CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3523|Reply: 22

[Tempatan] Kampung Parit Jerman semakin Glamer

[Copy link]
Post time 28-6-2018 09:19 AM | Show all posts |Read mode


PONTIAN - Secara tiba-tiba, nama Kampung Parit Jerman di sini, menjadi sebutan apabila dikaitkan dengan kemenangan pasukan Jerman membelasah tuan rumah, Brazil 7-1 pada aksi Piala Dunia 2014, kelmarin.

Kampung Parit Jerman terletak berdekatan Kampung Belokok, lebih kurang lima kilometer dari Pekan Peradin.

Asal-usul nama Parit Jerman dikatakan bermula apabila terdapat penempatan satu kelompok bangsa Jerman yang mengusahakan ladang pertanian di sini dan mengeluarkan hasil pertanian melalui sungai.

Ketua Kampung Kawasan (1), Mukim Ayer Masin, Mohd Asri Ali berkata, dia tidak menyangka kampung yang hanya mempunyai 100 penduduk terdiri daripada masyarakat Jawa, Bugis dan Banjar menerima tempias Piala Dunia.

“Sudah kali kelapan pasukan Jerman melangkah ke perlawanan akhir Piala Dunia, tetapi hanya tahun ini nama Kampung Parit Jerman disebut-sebut di dalam laman sosial.

“Malah, terdapat juga penduduk dari luar yang datang ke Kampung Parit Jerman untuk mengambil gambar papan tanda nama kampung sejak Piala Dunia 2014 bermula,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Katanya, nama Kampung Parit Jerman menjadi kebanggaan penduduk tempatan khususnya di daerah ini kerana ia bukti kehadiran orang Jerman di Sungai Peradin suatu ketika dahulu.

Kesan peninggalan sejarah seperti batu-bata dan tangga batu yang dianggap penduduk tempatan terutama generasi tua sebagai bukti  peninggalan askar Jerman pada Perang Dunia Kedua.

Tangga batu tersebut dipercayai menjadi bukti adanya aktiviti perdagangan kerana kedudukan Sungai Peradin berhadapan Singapura.

Biarpun tiada sebarang kajian sejarah dilakukan, namun bagi kebanyakan penduduk kampung ini, mereka percaya terdapat kehadiran askar Jerman di sini suatu ketika dulu.

Sementara itu, Ketua Umno Cawangan Parit Jerman, Mohd Khairi Tambi, 40, berkata, tempias kemaraan pasukan Jerman dalam Piala Dunia terhadap Kampung Parit Jerman, menyebabkan ramai penduduk luar bertanya asal usul kampung.

“Ramai tidak tahu asal nama kampung Parit Jerman. Nama Jerman bukan diambil secara suka-suka, tetapi punya sejarahnya tersendiri.

“Gambar-gambar yang dimuat naik dalam laman sosial terutama Facebook, turut membantu meningkatkan nama daerah Pontian.

“Malah ramai yang tidak menyangka kewujudan kampung ini, yang beranggapan ia hanya gurauan, tetapi hakikatnya, Kampung Parit Jerman sudah wujud lama,” katanya.

ITU CERITA TAHUN 2014...INI TAHUN PULAK




BALIK KAMPUNGGGGG !!!!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 28-6-2018 09:21 AM | Show all posts


OZIL PENING TIKETB BALIK KAMPUNG HABIS
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 09:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Kejadahnya itu pon nak bangga
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 09:26 AM | Show all posts
helo, sekarang sudah kalah balik awal looorrrrrr
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 09:26 AM From the mobile phone | Show all posts
saladin780 replied at 28-6-2018 09:22 AM
Kejadahnya itu pon nak bangga

J, ko nk ekspek apa?
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 09:55 AM | Show all posts
rindu lemang ketupat.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 28-6-2018 09:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Semestinya emosi pemain jerman terganggu dgn perbuatan caprut2 kampung negeri J ni mengaitkan kampung mereka dgn jerman..sampai kalah dgn korea selatan
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 10:10 AM | Show all posts
kat perak pun ada
xde plak batak sakai semacam nk up bangga2 konon
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 28-6-2018 11:09 AM | Show all posts


BANGGA SIUT
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-6-2018 11:09 AM | Show all posts
renko replied at 28-6-2018 02:10 AM
kat perak pun ada
xde plak batak sakai semacam nk up bangga2 konon

haah, tu la pasal..kat perak pun ada..elok2 je
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 11:18 AM | Show all posts
SWORKS27 replied at 28-6-2018 11:09 AM
haah, tu la pasal..kat perak pun ada..elok2 je

ni jerman da kalah WC awal
xnak ke puak2 tu bergambar dpn papan tanda lagi
kah4
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-6-2018 11:22 AM | Show all posts
kah2.....dah malas nak gambau kot
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 11:23 AM | Show all posts
Katanya, nama Kampung Parit Jerman menjadi kebanggaan penduduk tempatan khususnya di daerah ini kerana ia bukti kehadiran orang Jerman di Sungai Peradin suatu ketika dahulu.


so pertanyaan ak ummah deols ade yg kawin tempatan? baiki genetik bangsa2 deols jd mata biru, hidung mancung, putih selepuk?


dibanggakan sgt bangsa jerman dtg sana dlu2.. so skg ni melambak2 org negro, takde sape nak banggakan ke??? atau generasi akan dtg je yg akan banggakan?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-6-2018 11:25 AM | Show all posts
chinta89 replied at 28-6-2018 03:23 AM
so pertanyaan ak ummah deols ade yg kawin tempatan? baiki genetik bangsa2 deols jd mata biru, hi ...

orang jerman tu mandi dalam parit kot
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 12:17 PM From the mobile phone | Show all posts

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 12:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Orang Jerman asyik mandi air parit sampai muka berevolusi jadi Jaw ke????
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-6-2018 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Penduduknya keturunan Jawa, Bugis, Banjar.

Tukar aje nama kepada ponorogo

Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 12:37 PM From the mobile phone | Show all posts
padan muka... hahahhaa
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 02:50 PM | Show all posts
laki aku memang asal orang peradin, kg tengah dua teluk kerang..sejak 4 thun lepas aku dok cari sape la muka baka Jerman yg dorang kecohkan sangat tu..Nan hado hokey yg banyak muka jelaga indon je ramai..seb bek laki aku muka iras2 safee sali..bahahahha
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2018 04:23 PM | Show all posts
ozil smlm hensem. tp result match pulak xhensem. tiberrrr
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-2-2024 07:27 AM GMT+8 , Processed in 0.073935 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list