CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3042|Reply: 14

Setanding Macam Rasa Di Restoran Mamak, Masak Ayam Tandoori Sendiri Lagi Berbalo

[Copy link]
Post time 10-7-2017 04:21 PM | Show all posts |Read mode
Rugi betul kalau pergi lepak di restoran-restoran mamak tak 'pekena' roti nan cheese dan ayam tandoori.


Kecur air liur dibuatnya sebab bukan sahaja rotinya yang gebu dan berkeju, tapi ayam tandoori memang terbaik!


Tapi sayang, nak makan selalu tak boleh sebab harganya agak mahal juga. Nak belanja kawan, kena berkira-kira dulu.


Kalau begitu, apa kata kita buat sendiri guna resipi Ayam Tandoori ini di rumah dan ajak kawan-kawan datang untuk mencuba air tangan sendiri. Jom cuba!


Foto: Mayakitchenette.com


Bahan-bahan
2 ekor ayam dipotong 4 (Ikut citara masing-masing)


Campuran rempah ratus
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk lada sulah
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
3 biji bawang besar
15 ulas bawang putih
2 inci hirisan halia
2 sudu kecil garam
3 biji buah pelaga
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar marjerin-saya tak blend...cuma sapukan pada ayam  panas2 setelah ayam masak
2 ikat daun pudina-tak letak sb takde stok
2 biji buah lemon-saya gantikan dengan limau nipis
1 cawan susu cair
2 ikat daun ketumbar
sedikit pewarna merah


Cara membuat Tairu
Potong lemon dan gunakan 1/2 sahaja.Kemudian perahkan ke dalam satu cawan susu cair.Kacau sehingga sebati. Kalau malas nak buat boleh beli plain yogurt sahaja.


Cara membuat bahan perapan
1. Campurkan kesemua bahan-bahan rempah ratus ke dalam mesin pengisar.
2. Perah satu biji lemon ke dalamnya.Kemudian masukkan tairu atau plain yogurt.
3. Kisar bahan-bahan tersebut hingga sebati.
4. Lumurkan bahan perapan  pada ayam hingga sekata.
5. Perapkan ayam di dalam beg kedap udara untuk mendapatkan rasa dan aroma yang lebih kuat ke dalam ayam.
6. Perap minimum 5 jam atau maksimum semalaman.
7. Bakar di dalam ketuhar bersuhu 170 darjah Celsius selama 1 jam.Kalau nak cepat,boleh goreng seperti biasa ataupun guna pemanggang ajaib. Siap.


Letakkan kerajang timah supaya ayam tidak mudah hangus. Foto: Mamamiakitchen

Sapu mentega selepas ayam masak supaya nampak berkilat. Foto: Mamamiakitchen

Siap untuk dihidang bersama roti atau nasi. Foto: Mamamiakitchen



Selamat mencuba!-CARI


Kredt resipi: Mamamia Kitchen
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-7-2017 05:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap nya. Time puasa semua nmpk sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2017 07:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh terai ni.. mcm sedap je
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2017 10:20 AM | Show all posts
terrgoda huhu
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2017 10:29 AM | Show all posts
pernah nampak jual kat supermarket rempah tandori..
klu pakai rempah tu je lain ke?
senang sikit takyah nak blend bagai..
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2017 11:06 AM | Show all posts
kecur liur
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-7-2017 12:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Lapar terus ni tengok adoi
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2017 12:44 PM | Show all posts
mcm best... senang je nk buat
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-7-2017 01:19 PM | Show all posts
tak semua ayam tandoori mamak tu sedap pun..penah termakan yg hanyir..tgk2 ada telur lalat dah..trus aku komplen kat kementerian kesihatan
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2017 12:14 PM | Show all posts
kalau perap semalaman tu ayam tu nak kena simpan dlm peti ais ke?  tak busuk ke kalau di biar lama di luar peti?
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 08:57 AM | Show all posts
tergodanye............
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 12:15 PM From the mobile phone | Show all posts
selalu aku buat sendiri kat rumah. bahan2 pun simple
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 09:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Jgn overcooked... Nanti keras dan kering... X sedappp...plg sedap aku penah mkn kat rest hakim sek 7 shah alam...juicy dan penuh rasa
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nnti nk buat!!!
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2017 06:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Wahhhhhh sedapnyeeeee{:sing
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 12:00 AM GMT+8 , Processed in 0.060487 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list