CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 7678|Reply: 49

[Merged] Emas putih dan Platinum

[Copy link]
Post time 22-7-2008 11:55 AM | Show all posts |Read mode
hukum memakainya bagi lelaki.....


kita pakat bincang, meh....

[ Last edited by  antiQue at 16-11-2008 03:38 PM ]
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
 Author| Post time 22-7-2008 11:57 AM | Show all posts

Balas #1 indah1285\ catat

white golds sama tak dgn platinum...?

yg In tau, white golds ni ada sedikit campuran emas n platinum xde langsung emas... so, platinum halal utk lelaki n white gold haram lelaki memakainya....
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 12:13 PM | Show all posts
ermmmmm........
hr 2 kundi ade terbaca, mengatakan bahawa emas putih 2 adalah platinum...platinum dipanggil emas putih pasai 'die' 2 berkualiti la...
mcm petroleum, dipanggil emas hitam psl mende 2 sgt berkualiti....
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 12:20 PM | Show all posts

Balas #2 indah1285\ catat

aritu check kt kedai
platinum ade cmpuran gold gak

kesimpulannya?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 12:25 PM | Show all posts
Assalamualaikum wrm wrbt.


Hukum lelaki memakai emas amat jelas hukumnya, iaitu haram berdasarakn begitu banyak dalil-dalil hadith, antaranya :-
Ali bin Abu Talib r.a. berkata:

"Rasulullah s.a.w. mengambil sutera, ia letakkan di sebelah kanannya, dan ia mengambil emas kemudian
diletakkan di sebelah kirinya, lantas ia berkata: Kedua ini haram buat orang laki-laki dari umatku." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah) Tetapi Ibnu Majah menambah: "halal buat orang-orang perempuan."

Nabi s.a.w. juga pernah melihat seorang laki-laki memakai cincin emas di tangannya, kemudian oleh Nabi dicabutnya cincin itu dan dibuang ke tanah

Kemudian Baginda bersabda:

"Salah seorang diantara kamu ini sengaja mengambil bara api kemudian ia letakkan di tangannya.
Setelah Rasulullah pergi, kepada si laki-laki tersebut dikatakan: 'Ambillah cincinmu itu dan manfaatkanlah.' Maka jawabnya: 'Tidak! Demi
Allah, saya tidak mengambil cincin yang telah dibuang oleh Rasulullah.'" (Riwayat Muslim)

Dan seperti cincin, menurut apa yang kita saksikan di kalangan orang-orang kaya, yaitu mereka memakai pena emas, jam emas, gelang emas, bekas penghidup rokok emas, gigi emas dan seterusnya adalah haram hukumnya.

Bagaimanapun, bagaimana pula hukum emas putih? Adakah hukumnya sama seperti emas biasa yang berwarna
kuning?

Untuk menjawab soalan ini, kita perlu memahami apakah itu emas secara umum.

Emas adalah unsur kimia dalam tabel periodik yang memiliki simbol Au (bahasa Latin: 'aurum') dan nomor atom 79.
Sebuah logam transisi (trivalen dan univalen) yang lembek, mengkilap, kuning, berat, "malleable", dan "ductile". Emas tidak bereaksi dengan zat kimia lainnya tapi terserang oleh klorin, fluorin dan aqua regia. Logam ini banyak terdapat di nugget emas atau serbuk di bebatuan dan di deposit alluvial dan salah satu logam coinage. Kode ISOnya adalah XAU. Emas melebur dalam bentuk cair pada suhu sekitar 1000 derajat celcius. Inilah namanya emas.

Sekarang, jika terbukti emas putih adalah dari jenis yang sama logamnya maka hukumnya adalah sama dengan emas kuning. Jikalau kita melihat takrif emas putih di bawah :-

White Golds: What are they?

What are 'white golds'? Are they a special form of gold? Do they contain gold? These are typical questions often asked of us. Well, they are not a special form of gold (which is why you cannot get 24 carat white gold). Actually, they are true carat golds, just like yellow or red carat gold jewellery. They are gold alloys that look white rather than yellow. The white colour is achieved by careful choice of the alloying metals, which bleach the deep yellow of pure gold.

Juga disebut bahawa :-

"White gold is an alloy of gold and at least one white metal, such as silver or palladium. Like yellow gold, white gold is measured in Karats."

Berdasarkan keterangan dari sumber-sumber yang berwibawa ini, saya kira adalah jelas bahawa emas putih adalah jenis logam yang sama dengan emas kuning cuma ia terdapat campuran logam berwarna putih samada dari perak atau palladium. Justeru, hukumnya adalah sama iaitu HARAM buat orang lelaki dan halal bagi kaum wanita memakainya.

Adapun Platinum, ia adalah jenis logam yang berlainan, Dalam takrifannya Platinum adalah : "Platina adalah suatu unsur kimia dalam tabel periodik yang memiliki lambang Pt dan nomor atom 78. Sebuah logam transisi yang berat, "malleable", "ductile", berharga, berwarna putih-keabuan.

Platinum tahan karat dan terdapat dalam beberapa bijih nikel dan copper. Platinum digunakan dalam perhiasan, peralatan laboratorium, gigi, dan peralatan kontrol emisi mobil." Jelas dari penjelasan ini, bahwa emas putih bukanlah platinum sebagaimana yang didakwa beberapa pihak sehingga membawa kepada fatwa halal orang lelaki memakai emas putih kerana ia adalah platinum.

Kesimpulannya : Halal bagi lelaki memakai platinum dan haram baginya untuk memakai emas putih.
Bagaimanapun yang terpilih tetap perak bagi orang lelaki, kerana ia adalah sunnah Nabi SAW jua.


sumber: http://soaljawab.jais.gov.my/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=284
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 12:26 PM | Show all posts

Balas #4 v980\ catat

kalau platinum skrg ni dah campur dgn emas..haram le jadinya


sebab tu lebih baik tanya dulu jurujual tentang kandungan dia...kalau rasa2 was-was..baik takyah pakai platinum..pakai je perak.

[ Last edited by  burujtimur at 22-7-2008 12:27 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2008 12:27 PM | Show all posts

Balas #5 burujtimur\ catat

In pun faham cmni gak....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2008 12:28 PM | Show all posts

Balas #6 burujtimur\ catat

setujuk gak... pakai perak dpt pahala sunnah....
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 22-7-2008 12:53 PM | Show all posts

Reply #8 indah1285's post

kalau xnak ragu2 baik pakai perak kan?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2008 01:04 PM | Show all posts

Balas #9 shachihata33\ catat

yup.. lagi baik... tp perak agak lusuh berbanding platinum ar...

tp, lagi baik perak sbb Rasul saw pakai cincin perak...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 01:09 PM | Show all posts

Reply #10 indah1285's post

rajin2 bwk kedai gi cuci kalau dh lusuh
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2008 01:51 PM | Show all posts

Balas #11 shachihata33\ catat



rasanya sha... ada bahan pencuci dia yg dijual kat kedai tau... beli jek n cuci sendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 02:26 PM | Show all posts
dah settle la ni..
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 02:39 PM | Show all posts

Reply #13 cak!'s post

ye kot...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2008 02:39 PM | Show all posts

Reply #12 indah1285's post

lg senangkan
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2008 09:19 AM | Show all posts
emas putih - tak sama dgn platinum... emas putih bukan platinum...yg bagi maklumat ni dealer kat Poh Kong lah... dealer tu cakap, emas putih ni emas + perak... ada kedai emas tipu, depa kata emas putih sama dgn platinum... di Malaysia payah mau dapat kedai emas jual platinum... Poh Kong tak ada jual platinum... Platinum lebih mahai dari emas, emas putih lebih murah dari emas... tapi dua-dua tak ada harga jual balik... pajak pun tak terima!

saya pernah tanya ustaz lah... berkenaan dgn pakai emas ni... kata ustaz tu, apa saja perhiasan, asal dari emas dan perak, atau ada campuran emas dan perak... orang lelaki tak boleh pakai... kecuali gigi emas... suasa pun orang lelaki tak boleh pakai pasai suasa campuran emas + tembaga!....

tapi kalau pinggan mangkuk, periuk belanga, (perkakas rumah tangga), alat senjata, alat ketukangan, pendek kata yg bukan dari suku sakat barang hiasan, boleh guna... kalau adalah!
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 23-7-2008 10:10 AM | Show all posts

Balas #16 lebaimandraguna\ catat

bukan ke cawan perak atau emas tak boleh pakai?  termasuk pinggan emas dan perak?
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2008 10:15 AM | Show all posts

Dapat dah jawapan....

Dasar ketetapan hukum haram memakai atau menggunakan barang-barang ini disandarkan kepada berbagai-bagai sumber hadis, antaranya sepertimana yang diriwayatkan daripada Ummu Salamah Radhiallahu 慳nha, beliau berkata bahawa Nabi Shallallahu 慳laihi wasallam bersabda:

Maksudnya: 揝esiapa yang minum (menggunakan) pada bejana daripada emas atau perak, maka dia hanya akan menggelegakkan di dalam perutnya api daripada neraka Jahannam.
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2008 10:24 AM | Show all posts

Balas #18 ibnur\ catat

Jap! In kata pakai perak dpt pahala sunnah. Ni rujuk contoh cincin ke?
Konpius la plak. So... yg mcm mana boleh dan mcm mana tak boleh?

[quote]Maksudnya: 揝esiapa yang minum (menggunakan) pada bejana daripada emas atau perak, maka dia hanya akan menggelegakkan di dalam perutnya api daripada neraka Jahannam.
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2008 10:37 AM | Show all posts

Balas #19 HOTlips\ catat

Pakai perak dapat sunnah?  Tak pernah dengar pulak.  Tapi kalau pakai cincin satu kat jari manis (utk lelaki) ada orang kata sunnah.

Berkenaan cawan dan pinggan emas/perak tu, applies to all gender (lelaki/perempuan/khunsa).
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 12:44 PM GMT+8 , Processed in 0.179980 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list