab wei c'mon ....a mature student a uni actually should have this attitude...

so you see dear kat sini i tak nampak di mana ko kurikulum yg dikatakan membantu menjadikan insan yg berketrampilan tu in their workings...they are good when they become the pengarah of thsi project etc etc but when comes to the class and when teh suasana ilmu , active learning should be taken place .. they are in complete silence....? aneh , kan?

Use magic Report

Post time 9-2-2009 03:05 PM | Show all posts

hmm..i like this

Originally posted by saden at 8-2-2009 10:42 PM

yes.. that red sea thing is another example. kita yg tau how the story ends boleh la theorize pasal logic, tapi kalau kita dalam situasi dia, dengan otak logik kita ni, macamana agaknye bila da ...

boleh jadi naqib ni .....ada tokoh in the lecture hall may be....yep why not , kan ?

my prayers...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 9-2-2009 03:11 PM | Show all posts

but that is Prophet Moses...

why not  Siti Maryam.....? ni lagi lah....miracle sungguh  plus the implication , psychosocial issues ....lagi cayalah this lady....

lagi satu there are a few instances in the Quran where a baby could talk....

satu citer Prophet Isa
satu lagi  Nabi Yusuf ( Joseph)
satu lagi Ashabul something  yg  Surah Al - Buruj

ni  well mmg miracle...

tapi Prophet Ibrahim and his thinking i suka...

look at his own thoughts in deciding which of these  celestial entities - the Moon , the Sun and ??? boleh disembah and he thought brillianlt and logically..kat sini exvception to the rules in which the logic / synthesise  tu  tapi well budak ni is ALLAH 's messenger lah kan....

Use magic Report

Post time 9-2-2009 03:25 PM | Show all posts

oh dalam konteks Siti MAryam tu kan...

cloning would be the manisfested ideas ..tapi banyak kelemahan jugak , sebab depa tengok Dollie the sheep tu ageing underwent  rapid ageing, sebab ? one of the proposed theries ialah  nuclues cells yg depa ambil daripada haiwan asal itu dalah dari somatic cells ( somatic cells = non - gamete cells lah ) yg dah "tua" so well if they could triggered the embryogenesis tu pun well the embryonic cells produce later are derived from the "ageing " somatic cells....

kenapa sel soma? sebab sel soma dah ada 46 chromosome, so what they do i think [ ni check balik i lupa dah] they tarik keluar nuclues cell ovum  kan ada hanya 23 kromosom jer kan ? so depa bubuh yg 46 kromosom punya ( daripada sel soma tadi) and then triggered the cell division / embryogenesis  by applying electric sparks jer...tapi tulah tu...still the Blue Print is with god...

Use magic Report

Post time 9-2-2009 03:31 PM | Show all posts
Originally posted by saden at 8-2-2009 09:31 PM

oraittt... i cekut lauk ketam dgn udang je sekali angkat 20 ringgit!

oh? you like seafood? tak mkn nasi ? wow ok...but..no salads? no vege?haiyaaaaa......

but one thing for sure , i would have no worry  over your thyroid function so to speak ..wakakakakkaka [ oh lady gelak - sap ahabaq kat i in one of the postings- mcm ni kena tutup mulut ] ...

hmm thyroid and seafood?

where's the link???

nak bagi clue...???

well : think about Mandeleev [ ni kalau u minat kimia physical] and the Jadual berkala....

Use magic Report

Post time 9-2-2009 03:40 PM | Show all posts

eh sat sat

ok, logik untuk orang yg tau maklumat tu. tapi, kalau Nabi Musa dah tau benda tu, tak perlulah turun wahyu perintahkan baginda
campakkan tongkat kan? anyway, ni bukan macam indiana jones yg terjatuh dlm snake's lair yg mana ular2 tu sume tgh melepak. ni ular2 ahli sihir yg memang nak serang Nabi Musa. so, standing still might not be an option.

ni Indiana Jones yg mana satu , yer ?>

The Raiders of the lost ark?
The  Temple of Doom?
The Last Crusade
The ....latest ones?

Use magic Report

Post time 9-2-2009 03:52 PM | Show all posts

this reminded me of ....a person

bagus jugak bebudak iran n arab dtg sini. biar budak2 kita tau langit tinggi rendah. budak2 iran ni, bila kita tell something, dia play with the idea, dia tanya kita, what if i do this, what if i do that... budak2 kita pulak, setakat tau untuk periksa aje. bila kita bagi budak iran A, dia pulak B, dia tanya kenapa. kita pun cakaplah tengok budak iran tu punya exploring of the idea, sedangkan awak tu cuma setakat periksa aje.

>>> well ni tak lagi bagi depa cakap dgn bebudak Greek...
well, for these Greek students, everything they learnt - they will say hahaah it's our language!

like in anatomy - they will laugh at those studnt who needs to make sense of what the anatomical terms are - but fo them ...hahaha...that';s our language ..hantu sungguh

Use magic Report

Post time 9-2-2009 07:55 PM | Show all posts
nih..aku nak tanya jap... ni ada cerita pasal black a color lagi ke tarak..... sbb siyesly  those post sound like greek to me.... pun not intended wokeyyyy....   kalu nak beritahu  black is a kaler or not a kaler... bley  tolong tulis dgn bahasa yg aku dan ramai porummer lain leh paham dak...

almaklum... aku janitor biasa.. bukannyer bley tulis tahap scholars lagi... nih.... wokeyyy brader  :victory:

masih pasal topik ni ker.......or citer nabi musa nih... aku pun naik konpius ler pulok...

[ Last edited by  amazed at 9-2-2009 07:57 PM ]

Use magic Report

Post time 9-2-2009 08:56 PM | Show all posts
Originally posted by amazed at 9-2-2009 07:55 PM
nih..aku nak tanya jap... ni ada cerita pasal black a color lagi ke tarak..... sbb siyesly  those post sound like greek to me.... pun not intended wokeyyyy....   kalu nak beritahu  black is a kal ...

jawapan dia ada dah a few pages back.. ni kira tgh teh tarik session after the event la ni... walaupun masih citer philosophy of knowledge jugak

Use magic Report

Post time 9-2-2009 09:04 PM | Show all posts
Originally posted by mbhcsf at 9-2-2009 03:40 PM

ni Indiana Jones yg mana satu , yer ?>

The Raiders of the lost ark?
The  Temple of Doom?
The Last Crusade
The ....latest ones?

Raiders...

http://mikecs.net/prodigeek/2008/05/22/geek-out-moment-i-hate-snakes/

takde pulak youtube punya clip

dah macam2 movie dah ni.. star wars la. indiana jones la.. hehehe

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 9-2-2009 09:08 PM | Show all posts
Originally posted by mbhcsf at 9-2-2009 03:31 PM

oh? you like seafood? tak mkn nasi ? wow ok...but..no salads? no vege?haiyaaaaa......

but one thing for sure , i would have no worry  over your thyroid function so to speak ..wakakakakkaka ...

i likeeeee.... vege pun seaweed je... cincau n cikong

alamak... kenapa dgn pakcik dmitriy mendeleev tu? arsenik ka? takyah la kasi klu..kasi jawapan je terus

Use magic Report

Post time 9-2-2009 09:17 PM | Show all posts
Originally posted by mbhcsf at 9-2-2009 03:25 PM
cloning would be the manisfested ideas ..tapi banyak kelemahan jugak , sebab depa tengok Dollie the sheep tu ageing underwent  rapid ageing, sebab ? one of the proposed theries ialah  nuclues cel ...

hehehe masuk citer Dolly Parton pulak... my opinion la, from someone outside the field... i guess kita punya DNA ni dah hardcoded with an absolute timestamp. tak kira la kita freeze stem cell ke hapa, tapi that absolute timestamp tu tetap ticking. that's why bila kita activatekan cell tu (for cloning atau apa2), dia terus tua. ingat tak ada hadis nabi yg maksud lebihkurang semua penyakit ada ubat kecuali tua dan mati.. so, no chance to circumvent that la.

Use magic Report

Post time 9-2-2009 09:20 PM | Show all posts
Originally posted by mbhcsf at 9-2-2009 03:52 PM
well ni tak lagi bagi depa cakap dgn bebudak Greek...
well, for these Greek students, everything they learnt - they will say hahaah it's our language!

like in anatomy - they will laugh at those studnt who needs to makesense of what the anatomical terms are - but fo them...hahaha...that';s our language ..hantu sungguh

hahaha hampeh punya budak greek. eh, tapi bukan ke saintis pakai bahasa latin? greek kita cuma pakai huruf je

Use magic Report

Post time 10-2-2009 08:33 AM | Show all posts
Perbincangan kita bersambung sini ye mbhcfs dan saden       melihat Islam dari perspektif sains

amazed , sori kami tiga dah terkeluar topic , thanks for reminding us . In my new thread , the topic is extremely flexible .  

btw , thread color ni jangan lock la ye amazed .

[ Last edited by  blastoff at 10-2-2009 08:48 AM ]

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

27-4-2024 08:59 PM GMT+8 , Processed in 0.076379 second(s), 39 queries .