CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 7002|Reply: 60

[Tempatan] Kos penjagaan anak panda RM200K sebulan: Nuan Nuan mungkin akan dipulangkan.

[Copy link]
Post time 24-8-2016 05:04 AM | Show all posts |Read mode




Anak panda gergasi Xing Xing dan Liang Liang, Nuan Nuan berkemungkinan besar akan dipulangkan ke China, Ogos tahun hadapan kerana Zoo Negara tidak mampu untuk membiayai kos penjagaannya yang tinggi. - FotoBERNAMA

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Anak panda gergasi Xing Xing dan Liang Liang, Nuan Nuan berkemungkinan besar akan dipulangkan ke China, Ogos tahun hadapan kerana Zoo Negara tidak mampu untuk membiayai kos penjagaannya yang tinggi.

Presiden Persatuan Zoologi Malaysia, Datuk Sr. Zaharin Md. Arif berkata, pihaknya perlu membayar kepada China sebanyak AS$600,000 (RM2,414,116.03) dan memperuntukkan AS$150,000 (RM603,549.80) untuk insurans seekor panda, selain kos operasi penjagaannya menelan hampir RM200,000 sebulan.

Menurutnya, selepas usianya dua tahun, anak panda betina itu perlu diasingkan daripada ibu bapanya kerana dikhuatiri berlaku pergaduhan dan ini menyebabkan kos tambahan diperlukan.

“Kita tiada tempat untuk anak panda dan perlu memikirkan gaji kakitangan, penyelenggaraan pendingin hawa yang perlu dipasang selama 24 jam dan makanan haiwan itu,” katanya.


- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasi....nPC80bsr.dpuf




Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-8-2016 05:14 AM | Show all posts
pulangkan jelah. panda itu sendiri bukanlah mercu tanda negara kita pun. tak adanya omputih datang melawat negara kita dengan niat oh, we are going to see ourself some pandas... pfffrrtthhh...

pulangkan sekali si xing xing, liang liang lahad, ming ming, cing cing chong cheng.
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 06:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Hantar balik 1 family lg baik
They won't be missed
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 06:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Babi betul dok perabis duit rakyat. Pulangkan je lah semua sekali babi2 putih tersebut.  Nak suruh cacai2 buat tabunh panda bukan mampu pon @kemaruk @zekMR @bioessence @akusukaq
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 06:37 AM | Show all posts
dah tau mahal.. bodo sangat nk pi jage
dah la buat tempat mahal2
haiwan lain kat zoo tu tak terjaga
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 07:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Buat perabis beras je jaga haiwan pendatang asing ni...haiwan tempatan tak terbela sgt...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-8-2016 07:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Dulu gatal sngt nak bela kan...
Perbaiki hubungan dua hala kekununnnn..
Padan mukaaaaa.... :
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 07:23 AM | Show all posts
Letak balik kat tempat asal dia....... PANDAmaran................
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-8-2016 07:51 AM | Show all posts
korang tengok luaran je
kalau tak ada panda
mana la dana dari china untuk mr.najib
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:00 AM From the mobile phone | Show all posts
dizzzek replied at 24-8-2016 07:51 AM
korang tengok luaran je
kalau tak ada panda
mana la dana dari china untuk mr.najib

Kalo mcm tu, suruh najib bela sendiri panda2 tu. Dia kan banyak duit. Rumah dia pun bosar. Aircond pun mesti high power. Almaklumlah bil elektrik pun berjuta.  
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Tggu iols dtg cubit panda tu dulu baru hantar pulang ya
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg mak pak panda tu smpai bila plak duk cni?
Suh deme buat ank bru lah plak...tanah mesia ni kn subur buminyaa....
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Comel dah dia aritu tecik je.. Mmg muka panda ni jenis senyum je ye.
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:16 AM | Show all posts
htr je la blk...mambazir je
nk berekon je panda ni 24jam
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Bik ma bela la
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Ibarat 'kera d hutan disusukan, anak kt umah kelaparan' bnyk benau perabis Kat panda ni aje..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-8-2016 08:30 AM From the mobile phone | Show all posts
walaupun weol anak beranak belom pegi lagi nengok panda n d family, tapi weol rase panda tu patut dipulangkan aje
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by mikasa at 24-8-2016 08:34 AM

dulu..kerajaan sssetengah negeri kat malaya htr wang bunga emas kat siam sebagai tanda  kena jajah...sekarang mesia kena jajah cara baru  bagi binatang suruh jaga  ..lepas tu kita pulak kena bayor  kat dia. lain laa cina yg bayor upah kita jaga hewan dia


ufti abad ke 2020 ni kot
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Hishhh..mahal gile kos bela dorang ni...baby tu sebulan aja dh 200k..bygkan kalo nk jaga smpai besar brapa dah tu
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2016 08:42 AM | Show all posts
Presiden Persatuan Zoologi Malaysia, Datuk Sr. Zaharin Md. Arif berkata, pihaknya perlu membayar kepada China sebanyak AS$600,000 (RM2,414,116.03)


yg ni ufti zaman moden ke hape ni?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

3-3-2024 04:06 AM GMT+8 , Processed in 0.365415 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list